  • Data: 2011-04-26 17:22:56
    Temat: Re: Jeszcze o pierwszenstwie - ciekawostka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 20 Apr 2011, Kabelek wrote:

    > Bez sensu takie oznakowanie.

    IMHO nie.
    A przynajmniej nie do końca.

    > Wystarczy stop i zakaz skrętu.

    Zakaz skrętu nie zmienia pierwszeństwa.
    Taki szczegół :>

    Takie ulubione dyskusje to te o liniach ciągłych i przejeżdżaniu,
    prowadzą do takich samych wniosków (i opisy rzeczywistych kolizji
    oraz wyroków sądów, z komentarzami o "niesprawiedliwości" tych
    ostatnich włącznie).
    JEŚLI ktoś złamie zakaz, który nie ustanawia odebrania pierwszeństwa,
    to złamał zakaz. I tylko tyle.

    Przy znakach A-7 i B-20 *NIE BEZ POWODU* jest jawnie wymieniony
    fakt zmiany pierwszeństwa przez te znaki.

    Niestety, w PoRD nie ma przepisu "jadący wbrew zakazowi powinien
    ustąpić jadącym prawidłowo pierwszeństwa".
    Włączający powinien (ustąpić), cofający powinien, a najwyraźniej
    ustawodawca przyjął, że łamiący zakaz popełnia błąd więc nakaz
    ustąpienia byłby mało sensowny. W oczywisty sposób prowadzi to
    do możliwości nadużyć (ktoś *wie* że łamie zakaz, a przy okazji
    "wymusza" na innych), ale co zrobisz - tak jest.

    > a z przecinej ustąp i zakaz skrętu.

    A to co innego, do A-7 trzeba z szacunkiem ;)

    > Czyli znowu okazja dla panów policjantów do kasowania za nie zatrzymanie się
    > na stopie, podpuszczając znakiem D-1

    Ale przecież w tym nie ma nic dziwnego.
    Fakt, trzeba się przyzwyczaić, ale trzeba sobie przyswoić prostą
    zasadę: nie mam *innych* praw, niż *jawnie* mi dane.
    Czasem tylko ścieżka do nich jest zawiła :)
    (jak np. dedukcja własnego pierwszeństwa z widzianych "od tyłu"
    A-7 bądź B-20 i art.4 PoRD)

    pzdr, Gotfryd