  • 1. Data: 2002-04-11 14:53:26
    Temat: Prawo pracy - urlop wypoczynkowy przed urlopem wychowawczym?
    Od: "Asia" <p...@N...poczta.gazeta.pl>

    Witam!

    Mam nadzieje, ze ktos z grupowiczow moze mnie utwierdzic w przekonaniu, iz
    dobrze oceniam swoja sytuacje
    prawna odnosnie stosunku pracy.

    Pod koniec ub.r. urodzilam dziecko, przebywam wiec jeszcze na urlopie
    macierzynskim. Zatrudniona jestem w Oddziale duzego banku na czas
    nieokreslony. Poniewaz Oddzial znajduje sie od pewnego czasu w fazie
    "restrukturyzacji" i spodziewam sie, iz moj pracodawca po zakonczeniu urlopu
    macierzynskiego zechce sie mnie pozbyc.

    Dlatego nie zamierzam wracac do pracy, ale pojsc na urlop wychowawczy i za
    jakis czas szukac innej pracy (bedzie to moze nieco latwiej jako
    nie-bezrobotna, mam nadzieje).
    Kilka dni temu zlozylam wniosek (listem
    poleconym za pokwitowaniem do Centrali Banku) z kopia do wiadomosci
    Dyrektora mojego Oddzialu. Dzisiaj odebralam telefon z Oddzialu z poleceniem
    Centrali, abym przed urlopem wychowawczym wykorzystala jeszcze zalegly urlop
    wypoczynkowy. Naciskaja oni, iz przepisy wymagaja wybrania zaleglego urlopu
    wyp. przed rozpoczeciem urlopu wych.

    Wiem, iz pracodawca nie moze w zasadzie wypowiadac mi umowy o prace w czasie
    urlopu wypoczynkowego, ale obawiam sie iz wymysli on jakies nieprzewidywane
    okolicznosci, ktore uprawniaja go do odwolania mnie z trwajacego urlopu
    wypoczynkowego - celem doreczenia mi wtedy wypowiedzenia.

    Czy uwazacie, ze moje podejrzenia i obawy sa uzasadnione? Czy pracodawca
    moze
    mnie zmuszac do wybrania urlopu wypoczynkowego? Czy moge kategorycznie
    odmowic wybrania urlopu wyp. i domagac sie od pracodawcy udzielenia mi
    urlopu wych. bezposrednio po zakonczeniu urlopu macierzyn.?

    Serdecznie z gory dziekuje za pomoc!

    Asia

    d...@w...pl

  • 2. Data: 2002-04-11 19:31:14
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Asia" <p...@N...poczta.gazeta.pl> wrote in message

> [...]
    urlop
    > wypoczynkowy. Naciskaja oni, iz przepisy wymagaja wybrania zaleglego

    Zapytaj, jakie przepisy, który artykuł. Ja takiego nie znam
    Nie ma takiego wymogu, to pracownicy opłaca się wziąć zaległy urlop, bo
    inaczej ryzykuje, że go straci. Wszystko zależy od długości urlopu
    wychowawczego połączonego z macierzyńskim, bo pamiętaj, że niewykorzystany
    urlop wypoczynkowy po 3 latach przepada.

> [...]
    > okolicznosci, ktore uprawniaja go do odwolania mnie z trwajacego urlopu
    > wypoczynkowego - celem doreczenia mi wtedy wypowiedzenia.

    Nie przypuszczam. Żeby moc odwołać pracownika z urlopu, trzeba mieć
    rzeczywiście ważny powód (o co dość trudno w przypadku pracownika, którego
    od kilku miesięcy nie ma w pracy). Jednocześnie, skoro pracownik byłby taki
    niezbędny, żeby go aż odwoływać z urlopu, to karkołomne byłoby wówczas
    uzasadnianie jego zwolnienia. To zbyt absurdalne i zbyt łatwe do obalenia
    przed sądem pracy, żebyś mogła się tego realnie obawiać.

    >Czy pracodawca
    > moze
    > mnie zmuszac do wybrania urlopu wypoczynkowego?

    Nie. Pracodawca ma obowiązek udzielenia Ci urlopu wychowawczego we wskazanym
    przez Ciebie terminie, jeżeli wystąpisz o to przynajmniej 2 tygodnie przed
    tym terminem.
    Nie może Ci stawiać dodatkowych warunków.
    >Czy moge kategorycznie
    > odmowic wybrania urlopu wyp. i domagac sie od pracodawcy udzielenia mi
    > urlopu wych. bezposrednio po zakonczeniu urlopu macierzyn?

    Tak, tylko po co. Wg mnie możesz na tym tylko stracić.
    Urlop wychowawczy może trwać do 3 lat. Czyli, że wraz z urlopem macieżyńskim
    przekraczasz 3-letni okres przedawnienia zaległego urlopu.

    Dodam, że wiele księgowych uważa, że urlop wypoczynkowy po prostu bierze się
    przed wychowawczym i automatycznie takie informacje przekazuje pracownicom,
    co niezależnie od tego, że nie jest to obowiązkowe, nie ma zwykle nic
    wspólnego z chęcią zwolnienia pracownicy.

    Pozdrawiam,
    Marta Wieszczycka