  • 11. Data: 2006-02-17 08:59:15
    Temat: Re: Prąd - monopol - do kiedy?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Muszę Cię zmartwić energię elektryczną będziesz sobie mógł kupić od każdego
    > już od 01.01.2007 r

    Dzięki, o to mi chodziło. Maożesz podać namiary na jakiś akt prawny?

    > jednak i tak skazany będziesz na lokalnego monopolistę
    > posiadającego sieci przesyłowe

    Tak, ale w momencie gdy mogę kupować prąd od kogoś innego, to monopolista
    zazwyczaj robi się bardzo uprzejmy. No i ta baba z BDM przestanie wreszcie
    szczekać przez telefon.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 12. Data: 2006-02-17 09:15:18
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 16 lut o godzinie 22:36, na pl.soc.prawo, Jerzy napisał(a):

    > Muszę Cię zmartwić energię elektryczną będziesz sobie mógł kupić od każdego
    > już od 01.01.2007 r

    I to jest odpowiedź na pytanie Czapli.

    > jednak i tak skazany będziesz na lokalnego monopolistę
    > posiadającego sieci przesyłowe bowiem u niego musisz kupić usługę przesyłu

    A co ma piernik do wiatraka?
    Sieci to sieci - nie jest ich właścicielem żadne zakład elektroenergetyczny
    - to oddzielny podmiot.
    Zerknij do rachunku i zauważ że tm jest stawka za przesył którą Ty płacisz
    co prawda do ZE - ale on z kolei rozlicza się z PSE za to. ZE jest tylko
    "pośrednikiem" w tym przypadku.

    > Chyba, że ktoś zacznie budować sieci alternatywne.

    Eeee . - zobacz proszę sytuację w sektorze telekomunikacyjnym.
    Czy np. taki NOM - cokolwiek buduje????
    Odpowiedź brzmi - nie - a jednak możesz wybrać go jako swojego operatora -
    prawda?
    I płacisz należności jemu - a jak i czy rozlicza się on z np. TP S.A. czy
    też Netii - to już nie Twoja broszka.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 13. Data: 2006-02-17 18:34:01
    Od: "Jerzy" <z...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości
> [...]
    > co prawda do ZE - ale on z kolei rozlicza się z PSE za to. ZE jest tylko

    No piernik do wiatraka to ma to, że przy pomocy wiatraka mielili mąkę na
    piernik
    Więc przy pomocy sieci energetycznej przesyłają Ci energię.
    To co płacisz w ZE za przesył to nie jest to co myślisz.
    PSE ma tylko sieci od 220 kV wzwyż a pozostałe sieci należą do miejscowych
    ZE.
    ZE też płaci do PSE opłaty za przesył i ten koszt uwzględnia w kalkulacji
    swojej taryfy przesyłowej
    dodając do tego koszty przesyłu własnymi sieciami i sporo innych kosztów z
    zakresu dystrybucji.
    ZE nie jest żadnym posrednikiem, jest właścicielem sieci z której dostarcza
    Ci prąd.
    Gdyby było tak jak myślisz stawka opłaty dystrybucyjnej byłaby jednakowa w
    całym kraju.

> [...]
    > prawda?
    > I płacisz należności jemu - a jak i czy rozlicza się on z np. TP S.A. czy

    To porównanie nie jest niestety adekwatne bo operator telefoniczny to
    zupełnie coś innego od
    operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) w energetyce.
    Usługę przesyłową zawsze będziesz kupował u lokalnego OSD czyli właściciela
    sieci a nim
    jest po prostu lokalny ZE. Najpóźniej do 01.07.2007 z obecnych struktur ZE
    wydzielony zostanie OSD.
    Energię będziesz mógł kupować w jakiejkolwiek firmie majacej koncesję na jej
    obrót a jest ich
    już sporo (w tym również te które dziś są integralną częścią miejscowych
    ZE).

    Jerzy Stanisław

  • 14. Data: 2006-02-17 18:35:29
    Od: "Jerzy" <z...@w...pl>

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki, o to mi chodziło. Maożesz podać namiary na jakiś akt prawny?

    Proponuję odwiedzić http://www.ure.gov.pl/

    Jerzy Stanisław

  • 15. Data: 2006-02-20 14:52:05
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Eeee . - zobacz proszę sytuację w sektorze telekomunikacyjnym.
    > Czy np. taki NOM - cokolwiek buduje????
    > Odpowiedź brzmi - nie - a jednak możesz wybrać go jako swojego operatora -
    > prawda?

    Czy Wy w ogóle wiecie jak działa system energetyczny? Jako sieć?