  • 1. Data: 2009-09-14 09:39:11
    Temat: Praca zmianowa a przepisy
    Od: Mark II <g...@o...pl>

    witam

    Pracodawca wprowadził prace zmianowa (dwuzmianowa: I zmiana: 6-14 i II
    zmiana: 14-22). Grupa pracownikow I zmiany chodzi caly tydzien 6-14. A
    grupa II zmianowa ma codziennie ustalane różne godziny pracy dla
    pracownikow np. pon- 13-21, wto - 14-22, sro- 10-18, czw. 10-18 , pią -
    11-19. Nieoficjalnie wiem ze spowodowane jest to tym ze sa rózne godziny
    konserwacji narzedzia pracy (trwajace normalnie w godz. nocnych 22 -6
    ale i zahaczaja czesto o godz. 18-22.), ktorym posługuja sie pracownicy.
    Pracownik dowiaduje sie o zmianie godzin pracy z jednodniowym
    wyprzedzeniem. Taki system patrzac ze strony pracownika dezorganizuje
    zycie pozazawodowe. Czy takie zonglowanie godzinami jest zgodne z prawem. ?
    Dodam ze to narzedzie pracy (program komputerowy w sieci WAN) nie
    powoduje ze pracownicy nie maja sie czym zajac, bo wiele czynnosci
    wykonuje sie bez jego udziału.

    dzieki

  • 2. Data: 2009-09-14 09:40:58
    Temat: Re: Praca zmianowa a przepisy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Mark II pisze:
> [...]
    > wyprzedzeniem. Taki system patrzac ze strony pracownika dezorganizuje
    > zycie pozazawodowe. Czy takie zonglowanie godzinami jest zgodne z

    Tak.

    > Dodam ze to narzedzie pracy (program komputerowy w sieci WAN) nie
    > powoduje ze pracownicy nie maja sie czym zajac, bo wiele czynnosci
    > wykonuje sie bez jego udziału.

    Jeśli pracodawca ma taki kaprys, to pracownicy mają siedzieć i nic
    nie robić.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-09-14 09:52:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 11:40:58 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Tak.

    Jedyny warunek to zachowanie przerwy minimum 11-godzinnej na odpoczynek

  • 4. Data: 2009-09-14 10:08:43
    Od: Mark II <g...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Tak.

    Zrobia wszystko by upodlic robola. Chcielismy kapitalizmu to go mamy. :(
    Coraz bardziej dochodze do wniosku ze kodeks pracy pisany jest tak aby
    pracownik byl zakladnikiem pracodawcy. Gdzie te cuda premiera Tuska ?

  • 5. Data: 2009-09-14 10:14:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Mark II pisze:

    > Zrobia wszystko by upodlic robola. Chcielismy kapitalizmu to go mamy. :(
    > Coraz bardziej dochodze do wniosku ze kodeks pracy pisany jest tak aby
    > pracownik byl zakladnikiem pracodawcy. Gdzie te cuda premiera Tuska ?

    Zmień pracę na taką, ze stałymi godzinami pracy.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-09-14 10:22:47
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 09:52:51 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

    > Jedyny warunek to zachowanie przerwy minimum 11-godzinnej na odpoczynek

    A pojęcia takie jak harmonogram czasu pracy i okres rozliczeniowy jest Wam
    znany?
    Harmonogram pracy (zwany też grafikiem) jest to indywidualny rozkładu czasu
    pracy poszczególnych pracowników (grup pracowników) w przyjętym okresie
    rozliczeniowym. W harmonogramie określa się dni i godziny pracy oraz dni
    wolne od pracy dla poszczególnych pracowników. Kwestia dopuszczalności i
    sposobu dokonywania zmian w harmonogramie nie została uregulowana w
    przepisach prawa pracy. W doktrynie dominuje pogląd, że, co do zasady, nie
    należy zmieniać przygotowanego już harmonogramu. Wyjątkowo można go
    korygować z ważnych powodów, np. w przypadku choroby pracownika, śmierci,
    urlopu na żądanie. Bez wątpienia jednak zmiany należy nanosić w taki
    sposób, aby było możliwe poprawne odczytanie zapisów harmonogramu (np.
    przez kontrolującego firmę inspektora PIP).

    Z odpowiedzi Głównego Inspektora Pracy na pytania skierowane przez Zespół
    ds. Ochrony Pracy Forum Związków Zawodowych:
    //
    Harmonogram czasu pracy *nie może* być dowolnie zmieniany w czasie trwania
    *okresu rozliczeniowego*. Zmiany są dopuszczalne w wyjątkowych sytuacjach
    określonych w zakładowych źródłach prawa pracy oraz w przepisach Kodeksu
    pracy. Sytuacje, w których mogą być wprowadzone zmiany w harmonogramie to,
    np. długotrwała nieobecność pracownika spowodowana jego chorobą. Poza tym
    zmiana ustalonego harmonogramu czasu pracy następuje z mocy prawa w razie
    udzielania dni wolnych od pracy w zamian za nieplanowaną pracę w niedzielę,
    święto (art. 15111 Kodeksu pracy) lub w dniu wolnym z tytułu 5-dniowego
    tygodnia pracy (art. 1513 Kodeksu pracy). W przypadku, gdy z uwagi na
    niespodziewaną nieobecność pracownika pracodawca musi wyznaczyć
    pracownikowi pracę na innej zmianie lub inną godzinę rozpoczynania pracy,
    to należy taką sytuację traktować jako zmianę harmonogramu czasu pracy
    pracownika.
    //

  • 7. Data: 2009-09-14 10:26:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > A pojęcia takie jak harmonogram czasu pracy i okres rozliczeniowy jest Wam
    > znany?

    Kodeks pracy nie zna harmonogramu. Przybliżysz jego podstawę prawną?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-09-14 10:32:44
    Od: Mark II <g...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Zmień pracę na taką, ze stałymi godzinami pracy.

    Jasne, zmienic prace zawsze mozna nawet w dobie kryzysu. Nie zawsze jest
    to takie proste jak sie ma rodzine, ktora jest wyzszą wartoscia niz
    pieniadze i praca. Wyjechac za robota do innego miasta a rodzine
    zostawic? Owszem wiele ludzi tak robi ale sa tez tacy, ktorzy nie moga
    sobie na to pozwolic.

  • 9. Data: 2009-09-14 10:35:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Mark II pisze:

> [...]
    > pieniadze i praca. Wyjechac za robota do innego miasta a rodzine
    > zostawic? Owszem wiele ludzi tak robi ale sa tez tacy, ktorzy nie moga

    To nie powód, aby dyktować pracodawcy w jakich godzinach będziesz
    pracował.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-09-14 10:40:57
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 12:26:03 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Kodeks pracy nie zna harmonogramu. Przybliżysz jego podstawę prawną?

    To pewnie ten zamordystyczny PIP sobie wymyślił harmonogramy pracy :)
    art 128 §2 KP mówi co jest praca zmianowa - ciekawe czy pracownik ma to
    umieszczone w umowie o pracę, albo w regulaminie pracy. Mówię o pracy
    zmianowej, bo autor wątku napisał wyrażnie "pracodawca WPROWADZIŁ zmiany",
    więc zatrudniając się nie godził się na prace na zmiany.
    Rozkład czasu pracy i otoczka - okolice art. 150.