  • 141. Data: 2011-04-22 11:24:33
    Temat: Re: Pierwszeństwo przejazdu
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.04.2011 14:31, szerszen pisze:

    > bo art. 5.3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi
    > regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

    Tylko sygnały świetlne (przynajmniej te na obrazku) nie regulują
    pierwszeństwa przejazdu a tylko "zezwolenie" wjazdu na skrzyżowanie.

  • 142. Data: 2011-04-22 11:25:33
    Temat: Re: Pierwsze?stwo przejazdu
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.04.2011 02:28, to pisze:
    > begin Przemysław Adam Śmiejek

    > A co niby "regulują"?

    Dopuszczalność wjechania na skrzyżowanie. Z pominięciem "zielonej
    strzałki" która poniekąd robi także za znak "STOP".

  • 143. Data: 2011-04-22 16:08:41
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 21.04.2011 14:14, szerszen pisze:

    > Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <n...@s...pl> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:iomtmu$m05$...@n...onet.pl...

    > ok, zadam pytanie podchwytliwe, jeśli trafiasz na skrzyżowanie, na
    > którym są znaki, działają światła i jest policjant kierujący ruchem, to
    > do jakich wytycznych się stosujesz?

    Wszystkich. Zgodnie z ich priorytetami. W tym sęk, że pan Dworak by
    chciał spadać z policjanta na zasady ogólne, ze świateł na zasady
    ogólne... ale mi to bulwa nać nie wynika z PoRD.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 144. Data: 2011-04-22 16:16:09
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.04.2011 02:28, to pisze:
    > begin Przemysław Adam Śmiejek

    > A co niby "regulują"?

    http://www.v10.pl/prawo/Sygnaly,swietlne,115.html

    Sygnały świetlne, nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają:

    * Sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator; Sygnał
    zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli:
    o ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub
    rowerzystom,
    o ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim
    opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania
    sygnału zielonego.
    * Sygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili
    zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że
    nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten
    oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony;
    * Sygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator;
    * Sygnał czerwony i żółty nadawane jednocześnie - zakaz wjazdu za
    sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał
    zielony.

    Sygnalizator używany poza skrzyżowaniem do kierowania ruchem na zwężonym
    odcinku drogi może nadawać sygnały o dwóch tylko barwach - zielonej i
    czerwonej.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 145. Data: 2011-04-22 16:23:09
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 20.04.2011 23:42, elephanto pisze:
> [...]
    ame=News&file=article&sid=254

    > http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpieczni
    e/wideo/o-nowych-przepisach-drogowych-19-xi-2010/282
    1192

    > Zaczyna sie od 2:34

    Teorie pana Dworaka, jakkolwiek nierzadko sensowne z logicznego punktu
    widzenia, nie mają często pokrycia w prawie i są tylko jego życzeniowym
    myśleniem. Czasami niestety wręcz są ewidentnym złamaniem przepisów i
    szaleństwem nadającym się do leczenia (jak sławetne ,,pierścieniem po
    rondzie''). Czasami zaś są chorą obroną debilnego ułożenia znaków, jak
    sławetna akcja z Drogą Wewnętrzną, gdzie na szczęście przebudowano
    skrzyżowanie, a jednak pan Dworak, łamiąc wielokrotnie przepisy zdążył
    nakrzyczeć w lewizorni na tych, co tych przepisów nie łamali.

    W ogólności zauważam u niego postępujące zidiocenie i gonienie w piętkę.
    Do odcinków z 2007-2008 zazwyczaj nie dało się przyczepić. Natomiast im
    nowsze odcinki, tym więcej szalonych wizji.

    Wygląda na to, że on psychicznie nie wytrzymuje. Głosi swoje teorie
    (nawet godne pochwały), a przepisy są tak durne, że tego niestety nie
    chcą usankcjonować. Kierowcy go krytykują za sprzeczne z prawem lub nie
    do końca prawnie uzasadnione wizje, a on wpada w panikę, krzyczy po
    ludziach i usiłuje za wszelką cenę wprowadzić swoje wizje z obejściem
    prawa.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 146. Data: 2011-04-22 16:30:56
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

> [...]
    > w wiadomości grup dyskusyjnych:iop7md$82i$...@i...gazeta.pl...

    > bo art. 5.3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi

    PIERWSZEŃSTWO. Więc jak sygnał CZERWONY daje zakaz wjazdu, to masz zakaz
    wjazdu na skrzyżowanie pomimo bycia na drodze z pierwszeństwem. Jednak
    dwie osoby mające światło ZIELONE mają ten sam priorytet wg świateł
    (mających PIERWSZEŃSTWO), więc działają znaki mające ,,drugieństwo''.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 147. Data: 2011-04-22 16:42:15
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    wiadomości news:4db16571$1@news.home.net.pl...

    > Tylko sygnały świetlne (przynajmniej te na obrazku) nie regulują
    > pierwszeństwa przejazdu a tylko "zezwolenie" wjazdu na skrzyżowanie.

    No wlasnie - a gdy juz wjechales, to jest "po zawodach" - tylko rozsadkowi
    programujacych fazy sygnalizacji swietlnej zawdzieczasz to, ze wjezdzajac na
    skrzyzowanie nie zaliczyles dzwona zderzajac sie z kims z bocznej drogi,
    kory mialby takie samo zezwolenie.

    Na to, co tetraz chcesz zrobic, znaki juz nie maja wplywu, bo i tak (na
    ogol) nie zastosowales sie do nich wjezdzajac na skrzyzowanie, pomimo, ze
    np. wielki czerwony osmiokat nakazal Ci sie zatrzymac przed wjazdem.

    Tak wiec, gdy juz wjechales, znaki przed skrzyzowaniem sa dla Ciebie
    przeszloscia, i kwestie dalszej jazdy reguluja przepisy ogolne - czyli
    skrecasz w lewo, ustepujesz jadacemu na wprost z przeciwnego kierunku.

    Art 5 PORD w poprzednim brzmieniu nakazywal analizowanie sytuacji
    wynikajacej z nalozenia sie kilku hierarchicznych "warstw" informacyjnych,
    celem ustalenia ich wzajemnej wypadkowej jeszcze przed wjazdem na
    skrzyzowanie - zanim wjechles, muiaes sie zastanowic, czy najwyzszy poziom
    rostrzygnal kwestie pierwszenstwa w sposob jednoznaczny, czy tez trzeba
    zejsc nizej.
    Teraz takiej analizy nie dokonujesz - decyzja "wjezdzac czy nie wjezdzac"
    jest wynikiem posluchania wylacznie najwyzszego w hierarchii sygnalu.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 148. Data: 2011-04-22 17:00:00
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > dwie osoby mające światło ZIELONE mają ten sam priorytet wg świateł
    > (mających PIERWSZEŃSTWO), więc działają znaki mające ,,drugieństwo''.

    To, ze cos ma pierwszenstwo, a inne cos drugienstwo nie uprawnie Cie, do
    dokonywania logicznych, czy teoriomnogosciowych operacji. celem ustalenia,
    jakie aspekty sygnalu z pierwszenstwem przeslaniaja analogiczne aspekty
    sygnalu z drugienstwem, a jakie aspekty sygnalu z drugienstwem sa nadal
    widoczne.

    Do takowych z pewnoscia upowaznialo poprzednie brzmienei art 5 PORD.

    Pierwszenstwo moze byc tez kategoryczne - slucham albo jednego albo
    drugiego. I tak IMHO nalezy traktowac, wobec znikniecia istotnych fragmentow
    wspomnainego art. 5 PORD.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 149. Data: 2011-04-22 17:25:08
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > dwie osoby mające światło ZIELONE mają ten sam priorytet wg świateł
    > (mających PIERWSZEŃSTWO), więc działają znaki mające ,,drugieństwo''.

    Gdy sobie tak dokladnie, slowo po slowie, ze zrozumieniem przeczytasz obecne
    i poprzednie brzmienie, to zauwazysz, ze w poprzednim brzmieniu, kierowca
    musial sie tak naprawde stosowac do *wszystkiego*naraz*.

    Zobacz - stary art 5 ust. 1:
    Uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do norm wynikających
    z przepisów niniejszej ustawy, do określonych w przepisach szczegółowych
    znaków i sygnałów umieszczonych na drodze oraz do poleceń i sygnałów
    dawanych przez osoby kierujące ruchem drogowym lub uprawnione do jego
    kontroli.(...)
    - wymienione po przecinku do czego sie *miales* stosowac jednym slowem -
    *do*wszystkiego*
    Zauwaz,ze ani slowa o pierwszenstwie, drugienstwie czy trzecienstwie.

    teraz natomiast czytamy:
    Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące
    ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków
    drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób
    zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe

    teraz masz sie stosowac przede wszyskim do znakow i sygnalow - gdy sa
    sprzeczne z przepisami, to zachowujesz sie tak jak one (oni) kaza.

    i potem mailes:
    ust 3., bedacy naturalna konsekwencja tego, ze sie musiales stosowac do
    wszystkiego naraz:

    Jeżeli z norm, znaków, sygnałów i poleceń, o których mowa w ust. 1,
    wynika różny sposób zachowania się, uczestnik ruchu jest obowiązany stosować
    się do nich w następującej kolejności:
    1) do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli,
    2) do sygnałów świetlnych,
    3) do znaków drogowych,
    4) do norm zawartych w przepisach.

    Czyli tu dopiero byla zdefiniowana piramida, na zasadzie:

    if WszystkoJasne(1) then Decyzja(1) else if WszystkoJasne(1,2) then Decyzja
    (1,2) if WszystkoJasne(1,2,3) then Decyzja (1,2,3) else Decyzja (1,2,3,4);

    A teraz masz:

    2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do
    jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami
    drogowymi.
    3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi
    pierwszeństwo przejazdu.

    Czyli, jak dla mnie jest tu kategorycznie - w przypadku gdy istnieje kilka
    "uprawnionych przedmiotow" wybieram jeden z nich, na zasadzie
    pierwszenstwa - czyli jest policjant, swiatla i znaki - czyli
    jest {policjant,swiatla,znaki} wybieram policjant (zgodnie z 2)
    jest {policjant,znaki} wybieram policjant (zgodnei z 2)
    jest {swiatla,znaki} wybieram swiatla (zgodnie z 1)

    i robie co kaza, a gdy juz zrobie, to wracam do przepisow, bo one obowiazuja
    generalnie zawsze.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 150. Data: 2011-04-22 18:35:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.04.2011 18:42, SDD pisze:

    > Na to, co tetraz chcesz zrobic, znaki juz nie maja wplywu, bo i tak (na
    > ogol) nie zastosowales sie do nich wjezdzajac na skrzyzowanie, pomimo, ze
    > np. wielki czerwony osmiokat nakazal Ci sie zatrzymac przed wjazdem.

    Gdzie?

    > Tak wiec, gdy juz wjechales, znaki przed skrzyzowaniem sa dla Ciebie
    > przeszloscia,

    Nie są.

    Masz jakieś problemy z pamięcią krótkoterminową?