  • 1. Data: 2004-05-20 07:15:55
    Temat: PILNE! Jak odebrac swoje pieniadze?
    Od: Robert Jaros?awski <c...@p...if.pwr.wroc.pl>

    Witam,

    Mam kolezanke, ktora pracuje w firmie jako sekretarka, niestety pracodawca
    jest kombinatorem i potrzebuje porady co z tym zrobic.
    Kolezanka podpisala umowe zlecenie na miesiac kwiecien, w umowie jest napisane,
    ze wynagrodzenie jest wyplacane do 20 dnia nastepnego miesiaca (to dzis). Do
    dzis nic z tego nie dostala (oprocz 100zl zaliczki).
    Kiedy osttatnio upomniala sie o podpisanie nowej umowy (takze z nowymi kwotami,
    bo pracuje wiecej), to szef powiedzial, ze "jezeli dla Pani jest wazny swistek
    papieru, to prosze sie zastanowic czy chce tutaj Pani nadal pracowac".

    Sprawa wyglada tak,z e chce tam pracowac, ale z zachowaniem jakiejs godnosci
    i otrzymywaniem pieniedzy (a firma jest znana z tego,ze nie wyplaca pieniedzy, co
    chwila ktos przychodzi po pieniadze i ich nie dostaje).

    Ale zadam co konkretniejsze pytania:
    1. Co zrobi PIP jesli zglosze ta sprawe do zbadania i jaki oni maja czas reakcji?
    2. Kiedy kolezanka dostawala zaliczke, to sama wystawila sobie KW i je podpisala
    (jest takze odpowiedzialna za kase). Czy w takim razie moze lepiej wystawic sobie KW
    za kwiecien i samemu odebrac pieniadze? Czy sa podstawy prawne, zeby to zrobic/nie
    robic?
    W sumie kwitek niczym sie nie rozni kiedy szef sie zgodzi.
    3. Jak wyzej, tylko czy mozna wyplacic sobie pieniadze za maj bez umowy?
    Udowodnienie,
    ze tam pracowala trudne nie jest. Umowa ustna chyba tez jest wiazaca?
    4. Czy moze ktos ma inne rady jak podejsc do tej sprawy?

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 2. Data: 2004-05-20 09:40:00
    Temat: Re: PILNE! Jak odebrac swoje pieniadze?
    Od: "Dawid Partyka" <d...@n...poczta.onet.pl>

    3. Jak wyzej, tylko czy mozna wyplacic sobie pieniadze za maj bez umowy?
    Udowodnienie,
    > ze tam pracowala trudne nie jest. Umowa ustna chyba tez jest wiazaca?

    Ja uważam ze powinno byc wszytko na piśmie, a to że szef gada czy dla niej
    jest ważniejszy papierek to na jej miejscu bym powiedział ze tak, albo
    zmienil sobie od razu robote. Bo robi tam mozna by rzec na lewo (niema nic
    na papierze).

  • 3. Data: 2004-05-20 14:54:39
    Od: "wojteg" <wojteg@no_spam.pf.pl>

    Użytkownik "Robert Jaros?awski"

    > Mam kolezanke, ktora pracuje w firmie jako sekretarka, niestety pracodawca
    > jest kombinatorem i potrzebuje porady co z tym zrobic.

    Pokombinowac ... ;-)
    nagrac na magnetofon jakies polecenia dotyczace pracy, zbierać swistki,
    kserowac dokumenty, zrobic sobie zdjęcie z szefem ( konieczny ismiech od
    ucha do ucha ) ... ;-)
    po miesiącu negrac jak sie delikatnie upomina o pensje ...
    i po trzech miesiacach pozew do sadu pracy ... ma gwarantowane
    wynagrodzenie, oplacony ZUS, i jeszcze z 3 miesiace gratic wywalczy ...

    wojteG

  • 4. Data: 2004-05-20 19:43:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert Jaros?awski" <c...@p...if.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:c8hlvb$86t$1@panorama.wcss.wroc.pl...

    > 1. Co zrobi PIP jesli zglosze ta sprawe do zbadania i jaki oni maja czas
    reakcji?

    Pewnie przyjdzie na kontrolę. Czy to przyniesie wypłatę, to nie wiem. Ale
    dziewczyna zrobiła fałszywy ruch, bo się o umowę upomniała. Ja bym raczej
    zbierał dowody na zatrudnienie oraz chwilę przeczekał. Może zapłacą. Jeśli
    sytuacja nie wyklaruje się w ciągu kilku dni, to są dwa wyjścia. albo
    kontakt z policją (pytać o przestępstwa gospodarcze, nie zgłaszać z
    dyżuru, jednostka rzędu komenda - nie komisariat). Ale wyprawa do
    najbliższego urzędu Wojewódzkiego. Tam w strukturach Wydziału Spraw
    Socjalnych i "czegoś tam jeszcze" (nie pamiętam) znajduje się tzw.
    "policja pracy". Przyjdą panowie na kontrolę i zastana panią w pracy.
    Oczywiście przypadkowo. Skoro nie ma umowy cywilnoprawnej (a nie ma), to
    znaczy się że ma mieć umowę o pracę. Dziewczyna twierdzi, ze na czas
    nieokreślony a pracodawca kontrargumentów raczej nie ma. Dowodem niezbitym
    jest fakt, ze zastali ją na stanowisku pracy. Pracuje od skończenia umowy
    zlecenie, którą oczywiście ma przy sobie i pokazuje kontrolującym. A
    wszystko to oczywiście przypadkowo :-)).

    Może się okazać, że pracodawca który będzie musiał zalegalizować jej
    zatrudnienie będzie się bał ją zwolnić. Tym bardziej, że jeśli poczeka z
    tą kontrolą z miesiąc, to pracodawca dostanie zarzut zatrudnienia
    nielegalnego, bo mu uciekną terminy zgłoszenia do ubezpieczenia
    społecznego. A jak będzie dobrze pracowała, to mu złość przejdzie i sprawa
    przyschnie.

    W ostateczności będzie miała za te kilka miesięcy (dojdzie wypowiedzenie)
    ubezpieczenie i jakąś tam szansę na wynagrodzenie. Dodatkowo pracodawca
    już raz ukarany za zatrudnienie na czarno (pewnie skończy się warunkowym
    umorzeniem, albo w najgorszym razie zawiasami) raczej nie będzie na
    wariackich papierach nikogo zatrudniał. Dziewczynie to nie pomoże, ale w
    ogólnym rozrachunku warto moim zdaniem.

    I o to przecież chodzi.

> [...]
    zrobic/nie robic?
    > W sumie kwitek niczym sie nie rozni kiedy szef sie zgodzi.

    Nie może sobie sama wystawiać dokumentu wypłaty. Nawet na tym na zaliczkę
    musi być kontrasygnata szefa, bo jeśli nie ma, to daje argument szefowi do
    dyscyplinarki. To jest po prostu kradzież. Faktu, że szef jej kazał nie
    udowodni w żaden sposób, a jak pójdzie na noże, to nikt nie będzie miał
    skrupułów.

    > 3. Jak wyzej, tylko czy mozna wyplacic sobie pieniadze za maj bez umowy?
    Udowodnienie,
    > ze tam pracowala trudne nie jest. Umowa ustna chyba tez jest wiazaca?

    Odpowiedź też jak wyżej. To po prostu kradzież.

    > 4. Czy moze ktos ma inne rady jak podejsc do tej sprawy?

    Spokój i długie ruchy. Dwa razy się zastanowić, za nim się coś zrobi.

  • 5. Data: 2004-05-24 10:28:13
    Od: Robert Jaros?awski <c...@p...if.pwr.wroc.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Socjalnych i "czego? tam jeszcze" (nie pami?tam) znajduje si? tzw.
    > "policja pracy". Przyjd? panowie na kontrol? i zastana pani? w pracy.
    > Oczywi?cie przypadkowo. Skoro nie ma umowy cywilnoprawnej (a nie ma), to
    > znaczy si? ?e ma mie? umow? o prac?. Dziewczyna twierdzi, ze na czas
    > nieokre?lony a pracodawca kontrargument?w raczej nie ma. Dowodem niezbitym
    > jest fakt, ze zastali j? na stanowisku pracy. Pracuje od sko?czenia umowy
    > zlecenie, kt?r? oczywi?cie ma przy sobie i pokazuje kontroluj?cym. A
    > wszystko to oczywi?cie przypadkowo :-)).

    Mozesz podac jakies dokladniejsze informacje na ten temat?
    Gdzie jest przepis regulujacy, ze jak nie ma umowy, to wtedy domyslnie jest
    umowa o prace?
    I co mowic osobom z "policji pracy", zeby mnie od razu nie olali? Czy sa
    jakies przepisy regulujace ich zakres obowiazkow?
    Musze to zalatwic w miare szybko, wiec przed akcja chce wiedziec wszystko co
    potrzebne.

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 6. Data: 2004-05-24 17:03:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert Jaros?awski" <c...@p...if.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:c8sint$k7q$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

    To wynika pośrednio z kodeksu pracy. Otóż jeśli dana umowa spełnia zawarte
    w nim warunki (a większość spełnia) to jest to umowa o pracę. Wiele firm
    kombinując zawiera umowy cywilno-prawne. Ma to ten skutek, że obalenie tej
    umowy wymaga wyroku sądu. Choć w przeważającej większości wypadków jest to
    jak najbardziej możliwe, to z reguły nikomu się nie chce. Pracownik ma
    ważniejsze problemu. PIP choć uprawnienia ma, to robić tego nie chce
    stojąc
    na stanowisku, że ich umowy cywilno-prawne nie obchodzą.

    Jednak jeśli żadnej umowy nie ma, a zastaniemy pracownika na stanowisku
    pracy, z jego oświadczenia wynika, że jest w pracy, za którą przyobiecano
    mu wynagrodzenie, a w czasie pracy podlega zwierzchnictwu przełożonego -
    to przyjmuje się, że to umowa o pracę. I obalenie czegoś takiego przez
    pracodawcę bez współpracy ze strony pracownika (podpisanie antydatowanej
    umowy cywilnoprawnej) w praktyce nie jest możliwe.