  • 21. Data: 2003-02-28 22:12:08
    Temat: Re: Oprogramowanie freeware / shareware
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 26 Feb 2003 13:47:19 +0100, "Marcin Olender"
    <d...@g...pl> zakodował:

    >Oczywiscie nie. Wszystkie umowy, licencje itp musza byc zgodne z polskim
    >prawem.

    A dlaczego akurat z polskim prawem? A może lepiej z Nauru?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 22. Data: 2003-03-03 12:35:40
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote in message
    > Pięknego dnia Wed, 26 Feb 2003 13:47:19 +0100, "Marcin Olender"
    > <d...@g...pl> zakodował:

    > A dlaczego akurat z polskim prawem? A może lepiej z Nauru?

    Dlatego, ze odpowiadajacy zauwazyl iz kazdy domysli sie, ze

    W POLSCE umowy[...]

    Boguslaw

  • 23. Data: 2003-03-03 13:15:15
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 13:35:40 +0100, "Boguslaw Szostak"
    <a...@u...agh.edu.pl> zakodował:

    >Dlatego, ze odpowiadajacy zauwazyl iz kazdy domysli sie, ze
    >
    >W POLSCE umowy[...]

    Czy znaczy to, że jak ściągnę zagraniczny program free czy shareware i
    w Polsce przy instalacji zaakceptuję warunki licencji, to znaczy, że
    postanowienia licencji niezgodne z polskimi przepisami są niważne?
    Autor nie ma żadnego wpływu na to, na jakich warunkach używany jest
    jego program?? Dlaczego warunki licencji mają być zgodne akurat z
    polskim prawem?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 24. Data: 2003-03-03 13:36:48
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > Autor nie ma żadnego wpływu na to, na jakich warunkach używany jest
    > jego program?? Dlaczego warunki licencji mają być zgodne akurat z

    A dlaczego nie ?

    Boguslaw

  • 25. Data: 2003-03-03 15:04:46
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisal w

    > A dlaczego nie ?

    Panie Bogusławie,

    przecież to nie tak. To zdanie wyrwane z kontekstu sprawy może prowadzic
    do wniosków, pod którymi chyba nie chciałby się Pan podpisać.

    Ja na przykład używam pewnego oprogramowania typu
    freeware, którego autorem jest pewien Chińczyk (jak się zdaje, obywatel
    Państwa Środka). Dołączona do programu licencja jest napisana łamanym
    językiem angielskim, ale da się przeczytać i zrozumieć. Ja w każdym
    razie zgodziłam się z nią i ją zaakceptowałam. No to teraz rozważmy
    sprawę: czy jego zastrzeżenia (oraz wyrażona przeze mnie zgoda) mają
    jakiekolwiek znaczenie, skoro na terenie Polski wszystkie umowy muszą
    być formułowane w języku polskim? czy uważa Pan, że autor oprogramowania
    powinien był przetłumaczyć ją na język polski i dopilnować, aby była
    niepodważalna z punktu widzenia polskiego prawa? Może jest taka, może
    nie jest. Twierdzę, że nie musi, jeżeli ja, jako końcowy użytkownik,
    stosując się do niej będę wierna czemuś, co się nazywa UCZCIWOŚĆ, a
    atarimasta, który zainicjował ten wątek, będzie trzymał się niemodnej
    kategorii ETYKA W BIZNESIE. Uważam, że nieetycznie jest wykorzystywać
    luki i niespójności w prawodawstwie różnych krajów do czerpania korzyści
    z efektów cudzej pracy. Mówiąc wprost: uważam to za zwyczajne
    złodziejstwo. A co Pan sądzi na ten temat?

    Pozdrawiam
    Marta

  • 26. Data: 2003-03-03 15:26:34
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 14:36:48 +0100, "Boguslaw Szostak"
    <a...@u...agh.edu.pl> zakodował:

    >A dlaczego nie ?

    Bo to narusza prawa autora do decydowania o swoim dziele.
    Czyli jak np. napiszę program shareware i napiszę w licencji, że można
    go używać przez tydzień za free, potem należy go zarejestrować płacąć
    x PLN. Do tego używanie go poza granicami Polski jest zabronione, a
    przepisy powiedzmy Nauru zabrania ograniczania czasu działania
    programu, to mieszkańcy Nauru mają prawo zlewać moją wolę, bo ich
    prawo stanowi inaczej (mogą importować i używać programy bez
    ograniczeń)?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 27. Data: 2003-03-03 21:19:53
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    > Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 14:36:48 +0100, "Boguslaw Szostak"
    > <a...@u...agh.edu.pl> zakodował:

    > Bo to narusza prawa autora do decydowania o swoim dziele.

    Problem w tym, ze mieszkancow Nauru nie obowiazuje polskie prawo, a w samym
    Nauru nikt nie przyznal Ci prawa do decydowania o wlasnym dziele. W takim
    razie - z punktu widzenia mieszkanca Nauru - nie masz prawa decydowac o
    swoim dziele. Nie ma prawa, zatem nie ma naruszenia.

> [...]
    > programu, to mieszkańcy Nauru mają prawo zlewać moją wolę, bo ich
    > prawo stanowi inaczej (mogą importować i używać programy bez

    Dokladnie. Zreszta porownaj sobie sytuacje na rynku oprogramowania w Polsce
    przed wprowadzeniem prawa autorskiego. Nikt sie zbytnio nie przejmowal wola
    producentow oprogramowania. Kazde autonomiczne panstwo moze sobie tworzyc
    prawo takie, jak mu sie podoba. Inne panstwa moga tylko wywierac naciski w
    celu zmiany tego prawa, np. poprzez embarga. Dopoki jednak Nauru nie zmieni
    uregulowan prawnych, Twoj program moze byc tam wykorzystywany bez
    ograniczen, a Ty nie zobaczysz z tego tytulu zlamanego grosza.

    pzdr
    Mateo

  • 28. Data: 2003-03-03 21:57:13
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "Mateo" <n...@p...wp.pl> napisal w

> [...]
    > Dopoki jednak Nauru nie zmieni uregulowan prawnych, Twoj program moze
    > byc tam wykorzystywany bez ograniczen, a Ty nie zobaczysz z tego

    To co, w ramach odwetu na Nauru, my będziemy dalej kraść, a nsszym
    specjalnym przedstawicielem w tej krucjacie niech będzie atarimasta?

    M.

  • 29. Data: 2003-03-03 22:25:22
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 22:19:53 +0100, "Mateo"
    <n...@p...wp.pl> zakodował:

    >Problem w tym, ze mieszkancow Nauru nie obowiazuje polskie prawo,

    No, jeżeli to oznacza, że nie mogę zawrzeć umowy (licencyjnej) w
    takiej formie, na jaką obaj mamy ochotę, to dziwię się, że ktokolwiek
    jeszcze pisze programy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 30. Data: 2003-03-03 22:59:58
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    Użytkownik "MartaW" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > "Mateo" <n...@p...wp.pl> napisal w

    > To co, w ramach odwetu na Nauru, my będziemy dalej kraść, a nsszym
    > specjalnym przedstawicielem w tej krucjacie niech będzie atarimasta?

    Nie rozumiem skad taki wniosek. Z tego co napisalem nie wynika, ze
    atamariscie wolno nie respektowac zapisow w licencji. Chyba nie ma w polskim
    prawie przepisu mowiacego, ze autorowi nie wolno zastrzec, ze jego program
    nie moze znalezc sie na platnej kompilacji? Skoro tak, to zapis w licencji
    jest wiazacy, bo nie jest niezgodny .z polskim prawem.
    Moja intencja bylo tylko zwrocenie uwagi, ze nie istnieje cos takiego jak
    prawo globalne, ktore by obowiazywalo wszystkich ludzi na Ziemi. W zwiazku z
    tym autor nie ma globalnego prawa do decydowania o swoim dziele (co
    sugerowal Kaizen), a mieszkancy krajow, ktore rzadza sie wlasnymi prawami,
    nie musza respektowac licencji na oprogramowanie. Nie groza im bowiem zadne
    sankcje. Sankcje moga grozic jedynie panstwom (w celu naklonienia ich do
    zmian w prawie), ale nie ich konkretnym obywatelom.

    pzdr
    Mateo