  • 1. Data: 2003-06-17 21:30:08
    Temat: Kiedy zastaw w rzeczach w poczet dlugow przechodzi na wlasnosc?
    Od: b...@o...pl

    dzien dobry,

    mam male pytanko:
    jezeli czlowiek byl mi winien pieniadze, zobowiazal sie na pismie ze
    wszystkie naleznosci ureguluje do konkretnego dnia,
    dal w zastaw pewne fanty (spisane wszystko na pismie) i do konca terminu
    platnosci uregulowal tylko znikoma czesc dlugu,
    to czy zastaw przechodzi na moja wlasnosc automatycznie po tym terminie ,
    czy trzeba jeszcze cos prawnie regulowac?

    Dodam, ze wartosc zastawu nie pokrywa wartosci dlugu odjac te znikoma czesc (10%
    dlugu), ktora zaplacil.

    Z pozdrowieniami

    bumbarumba

  • 2. Data: 2003-06-18 00:00:17
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Niestety rzecz zastawiona nie przechodzi
    na twoja wlasnosc. Instytucja zastawu na tym
    nie polega. Jedynie wyjatkowo - dopiero w postepowaniu
    egzekucyjnym mozesz przejac na wlasnosc te rzecz.

    Generalnie musisz najpierw wytoczyc proces.

    Konrad

  • 3. Data: 2003-06-18 07:24:27
    Od: b...@o...pl

> [...]
    > egzekucyjnym mozesz przejac na wlasnosc te rzecz.
    >
    > Generalnie musisz najpierw wytoczyc proces.

    to po grzyba jest instytucja zastawu. Rozumiem, ze chroni ona tylko przed tym,
    aby dluznik w miedzyczasie trwania procesu nie pozbyl sie tych rzeczy i
    zeby mozna bylo z czego egzekwowac? Dobrze rozumuje?

    Z pozdrowieniami
    bumbarumba

  • 4. Data: 2003-06-18 09:16:35
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > aby dluznik w miedzyczasie trwania procesu nie pozbyl sie tych rzeczy i
    > zeby mozna bylo z czego egzekwowac? Dobrze rozumuje?

    Tak wlasnie, dluznik moze sprzedac rzecz zastawiona, ale nie wplywa
    to na mozliwosc skierowania do tej rzeczy egzekucji.
    No i jeszcze ma sie pewne pierwszenstwo przy podziale
    sumy uzyskanej ze sprzedazy tej rzeczy - gdy sa oczywiscie jeszcze
    inni wierzyciele w kolejce.

    No coz, nie mi oceniac rozwiazania.

    Najlepiej zawierac zamiast umowy zastawu umowe przeniesienia
    wlasnosci rzeczy na zabezpieczenie. Wtedy wlasnosc rzeczy (nawet
    nieruchomosci)
    przechodzi na Ciebie i jezeli dluznik nie wywiaze sie z zobowiazania
    mozesz zatrzymac ta recz - bez procesu itp.

    Konrad

  • 5. Data: 2003-06-18 10:14:47
    Od: b...@o...pl

    Dzieki za wyjasnienie, ale jeszcze jednego nie rozumiem,
    to ja mu musze koniecznie wytoczyc proces (jestem jedynym wierzycielem)?
    Bo tak wlasciwie to mi sie nie za bardzo chce ciagac po sadach, a i koszty
    zalozenia sprawy sa niemale. To ile moze trwac taka sytuacja, ze termin zaplaty
    juz dawno minal, ja mam fanty, on nie chce placic i nie chce sie dogadac co do
    przeniesienia na mnie tych rzeczy. Do konca zycia?

    Z pozdrowieniami
    bumbarumba