  • 1. Data: 2009-01-17 18:34:08
    Temat: Fundusz remontowy i Wspólnota a wypłata środków
    Od: Falisty <f...@w...pl>

    Witam.

    Chciałbym sie zorientować nad tematem:
    Zamieniam się z babcią na mieszkania. Ja posiadam Spółdzielcze
    Własnościowe a ona Własnościowe (czyli wszystko OK). W moim mieszkaniu
    płacę comiesięczną opłatę na Fundusz Remontowy. Na zaświadczeniu ze
    Spółdzielni jest wszystko OK, brak zaległości, ale jest też zapis, że do
    spłaty w Funduszu remontowym pozostaje 900 PLN (za wykonane remonty oraz
    docieplanie). U Babci (Wspólnota Mieszkaniowa) stan konta wynosi około 2
    tyś. PLN. Czy wypłacając z tego konta te pieniądze i wpłacając te 900
    PLN do Spółdzielni Mieszkaniowej będzie dobrym posunięciem? Czy to 900
    PLN jest jakąś niedopłatą oraz czy wypłacając pieniądze z Funduszu
    Remontowego we Wspólnocie zrobimy błąd?? Czy podczas następnego remontu
    będą odemnie wymagać jakichś dopłat w związku z wypłatą środków przez
    Babcię? Co robić? Pomocy.
    --
    Pozdrawiam, Krzysiek
    Ps.Adres bez podkreślnika

  • 2. Data: 2009-01-17 20:34:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jan 2009, Falisty wrote:

> [...]
    > Czy wypłacając z tego konta
    > te pieniądze i wpłacając te 900 PLN do Spółdzielni Mieszkaniowej będzie

    Gramatyka Ci się zawinęła we wstęgę Moebusa albo inny, podobnie
    gustowny kształt ;)
    Jak chodzi o meritum, kojarzy mi się jakis wyrok, że właśnie tak
    powinno się zrobić - jeśli zobowiązania i wierzytelności dotyczące
    mieszkania nie są "związane z lokalem" to nie są, a "związać"
    można jedynie przez wpis do hipoteki.

    > Czy to 900 PLN jest jakąś niedopłatą oraz czy wypłacając
    > pieniądze z Funduszu Remontowego we Wspólnocie zrobimy błąd??

    Zastrzegam, że piszę "z głowy czyli z niczego" (i nie będę szukał
    gdzie to widziałem), ale AFAIK tak ma być.

    > Czy podczas
    > następnego remontu będą odemnie wymagać jakichś dopłat w związku z wypłatą
    > środków przez Babcię?

    Oczywiście.
    Zobowiązanie dotyczące Funduszu spoczywa na właścicielu.
    Właściciel mieszkania (jak to ujmuje prawo: "każdoczesny") jest
    zobowiązany do ponoszenia kosztów związanych z lokalem, jak umowa
    przewiduje że współwłaściciele wpłacają zaliczki - to wpłacają,
    ale faktu że konkretna osoba odpowiada za *cały stan* swoich
    wpłat do funduszu to nie zmienia.

    BTW: IMHO powinna być możliwa zamiana mieszkań *wraz z obciążeniem
    i wierzytelnościami* - zakazu w przepisach nie widzę.
    Problem w tym, że na taką zamianę musiałby się zgodzić
    wierzyciel (ta sp-nia w której jest niedopłata), a oni
    pewnie wolą "prosto załatwić" (mają konkretnego dłużnika
    w postaci aktualnego właściciela, mają środek nacisku
    w postaci "papierów" i ich obsługi, to mogą nie chcieć
    wyrazić zgody).
    Oczywiście wartość musiałaby być jawnie wymieniona
    w umowie - jako "mieszkanie plus dług" oraz "mieszkanie
    plus nadpłata".

    pzdr, Gotfryd