  • 11. Data: 2021-11-29 11:44:44
    Temat: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 11:25:44 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Jest chyba możliwość złożenia "odręcznego" podpisu bezpośrednio w pdf.
    > Odbywa się to poprzez wrysowanie go myszką.

    No jest. Trzeba wybrać opcję "rysuj". Po zapisaniu dokumentu pdf wychodzi
    na to samo jakby wstawić własny podpis z pliku graficznego, tylko
    brzydziej, bo myszką to ja się mogę podpisać, jak kura pazurem.

    Ale tak z ciekawości, skoro już o tym dyskutujemy.
    Skanuję własny podpis złożony na (osobnej) kartce papieru i potem wstawiam
    go pdf. Takie postępowanie jest legalne czy naruszam prawo?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
    za ich własne pieniądze"
    Alexis de Tocqueville

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 12. Data: 2021-11-29 11:51:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Trochę inna odmiana problemu:
    > Jest chyba możliwość złożenia "odręcznego" podpisu bezpośrednio w pdf.
    > Odbywa się to poprzez wrysowanie go myszką.

    Myszką wychodzi słabo (choć widywałem i takie rzeczy), ale jeśli podpis
    złożony został huionem*, to faktycznie wygląda jak żywy.

    > Czy to coś zmienia w kontekście prawidłowości?
    > Formalnie chyba nie, ale już bliżej do legalności IMO.

    W ten sposób kwitowany jest przecież odbiór sądowych przesyłek poleconych.
    Podpis złożony na pocztowym tableciku transmitowany jest wprost do sądu.
    Ale nie ma to żadnego poparcia w prawie, na co od początku zwracano uwagę.
    Coś się jednak zmieniło, bo o ile dawniej było to jedyne poświadczenia, to
    ostatnio każą dodatkowo podpisywać się na papierku.

    ----
    * Huion -- znana marka tabletów graficznych. Nazwa ta, ze względu na swą
    urodę, używana jest miejscami jako rzeczownik pospolity, tak jak adidasy.

    Jarek

    --
    Jest matematyk w Brukseli,
    Co chujem mnoży i dzieli.

  • 13. Data: 2021-11-29 11:55:01
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2021 o 11:44, Olin pisze:

    > No jest. Trzeba wybrać opcję "rysuj". Po zapisaniu dokumentu pdf wychodzi
    > na to samo jakby wstawić własny podpis z pliku graficznego,

    Ale jednak go odręcznie podpisałeś.
    Co najwyżej nieprawidłową formą.
    Wstawienie obrazka nie jest podpisaniem.

    > Ale tak z ciekawości, skoro już o tym dyskutujemy.
    > Skanuję własny podpis złożony na (osobnej) kartce papieru i potem wstawiam
    > go pdf. Takie postępowanie jest legalne czy naruszam prawo?

    Nie powoduje podpisania dokumentu, jeśli o to pytasz.

  • 14. Data: 2021-11-29 12:00:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 11:55:01 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Nie powoduje podpisania dokumentu, jeśli o to pytasz.

    Tak, o to pytałem.
    Czyli w razie śledztwa, zeznać, że podpisałem i zeskanowałem dokument
    papierowy, a potem go zgubiłem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 15. Data: 2021-11-29 12:00:21
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Myszką wychodzi słabo (choć widywałem i takie rzeczy), ale jeśli podpis
    > złożony został huionem*, to faktycznie wygląda jak żywy.

    > W ten sposób kwitowany jest przecież odbiór sądowych przesyłek poleconych.

    Nie bardzo.
    Bo jednocześnie podpisujesz to samo na papierze.
    To na tableciku to dubel.
    Ma tylko ułatwić przepływ informacji, ale skutków prawnych nie wywołuje.

> [...]

    > Coś się jednak zmieniło, bo o ile dawniej było to jedyne poświadczenia, to
    > ostatnio każą dodatkowo podpisywać się na papierku.

    To musiałem przeoczyć, bo nigdy nie podpisywałem tylko tablecika.

  • 16. Data: 2021-11-29 12:08:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzesiek napisał (ale zeskanowanego podpisu nie wstawił):

    > Ale tak z ciekawości, skoro już o tym dyskutujemy.
    > Skanuję własny podpis złożony na (osobnej) kartce papieru i potem
    > wstawiam go pdf. Takie postępowanie jest legalne czy naruszam prawo?

    Wstawianie własnego podpisu nie może naruszać prawa, chyba że akurat
    chodzi o podpis na ławce w parku. Dyskutujemy o czym innym: czy taki
    podpis daje oczekiwane skutki prawne.

    Kiedyś w takich praktykach (skanowany podpis pod dokumentem) przodowały
    banki -- różne umowy i aneksy tak właśnie wyglądały. Z kolei firmy
    telekomunikacyjne, zamiast wymaganego ustawą podpisu pod fakturą,
    drukowały po prostu imię i nazwisko osoby uprawnionej (zdaje się, że
    był to sam prezes). Potem obie branże "załatwiły" sobie indywidualne
    regulacje. Na dokumentach bankowych widać stosowną uwagę na temat braku
    podpisu, a faktury to już w ogóle nie muszą być podpisywane (ale był
    okres, że tylko telekomunikacyjne tak mogły wyglądać).

    Jarek

    --
    Kto na ławce wyciął serce
    I podpisał "głupiej Elce"

  • 17. Data: 2021-11-29 12:16:15
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2021 o 12:00, Olin pisze:

    > Tak, o to pytałem.
    > Czyli w razie śledztwa, zeznać, że podpisałem i zeskanowałem dokument
    > papierowy, a potem go zgubiłem.

    Już lepiej odmówić zeznań chyba, bo zeznawanie nieprawdy, w razie czego
    może również narazić Cię na konsekwencje.

    Ale jakie śledztwo miałoby Cię objąć, jako autora jakiegoś wysłanego
    elektronicznie świstka?

  • 18. Data: 2021-11-29 12:24:53
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 12:16:15 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Ale jakie śledztwo miałoby Cię objąć, jako autora jakiegoś wysłanego
    > elektronicznie świstka?

    Na to właśnie liczę.
    Zamiast marnować papier na wydruk i trudzić się skanowaniem, odsyłam
    dokument z wstawionym gotowcem podpisu.
    Matka natura się cieszy, a ja mam wygodę.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 19. Data: 2021-11-29 12:25:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

> [...]
    > Ma tylko ułatwić przepływ informacji, ale skutków prawnych nie wywołuje.

    > To musiałem przeoczyć, bo nigdy nie podpisywałem tylko tablecika.

    W końcu nie codziennie odbiera się przesyłki sądowe. A ja wyjdę tu na
    wyjątkowego pieniacza -- bo załapałem się ja taką imprezę jako jeden
    z pierwszych. Entuzjazm był ogromny, jaka to nowoczesność nastała na
    Poczcie Polskiej. Zwłaszcza, że po poprzednią przesyłkę musiałem jechać
    do jakiegoś zapyziałego sklepu spożywcaego, który był "Placówką Pocztową
    InPostu".

    A tak przy okazji: ustawę o podpisie elektronicznym podpisał przed
    kamerami telewizyjnymi prezydent Kwaśniewski. Posłużył się przy
    tym swoim podpisem elektronicznym. W związku z tym nie wiadomo, czy
    ta ustawa w ogóle obowiązuje, bo przed jej opublikowaniem podpis
    elektroniczny nie miał mocy prawnej.

    Jarek

    --
    Na furmance prezydent z poprzedniego wcielenia
    Śpi i nie wie, dlaczego coś śni.

  • 20. Data: 2021-11-29 12:28:17
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 12:08:50 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > telekomunikacyjne, zamiast wymaganego ustawą podpisu pod fakturą,
    > drukowały po prostu imię i nazwisko osoby uprawnionej (zdaje się, że

    Mnie to w praktyce spotyka przy podpisywaniu umów z biurami turystycznymi.
    Co ciekawe, są takie, że "tylko papier" oraz wizyta na poczcie i inne, że
    "tylko dokument elektroniczny".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek