  • 1. Data: 2010-11-07 17:06:36
    Temat: Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    Hej,
    Jak lepiej zrobić ?

    Przykład pierwszy:
    mieszkanie kupowane jest na tatę (61lat) jako właściciela (wpis w
    akcie notarialnym), ja jako syn(28lat) oraz mama(58) przelewamy swoje
    części kwoty na jego konto bankowe. Tata wówczas dokonuje przelewu na
    konto sprzedającego. Czy my (ja i mama) musimy sporządzić umowy
    darowizny tych kwot przelanych na jego konto ? Czy tata powinien
    zgłosić sprawę do US jako obdarowany tymi kwotami ? Czy zapłaci od
    tego podatek ?

    Przykład drugi:
    mieszkanie kupowane jest od razu na mnie (28lat) jako właściciela
    (wpis w akcie notarialnym). Moi rodzice przelewają swoje kwoty na moje
    konto bankowe. W związku z tym ja muszę podpisać umowę darowizny z
    rodzicami i jestem zobowiązany zgłosić ten fakt do US ? Czy zapłacę
    podatek jako obdarowany ? Czy US może zacząć dochodzić i badać źródła
    pochodzenia pieniędzy na zakup niniejszego lokalu, gdyż jestem za
    młodą osobą ?

  • 2. Data: 2010-11-07 17:10:15
    Temat: Re: Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    Witam

    Darowizna pieniezna w obrebie najblizszej rodziny jest wolna od podatku
    jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a pieniadze przeleje na konto a nie
    wreczy gotowka.

    Dysiek

  • 3. Data: 2010-11-07 17:48:11
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 11:06 AM, LprzemekL wrote:
> [...]
    > podatek jako obdarowany ? Czy US może zacząć dochodzić i badać źródła
    > pochodzenia pieniędzy na zakup niniejszego lokalu, gdyż jestem za

    wersja druga jest bardziej przejrzysta, jeśli to mieszkanie ma byc
    docelowo na ciebie i ty tam bedziesz mieszkał.

    1.
    tak, przelanie przez rodziców kasy na twoje konto to darowizna.
    musisz ją zgłośić w US. Z podatku w tym przypadku bedziesz zwolniony ( o
    ile nie skopiesz procedury darowizny).
    I mieszkanie wowczas kupujesz ty i ty podpisujesz akt notarialny ze
    sprzedawcą. Rodzice niech ich reka boska broni cos podpisac.
    Tylko zanim zaczniecie cokolwiek robic, to dokładnie doczytaj co zrobic
    w jakiej kolejnosci co zglosisc komu i do kiedy. Zeby nie bylo pozniej
    jaj, ze rodzice dali ci gotowke do reki, a potem płacz, że trzeba
    kila(nascie) tysiecy podatku zapłacić.

    2.
    tak, US na pewno bedzie dochodził skąd miałeś kasę na mieszkanie.
    kwestia tylko kiedy i czy sie zorientują. W moim przypadku zorientowali
    się 3 razy. skuteczność 100%.

    wersji pierwszej nie chce mi sie rozgryzac, kwestia czyje to ma byc
    mieszkanie i kto tam bedzie mieszkał.
    bo jak mieszkanie bedzie taty, a mieszkał bedziesz ty , to potem znowu
    zostaje problem kto płaci opłaty za nie swoje mieszkanie i komu nalezy
    to opodatkować.
    Nie ma lekko. mieszkanie ojca, ojciec ponosi opłaty. zaczniesz płacić ty
    za ojca, ojciec dostanie w d.. od US, bo to jego dochód, którego
    oczywiscie jak znam zycie do PIT nie dopisze.

  • 4. Data: 2010-11-07 17:56:46
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl> writes:

> [...]
    > bo jak mieszkanie bedzie taty, a mieszkał bedziesz ty , to potem znowu
    > zostaje problem kto płaci opłaty za nie swoje mieszkanie i komu nalezy

    Jeszcze jest pytanie, czy rodzice kupują za wspólne, czy za odrębne
    (to, że konto jest tylko na ojca, nie znaczy, że pieniądze na nim nie
    mogą być wspólne...), czy w ogóle mają wspólnotę majątkową i czy nie
    powinni w akcie notarialnym figurować jako nabywcy obydwoje...

    MJ

  • 5. Data: 2010-11-07 18:05:48
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 11:10 AM, Dysiek wrote:
> [...]
    > jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a pieniadze przeleje na konto a nie

    to jeszcze dorzucę,
    właściwym miejscem zgłoszenia DAROWIZNY RUCHOMOSCI jest urzad skarbowy
    ze względu na miejsce zamieszkania DARCZYŃCY.

    chyba, ze jakies nowe rozporzadznie wyszlo, ale nie znam.

  • 6. Data: 2010-11-07 18:28:14
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    On 7 Lis, 18:48, witek <w...@g...pl> wrote:

> [...]
    > za ojca,  ojciec dostanie w d.. od US, bo to jego dochód, którego
    > oczywiscie jak znam zycie do PIT nie dopisze.

    Tak, ja tam będę mieszkał od razu po zakupie, tata nie.

    1. Otóż przykład pierwszy polega na tym, że tata będzie właścicielem i
    pytanie, np.,

    - po jakim czasie może mi darować to mieszkanie (czy musi upłynąć
    jakiś przedział czasowy, aby mógł tego dokonać), czy może od razu po
    zakupie ?

    - czy, jak daruje mieszkanie, to "wszystko" przechodzi na mnie jako
    obdarowanego (i kolejne podpisywanie umów z dostawcami mediów, zapisy
    w Spółdzielni, itp...) ?

    - Dysiek i Ty potwierdziliście, że w obrebie najblizszej rodziny kwota
    jest wolna od podatku jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a
    pieniadze przeleje na konto a nie wreczy gotowka, podejrzewam, że tak
    samo jest z nieruchomością ?

    2. A drugi przykład związany jest ze mną i oczywiście dla mnie
    korzystniejszy, ale obawiam się US, bo na 100% zaczną się procedury
    dochodzeniowe :(

    - a czy bardzo Ciebie US maglował jak się zorientowali, że ty właśnie
    nabyłeś nieruchomość ?

    - ile miałeś czasu na udokumentowanie wszystkiego ?

    - zastanawiam się czy zaczną i weryfikować również rodziców, skąd
    posiadali pieniądze, czy tak ?

    Ups... faktycznie o tym nie pomyślałem, że to będzie taty dochód, gdy
    ja zacznę płacić, dzięki :)

  • 7. Data: 2010-11-07 18:39:11
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

> [...]
    >jest wolna od podatku jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a
    >pieniadze przeleje na konto a nie wreczy gotowka, podejrzewam, że tak

    Strasznie sie naprodukowales w tym poscie, wiec ogranicze sie tylko do
    powyzszego. Darowizne nieruchomosci mozesz zrobic jedynie notarialnie i
    wtedy notariusz powiadamia US - nie musisz juz potem nic robic. Urzad jest
    zadowolony, a ty nie placisz podatku. Co innego kasa - zeby uniknac
    podatku - tylko przelew + wizyta w US.

    Dysiek

  • 8. Data: 2010-11-07 18:42:01
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 11:56 AM, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    > mogą być wspólne...), czy w ogóle mają wspólnotę majątkową i czy nie
    > powinni w akcie notarialnym figurować jako nabywcy obydwoje...

    to moze najpierw ustalmy kto to mieszkanie kupuje i kto w nim bedzie
    mieszkał.

    bo czy kuppuje to ojciec czy kupują to rodzice obydwaj to zalezy od was
    czego chcecie i skad idzie na to kasa.

    generalnie akt notarialny bedzie wspominal kto kupuje i za czyją kasę,
    czy wspolną czy z majątku odrebnego, ale to wy decydujecie, a nie
    przypisy za was.

  • 9. Data: 2010-11-07 18:49:35
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    On 7 Lis, 18:56, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

> [...]
    > mogą być wspólne...), czy w ogóle mają wspólnotę majątkową i czy nie
    > powinni w akcie notarialnym figurować jako nabywcy obydwoje...

    Cześć Michał,
    Dobre pytanie :)
    Prawdopodobnie mają wspólnotę, umów żadnych nie podpisywali, więc po
    zawarciu małżeństwa jest nadawana z automatu. I teraz pytania:
    - czy lepiej jest żeby figurowali w akcie notarialnym oboje ?

    - czy lepiej żeby był tylko tata ?

    - czy to nie ma znaczenia ?

    - wracając do darowizny, to tacie jako obdarowanemu (odnośnie
    przykładu pierwszego), to podejrzewam, że jeżeli mają wspólnotę
    majątkową to ja tylko muszę sporządzić umowę darowizny, że przelewam
    pieniądze a mama już nie, czy tak ?

    - i pewnie tata będzie musiał zaistniały fakt zgłosić do US, czy
    tak ?

    - czy US uruchomi w tym przypadku postępowanie weryfikacyjne, skąd
    pochodzą pieniądze rodziców, czy i US pociągnie mnie do weryfikacji ?

  • 10. Data: 2010-11-07 18:54:15
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > wszystkie sprawy załatwiane przez notariusza nie wymagają zgłaszania do US
    > przez cienie. zrobi to notariusz. a poniewaz darowizna nieruchomosci musi
    > byc notarialna, wiec sie samo przez sie problem rozwiazuje.
    >
    > z darowizna gotówki też moglibyście isc do notariusza, bo formalnie akt
    > darowizny czegokolwiek ma miec formę notarialną i nigdzie nie trzebaby do
    > US chodzic.

    Szkoda kasy na notariusza przy przekazywaniu kasy. Przy 200.000 to jakies
    2,500 zl. Lepiej samemu spisac umowe, przelac kase + pojsc do US. Z
    mieszkaniem niestety nie ma wyjscia.

    A co do podatku przy sprzedazy domu z darowizny - nie jest tak, ze te 19%
    zaplaci sie jedynie jezeli sie go sprzeda przed uplywem 5 lat od daty
    darowizny?

    Dysiek