  • 31. Data: 2023-03-21 19:19:52
    Temat: Re: Czy wypłaty "pod stołem" są już legalne dla pracownika?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-21 o 18:04, J.F pisze:

    > Oczywiscie warto, tylko jak masz zaplacic 19% podatku od własnego
    > zysku, albo 19% podatku od pracownika, plus dwie składki ZUS, to
    > rachunek jest prosty. VAT nie liczę, bo wynagrodzenia nie dają zwrotu.
    >
    > Jakbys miał 40% podatku od własnego zysku, bo w trzecim progu
    > (ktorego od dawna u nas nie ma) a pracownik 19%, to rachunek byłby
    > inny.

    No ale w zasadzie co pracodawcę obchodzi udział
    podatku w pensji pracownika? Płaca jest kosztem brutto
    i jako taka czy jesteś obciążony 19% czy więcej jest
    jakimś elementem kosztów. A pracownikowi może się opłacać,
    przy tym samym wyniku finansowym pracodawcy brać do ręki fizycznie więcej.
    Jakoś tak się dziwnie składa, że jak miałem wgląd w księgi
    prowadzone usługowo przez kilka podmiotów, to na listach płac w firmach
    prowadzonych przez OF (niezleżnie czy skala czy liniówka)
    królowała pensja minimalna. W spółkach już bardziej realnie to wyglądało.

  • 32. Data: 2023-03-21 21:02:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-21 o 17:49, cef pisze:

    > Płacenie pod stołem było od zawsze niezależnie od rodzaju
    > opodatkowania pracodawcy i z podatkiem liniowym
    > ma niewiele wspólnego. Niby dlaczego na liniowym
    > nie warto mieć kosztów?

    Warto, ale motywacja mniejsza, bo większe dochody nie oznaczają
    większego podatku.

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2023-03-21 21:15:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-21 o 19:02, Kviat pisze:

    > Czyjego dochodu?
    > Pracownika, czy swojego?

    Od swojego.

    > Pisz tak, aby można było zrozumieć o czym piszesz.

    > Przecież teraz płaci i dla siebie i dla pracownika.

    Nie. Płaci albo za siebie, albo za pracownika (ta sama kwota nie może
    być zyskiem pracodawcy i wynagrodzeniem pracownika).

    > Powrotu do zdrowia życzę.

    Próbowałeś zastosować tę maksymę do siebie?

    --
    Liwiusz

  • 34. Data: 2023-03-21 21:15:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-21 o 19:04, Shrek pisze:

    > Sorry - pomyliłem cię z kulsonem;)

    Co za afront ;)

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2023-03-21 21:24:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.03.2023 o 21:15, Liwiusz pisze:

    > Co za afront ;)

    Sorry;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 36. Data: 2023-03-21 23:05:39
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Od swojego.

    Ale nie płaci od dochodu.
    Są wyjątki. Ale to wyjątki, a nie reguła.
    https://zus.pox.pl/zus/maly-zus-plus-czyli-skladki-z
    us-od-dochodu-w-2021-roku.htm

    > Nie.

    Jak nie jak tak?

    Zatrudniasz pracownika, to płacisz ZUS za siebie i za pracownika.
    Czego nie rozumiesz?
    Dopiero jak "pracownika" "zatrudniasz" na czarno, to ZUSu za niego nie
    płacisz.
    Z tego nijak nie wynika, że jak za niego ZUSu nie zapłacisz, to z tego
    co mu nie zapłaciłeś odprowadzasz ZUS dla siebie, bo ten "zysk" wlicza
    ci się do dochodu.
    Albo się wlicza, albo się nie wlicza (jeżeli to dochód też "na lewo", to
    co ma się doliczyć do dochodu? - a będąc ścisłym: do przychodu).
    A nawet jak się wlicza, to patrz wyżej. ZUS od dochodu to wyjątek, a nie
    reguła.

    Pojęcia nie masz o czum piszesz.
    Tak samo jak grupowy kulson.

    > Płaci albo za siebie, albo za pracownika (ta sama kwota nie może
    > być zyskiem pracodawcy i wynagrodzeniem pracownika).

    Jak nie zapłaci ZUSu za pracownika, to nie znaczy, że od tej kwoty
    będzie musiał odprowadzić ZUS za siebie.

    > Próbowałeś zastosować tę maksymę do siebie?

    Próbowałem też do ciebie.
    I nie pomogło do dzisiaj.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 37. Data: 2023-03-22 00:21:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-21 o 23:05, Kviat pisze:

    > Ale nie płaci od dochodu.

    Jest tu pewna nieścisłość, ale od swojego dochodu płaci nie tylko
    dochodowy, ale i składkę zdrowotną, więc presja na ukrywanie dochodu
    pracownika trochę zmalała.

    > Zatrudniasz pracownika, to płacisz ZUS za siebie i za pracownika.
    > Czego nie rozumiesz?

    Tego, że jak płacisz ZUS za pracownika, to nie płacisz ZUS za siebie (od
    tej kwoty). Elementarz.

    > Dopiero jak "pracownika" "zatrudniasz" na czarno, to ZUSu za niego nie
    > płacisz.

    Ale płacisz ZUS (w sensie: dochodowy i zdrowotną) od siebie.

    > Z tego nijak nie wynika, że jak za niego ZUSu nie zapłacisz, to z tego
    > co mu nie zapłaciłeś odprowadzasz ZUS dla siebie, bo ten "zysk" wlicza
    > ci się do dochodu.

    Od tego "dochodu" (którego de facto nie masz) płacisz podatek dochodowy
    i nieodliczalną składkę NFZ.

    > Jak nie zapłaci ZUSu za pracownika, to nie znaczy, że od tej kwoty
    > będzie musiał odprowadzić ZUS za siebie.

    Trochę oszczędzi, faktycznie, ale i tak dochodowy i NFZ będzie trzeba
    opłacić, na pewno więcej niż kiedyś, kiedy trzeba było opłacić wyłącznie
    podatek dochodowy.

    > Próbowałem też do ciebie.
    > I nie pomogło do dzisiaj.

    Nie takie było pytanie.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2023-03-22 10:57:12
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 22.03.2023 o 00:21, Liwiusz pisze:

    > Jest tu pewna nieścisłość,

    Kluczowa.
    Świadczy o tym, że wiesz, że gdzieś coś dzwoni, ale kompletnie nie wiesz
    gdzie. Co oczywiście nie przeszkadza ci wypowiadać się w temacie, o
    którym masz mgliste pojęcie w taki sposób, jakbyś był co najmniej ekspertem.

    > ale od swojego dochodu płaci nie tylko
    > dochodowy, ale i składkę zdrowotną, więc presja na ukrywanie dochodu
    > pracownika trochę zmalała.

    No rzeczywiście...
    9%/4,9% od wynagrodzenia "na czarno" dla "pracownika... z czego
    ryczałtowcy/karciarze/liniowcy mogą wrzucić część w koszty/odliczyć od
    podatku + niezapłacony ZUS, podatek dochodowy za pracownika...
    Nawet jak weźmiesz pod uwagę tych w/g skali, którzy nic nie odliczają z
    zapłaconego zdrowotnego, to co z tego? Gdzie ta presja? I tak są sporo
    do przodu.
    Weź ołówek i policz sobie na kartce na przykładowych kwotach. Może to ci
    uświadomi skalę tej hmmm... "mniejszej presji na ukrywanie dochodu
    pracownika".

    > Tego, że jak płacisz ZUS za pracownika, to nie płacisz ZUS za siebie (od
    > tej kwoty). Elementarz.

    Bzdura.
    Pojęcia nie masz o czym piszesz.

    Jak prowadzisz działalność gospodarczą to płacisz za siebie ZUS od
    podstawy takiej jaką zadeklarujesz (nie mniej niż). Na wysokość swojej
    składki nie ma wpływu to, czy zapłacisz pracownikowi, czy nie zapłacisz.

    Jak "na czarno" zapłacisz "pracownikowi" 10000 zł (i nie zapłacisz za
    pracownika ZUSu) to niby jak od tej kwoty (i od kwoty niezapłaconego
    ZUSu za pracownika) płacisz ZUS za siebie?
    Pokaż palcem.

    > Ale płacisz ZUS (w sensie: dochodowy i zdrowotną) od siebie.

    Aaaa... czyli banany w sensie lakieru do włosów?
    Można tak dyskutować. Tylko po co?

    Nie płacisz ZUS!

    Piszesz, że płacisz dochodowy i zdrowotny, ale... płacisz ZUS.
    Od kiedy podatek dochodowy jest ZUSem?

    Tak, wiem, składkę zdrowotną robisz jednym przelewem ze składami za ZUS.
    Ale, ja pierdolę, zdecyduj się, czy piszesz o podatku dochodowym,
    składce zdrowotnej, czy o składkach na ZUS.

    Jeszcze raz, powoli i wyraźnie: nie płacisz większego ZUS od siebie,
    tylko dlatego, że komuś zapłaciłeś "na czarno", czyli od tej kwoty którą
    na czarno wypłaciłeś "pracownikowi".
    Zapisz to sobie na kartce i powieś przy monitorze.

    > Od tego "dochodu" (którego de facto nie masz) płacisz podatek dochodowy
    > i nieodliczalną składkę NFZ.

    Ręce opadają.
    Ale nie ZUS!
    Po pierwsze: podatek dochodowy (i składkę zdrowotną) płacisz tylko od
    dochodów, które wykazujesz. A nie które masz. ("Na czarno" możesz płacić
    z dochodów, których nie wykazujesz, więc nawet złotówki więcej nie
    zapłacisz, ani dochodowego, ani składki zdrowotnej.)
    A nawet jak płacisz z legalnych, wykazanych dochodów, to i tak nic to
    nie ma wspólnego ze składkami na twój ZUS!

    > Trochę oszczędzi, faktycznie, ale i tak dochodowy i NFZ będzie trzeba
    > opłacić,

    Nie "i tak", lecz tylko!
    Policzyłeś ile to jest to "trochę"?
    To sobie policz.
    I porównaj jak to ma się do kwoty wypłaconej pod stołem i nieopłaconych
    od tej kwoty podatków i ZUSu dla tego "pracownika".

    > na pewno więcej niż kiedyś, kiedy trzeba było opłacić wyłącznie
    > podatek dochodowy.

    No rzeczywiście... to "więcej" faktycznie znichęca...
    Ręce opadają.

    Tak to może sobie pisać jakiś urzędas, który sobie wyliczył, że jak
    zdrowotne będzie płacone od dochodu, to zniechęci do płacenia "na
    czarno", bo o 500 zł więcej pracodawca zapłaci zdrowotnego za siebie...
    zamiast zapłacić ZUSy, podatki dochodowe, zdrowotne, PPK i chuj wie co
    jeszcze za pracownika od legalnego wynagrodzenia.

    Jaki procent pracodawców to zniechęciło?
    A raczej, ilu zachęciło do płacenia mniej "na czarno"... żeby sobie
    zrekompensować te kilka złotych więcej za swoje większe zdrowotne?

    (Dla jasności, ani nie płacę pod stołem, ani tego nie popieram.
    Wręcz uważam, że to kurewstwo w stosunku do pracownika.
    Wyjaśniam tylko, że takie leczenie syfa pudrem ni chuja nie zniechęca do
    płacenia na czarno i przy okazji prostuję jakieś internetowe bzdury, że
    niby od wynagrodzenia "na czarno" pracodawca płaci jakieś, większe,
    ZUSy za siebie.)

    > Nie takie było pytanie.

    A banany nie są w sensie lakieru do włosów.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 39. Data: 2023-03-22 11:23:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-22 o 10:57, Kviat pisze:

    > Kluczowa.

    Kluczowe jest to, że składka na NFZ też wchodzi w skład potocznego
    określenia "składek ZUS".

    > Jak prowadzisz działalność gospodarczą to płacisz za siebie ZUS od
    > podstawy takiej jaką zadeklarujesz (nie mniej niż). Na wysokość swojej
    > składki nie ma wpływu to, czy zapłacisz pracownikowi, czy nie zapłacisz.

    Składka zdrowotna nie jest "od deklaracji".

    > Aaaa... czyli banany w sensie lakieru do włosów?
    > Można tak dyskutować. Tylko po co?

    To po co dyskutujesz?

    > Nie płacisz ZUS!

    Od zawsze było tak, że przedsiębiorca z pieniędzmi w zębach chodził na
    pocztę "płacić ZUS", w którym też była składka zdrowotna. Dla każdego,
    kto kiedykolwiek coś miał do czynienia z działalnością gospodarczą, jest
    to oczywiste.

    > No rzeczywiście... to "więcej" faktycznie znichęca...

    Czasem zniechęca, czasem nie zniechęca.

    --
    Liwiusz

  • 40. Data: 2023-03-22 11:46:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-22 o 11:23, Liwiusz pisze:
> [...]

    > pocztę "płacić ZUS", w którym też była składka zdrowotna. Dla każdego,
    > kto kiedykolwiek coś miał do czynienia z działalnością gospodarczą, jest

    Akurat często jest tak, że nawet ci prowadzący działalność
    nie odróżniali składki zdrowotnej od chorobowej,
    więc ten wasz spór nawet mnie nie dziwi.