  • 101. Data: 2022-06-26 14:05:45
    Temat: Re: Czy policjant może skierować wniosek do sądu ?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W pełni przyznaję Ci rację. Uważam, ze albo nie należało robić nic, albo
    > zrobić to do końca dobrze i zgodnie z prawem.

    Czyli genralnie albo nic albo też nic;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 102. Data: 2022-06-26 15:06:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale dlaczego chcesz na siłę wciskać to pod jakiś paragraf? Jak ja
    > zadzwonię po patrol i będę twierdził, że ktoś mi patrzy na kurnik, to
    > też będziesz chciał to obsłużyć? Nie można sporządzić jakiejść notatki i
    > na tym poprzestać w ogólę bez dotykania tych dupków?

    Kluczowym tu jest to "dotykanie dupka". Albo uznajemy, że nie doszło do
    niczego i NIC nie robimy. Albo uznajemy zawiadomienie ochrony za
    wiarygodne i robimy materiały w trybie 308 kpk, bo to przestępstwo.
    Czyli zabezpieczamy dowody. Potem badamy, czy zawierają znamiona
    przestępstwa i ewentualnie kierujemy akt oskarżenia, albo morzymy na
    brak cech przestępstwa / brak danych.

    Zawiadomienie ochrony może dotyczyć - moim zdaniem - tylko art. 130§3
    kk. No chyba, że ktoś z kolegów zna inny przepis pasujący znamionami.
    Najlepiej byłoby, gdyby wymyślił jakieś wykroczenie, bo to wiele by
    ułatwiło. Ale z tego, co wiem, to takiego nie ma. Przerabiane to było w
    moim rejonie z miłośnikami kolei wiele lat temu. SOK sobie ich łapał i
    próbował coś robić. Ze szczególnym naciskiem na "coś". No bo nie ma
    zakazu fotografowania pociągów, dokąd fotografujący nie narusza innych
    przepisów (zakaz chodzenia po torze itd.). W końcu Dyrektor PKP, czy
    ktoś tam napisał taki okólnik, by sobie dali spokój. Ale to tak z 15 lat
    temu na biedę.

    Wracając do czynności w trybie 308 kpk, no to nie wystarczy tam samo
    wylegitymowanie, czy zapytanie fotografa o przyczynę wzbudzającego
    kontrowersje ochrony zachowanie. Legitymowanie jest bez sensu, bowiem
    nie mamy wiarygodnego wykazu agentów obcego wywiadu, by stwierdzić, czy
    dana konkretna osoba nim nie jest. Odpytanie też nie ma sensu, bo trudno
    oczekiwać, by szpieg wyciągnął legitymację GRU i przedstawił się, że
    jest szpiegiem.

    W trybie 308 kpk, patrząc na znamiona art. 130§3 kk - moim zdaniem -
    należy zabezpieczyć i zbadać wszystkie nośniki danych. W tym konkretnym
    wypadku, to zapewne będą telefony, kamery, aparaty fotograficzne,
    komputery i inne nośniki. Telefony (oraz reszta urządzeń), by zbadać,
    jakie dane zapisują z materiałami i móc znaleźć później takie materiały
    gdzie indziej. Nośniki, w celu zbadania, co zawierają te materiały, czy
    zawierają dane mogące być przydatnymi dla obcego wywiadu oraz czy
    zachowały się jakieś informacje o ich udostępnianiu.

    Pierwszy element (sprawdzenie co nośniki i urządzenia zawierają) da się
    stosunkowo szybko ogarnąć, bo są odpowiednie oprogramowania pozwalające
    na wykonanie kopii binarnej urządzeń. Potem można same urządzenia
    (nośniki) zwrócić "szpiegowi", a badać sobie kopie. Czasem może tu być
    jednak wymagana współpraca ze strony "szpiega". Są urządzenia, które bez
    podania hasła źle się kopiują i biegłemu trzeba wysłać wówczas całe
    urządzenie. Tu bywają czasem problemy, bo "szpieg" dla podniesienia
    swojego prestiżu odmawia współpracy, a organy zwrotu mu urządzenia. Znam
    sprawy, w których biegły zajmuje się dowodami kilka lat, a i czasem po
    prostu za zgodę Prokuratora takie urządzenie musi zniszczyć, by odczytać
    dane ze scalaków. Ja w takich wypadkach zawsze mówię, że "stoimy frontem
    do klienta". Może podać hasło, albo i nie - nie ma tu żadnego przymusu.
    Czasem podają, zwłaszcza, jak w tych urządzeniach nie ma nic ciekawego.

    Nie potrafię powiedzieć, jak zrobić drugi krok, czyli stwierdzić, czy
    materiał zawiera jakieś istotne dane. Przede wszystkim - moim zdaniem -
    ochrona powinna sprecyzować w zawiadomieniu, co ich zdaniem ma tu
    znaczenie. Ale fotografowanie szczegółów zabezpieczeń (kamery, czujki
    CCTV) może już pozostawać w zainteresowaniu służb wywiadu. Nie wiem, kto
    i w jaki sposób powinien to stwierdzić. Plan ochrony takich obiektów
    przeważnie jest "niejawny". Pamiętajmy, że z chwila przedstawienia
    zarzutów szpieg staje się stroną postępowania i może zapoznać się z
    aktami - w tym informacjami ochrony, co ich zdaniem jest tam tajne.
    Nawet jakbyśmy aresztowali szpiega, to dożywocia nie dostanie i
    wcześniej, czy później wyjdzie i swoim mocodawcom te dane może
    przekazać. Tu sens miała kara śmierci, ale za nagrywanie płotu chyba nie
    przejdzie :-)

    Badając te nośniki trzeba pamiętać również o art. 265~266 kk. Ale
    uważam, że przydatnymi dla obcego wywiadu mogą być nie tylko informacje
    niejawne, zaś nie da się objąć klauzulą wszystkiego istotnego. No płotu,
    czy kamer CCTV nie da się chronić. Ale może powinny być dwa płoty? Jeden
    dalej, tak by fotograf nie widział tej właściwej strefy chronionej? Tak
    jest w kilku znanych mi obiektach.

    Ostatni aspekt, to cel gromadzenia tych danych. Tym zajmuje się w Polce
    ABW. Wątpię, by przykładowo GRU miało na Telegramie konto i za jego
    pośrednictwem kontaktowało się z oszołomem. Wydaje mi się, że w ogóle
    taki wywiad, to jednak maskuje swoje działania. Nawet sam zainteresowany
    może nie wiedzieć, że jest prowokowany. Jakbym był szpiegiem, to bym
    wskazywał oszołomowi takie obiekty pisząc, że ochrona tam jest
    szczególnie upierdliwa i oferując pokrycie kosztów jego wyjazdu - bo
    walczy w słusznym interesie. Na dowód tego, że był, ma mi wysłać filmik
    - nawet, jak ochrona nie zareaguje. Zauważ, że nawet oszołom nie wie w
    takim wypadku, że realizuje zadania na rzecz wywiadu. Czy godzi się na
    to? A ja mam filmiki z zabezpieczeniami interesujących mnie obiektów.
    Trochę by trzeba podkręcić jasność i wyjaśnić, co oszołom powinien
    szczególnie nagrać. Trzeba by ze dwie kawy wypić, by wykoncypować, jak
    mu to przekazać, by to było z naciskiem na jego misję, a nie wywiad, ale
    facet nie wygląda na szczególnie mądrego i spokojnie powinien się dać
    podpuścić.

    Ale w takim wypadku znaczenie mogą mieć również i te materiały, których
    oszołom nie publikuje. Bo zakładam, że nie każda ochrona reaguje na
    oszołoma. Jakby w wyniku badania urządzeń / nośników okazało się, że
    facet udostępnia komuś te filmiki, które nie zawierają godnej
    "napiętnowania" reakcji ochrony / Policji, to przyznasz, że rzucałoby to
    nowe światło na deklarowane przez fotografa cele jego działań. Jak to
    sprowadzić, bez badania? Kontrwywiad - o ile wiem - w takim wypadku po
    prostu obserwuje oszołomów. Dowiadują się, czym obcy wywiad się
    interesuje przynajmniej.

    Tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że dla realizacji celu
    deklarowanego przez oszołoma, to on w ogóle tych obiektów nie powinien
    nagrywać. Duża wyłączona kamera spełni swoją funkcję doskonale. Ale
    zaraz ktoś tu wyskoczy z argumentem, że czemu, skoro nie ma zakazu.

    --
    Robert Tomasik

  • 103. Data: 2022-06-26 15:11:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.06.2022 o 21:23, Shrek pisze:
    > Podsumowując nie masz pojęcia, ale się wypowiesz "to może być szpieg -
    > nie pytajcie skąd wiem, bo nie wiem". Wartościowa opinia:P

    Bo moja opinia dotyczy przepisu karnego mającego tu zastosowanie, a nie
    oceny zachowania oszołoma z kamerą. Jeśli jest takim idiotą, że w celu
    nakręcenia głupiego filmu popełnia przestępstwo, to już jego problem. My
    (jako Polacy) mamy problem, jeśli robi to celowo, albo dał się podpuścić
    i jest nieświadomym narzędziem. Może warto iść w kierunku uznania go za
    niepoczytalnego po prostu.

    --
    Robert Tomasik

  • 104. Data: 2022-06-26 15:13:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nie wiemy tego o pewnie 99% jakichkolwiek wykonanych fotografii miejsc
    > publicznych, wiec nie ma w tej sytuacji nic wyjątkowego, poza
    > bezsensownym zwróceniem uwagi całą tą draką na konkretne obiekty. No
    > chyba, że to jakieś atrapy i akcja policji byłą celowa:)

    Też o tym myślałem. Ale wydaje mi się, ze to trochę trudne w praktyce do
    wykonania. Kontrwywiad musiałby w to zaangażować zbyt wiele osób.
    Ochrona, dyżurny, patrol.

    --
    Robert Tomasik

  • 105. Data: 2022-06-26 15:14:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nie znam się na procedurach, ale serio, dla większości osób bez
    > deficytów społeczno-emocjonalnych jest trudne do wyobrażenia, że w
    > opisywanych okolicznościach można postawić matce zarzut zabójstwa.

    O ile pamiętam, to stawiali zarzut nieumyślnego spowodowania śmierci.
    Ale nie chce mi się szukać. Na zabójstwo bym nie wpadł.

    --
    Robert Tomasik

  • 106. Data: 2022-06-26 15:14:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tak w ogóle, to dochodzę do wniosku, że dla realizacji celu
    > deklarowanego przez oszołoma, to on w ogóle tych obiektów nie powinien
    > nagrywać.

    Wiekokrotnie użyłeś słowa oszołom, nie zauważając że za oszołoma tu
    robisz tu i robisz dokładnie to, czego owy oszołom od ciebie oczekuje -
    błaźnisz się wymyślając niestworzone historie, żeby na siłę wymyślić
    podkładkę pod coś, co jest w pełni legalne:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 107. Data: 2022-06-26 15:26:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo moja opinia dotyczy przepisu karnego mającego tu zastosowanie, a nie
    > oceny zachowania oszołoma z kamerą.

    Przepis nie ma tu zastosowania, bo nie masz _żadnej_ podstawy do
    twierdzenia, że masz doczynienia ze szpiegostwem. Równie dobrze w wolnym
    czasie może gwałcić ministrantów, podrabiać banknoty albo gotować metę.
    Ale na razie nic na to nie wskazuje, więc żaden z przepisów dotyczących
    tych przestępstw nie ma wobec niego zastosowania. Podobnie jak twój
    wyimaginowany o rzekomym szpiegu.

    > Jeśli jest takim idiotą, że w celu
    > nakręcenia głupiego filmu popełnia przestępstwo, to już jego problem.

    Problem w tym, że żadnego nie popełnia, natomiast ty usiłujesz
    przekroczyć uprawnienia wymyślając dla niego bzdurne zarzuty.
    > Może warto iść w kierunku uznania go za
    > niepoczytalnego po prostu.

    Pisz dalej - coraz ciekawiej się robi;)

    Słuchaj - mam taki pomysł - on sobie monetaryzuje rozmowy z
    funkcjonariuszami, ty masz dużo do powiedzenia - weź do niego w
    komentarzach skrobnij z linkiem do tej dyskusji - napewno będzie
    zainteresowany stworzeniem odcinka z tobą. On zarobi, ty go wyjaśnisz,
    może komendant da premię za wyjaśnienie oszołoma? My sobie obejrzymy na
    youtubie jak go gasisz - wszyscy wygrywają:)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 108. Data: 2022-06-26 21:24:04
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

> [...]
    > do klienta". Może podać hasło, albo i nie - nie ma tu żadnego przymusu.
    > Czasem podają, zwłaszcza, jak w tych urządzeniach nie ma nic ciekawego.

    Dziecko drogie, to co piszesz to odwrócenie rozumienia państwa prawa.
    Tak działają reżimy i państwa faszystowskie.
    "Stoimy frontem do klienta", czyli zwykły szantaż, że jak nie podasz
    hasła, to zniszczymy ci sprzęt, a i tak się do niego dostaniemy, to nie
    jest stanie "frontem do klienta" (czyli do obywatela, który ci płaci,
    czyli jest twoim pracodawcą). To zwykłe kurewstwo. O łamaniu prawa z
    litości nie wspomnę.
    Ty nie jesteś od tego żeby sprawdzać komuś aparat fotograficzny "bo ci
    się coś wydaje i być może coś znajdziesz, bo być może ten ktoś jest
    szpiegiem", tylko musisz mieć do tego podstawy.
    Pierdolenie, że coś się źle kopiuje jest nie na temat.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 109. Data: 2022-06-26 21:43:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 21:24, Kviat pisze:

> [...]
    > szpiegiem", tylko musisz mieć do tego podstawy.
    > Pierdolenie, że coś się źle kopiuje jest nie na temat.

    Tak jak pisałem - proponuję, żeby robert odezwał się do audytu
    obywatelskiego i wspólnie nakręcili odcinek:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 110. Data: 2022-06-27 01:38:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-26, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > O ile pamiętam, to stawiali zarzut nieumyślnego spowodowania śmierci.
    > Ale nie chce mi się szukać. Na zabójstwo bym nie wpadł.

    Dlaczego nie zabójstwa? Mogła zrobić coś dziecku w domu i natychmiast
    przyjechac z nim pod market, że niby stało się to w czasie jak robiła
    zakupy. Równie prawdopodobne, jak, że dziecku stało się coś z jej winy w
    ciągu tych 15 min robienia zakupów.

    Natomiast co do meritum, należałoby przyjąć, że i ona jest ofiara
    sytuacji i nie dokładac się jej do traumy. Przeciez chyba nie trzeba?
    Jak samochód wjedzie w dziecko przechodzące z matką po pasach, to tez
    się jej stawia z automatu takie zarzuty? Coś mi się kołacze po growie,
    że gdzies i na to nasza policja wpadła. Mogła sie w końcu przyczynić.

    --
    Marcin