  • 1. Data: 2008-10-15 23:21:41
    Temat: AC szkoda całkowita - wysokość odszkodowania
    Od: "greg05[maplka]wp[kropka]pl" <g...@w...pl>

    Witam

    Mam pytanie dotyczące wysokości odszkodowania z polisy AC.

    Poniżej opis stanu faktycznego:

    Pod koniec sierpnia miałem stłuczkę z mojej winy, w wyniku czego
    ubezpieczyciel zakwalifikował ją jako szkodę całkowitą.

    Miesiąc wcześniej auto ubezpieczyłem (świadomie) na wartość 7.000 (suma
    ubezpieczenia), pomimo tego, że faktyczna wartość wahała się od 7.500 do
    8.000 (wg różnych ubezpieczycieli).

    Podczas likwidacji szkody całkowitej ubezpieczyciel wycenił wartość pojazdu
    na 7.300 (czyli powyżej sumy ubezpieczenia), a wartość pozostałości na
    3.400, z opisem "szkoda całkowita - brak zgody na naprawę".

    W związku z powyższym ubezpieczyciel wypłacił mi różnicę, tj. 3.900,
    informując mnie jednocześnie, że auto jest do mojej dyspozycji!

    Z uwagi na to, że koszt naprawy wahał się pomiędzy 7.000 a 12.000 (między
    innymi wg kosztorysu ubezpieczyciela i kilku zakładów naprawczych) zmuszony
    byłem wykłócać się o rozliczenie pozostałości w absurdalnej wysokości 3.400.
    Po 2 dwóch tygodniach walk (1-2 telefony dziennie) z ubezpieczycielem w
    końcu otrzymał informację, że jest inne wyjście z tej sytuacji!

    Ponieważ nie jest ono zapisane OWU, poprosiłem likwidatorkę szkody o pisemne
    (mailowe) potwierdzenie tej możliwości. W wyniku tego otrzymałem maila
    (propozycję) o następującej treści:

    "Wartość pojazdu w dniu szkody 7300, Wartość pozostałości 3400, Kwota do
    wypłaty 3900. W momencie kiedy nie jest Pan w stanie pozbyć się pozostałości
    za kwotę, którą My proponujemy są dwie możliwości:

    1. Ubezpieczyciel wystawa pojazd na aukcję internetową i szuka oferenta,
    jeżeli kwota jest mniejsza pokrywa różnicę.

    2. Poszkodowany sam dokonuje sprzedaży pozostałości, jeżeli nie jest w
    stanie pozbyć się za proponowaną kwotę przez ubezpieczyciela przesyła pismo
    z wyjaśnieniem wraz z umową kupna-sprzedaży. Tak jak przy pierwszej
    możliwości jeżeli kwota jest mniejsza pokrywamy różnicę.

    PRZYKŁAD:

    Jeżeli sprzeda Pan pojazd za kwotę 500,00 prześle do Nas pismo wraz z Umową
    kupna -sprzedaży to my dopłacimy 2900"

    W związku z powyższym wybrałem 2 opcję , która była łatwiejsza i przede
    wszystkim szybsza. Obdzwoniłem kilka warsztatów i punktów skupu pojazdów i
    sprzedałem swój pojazd z 400zł. Napisałem pismo wyjaśniające do
    ubezpieczyciela, załączając jednocześnie kopię umowy kupna/sprzedaży wraku
    (mojego pojazdu). W wyniku tego ubezpieczyciel uznał fakt sprzedaży, jednak
    nie wypłacił mi pełnej wartości, tj, kwoty 3.000 czyli różnicy z
    pozostałości (3.400 - 400), tylko kwotę 2.700.

    Podczas mojej interwencji telefonicznej poinformowano mnie, że kwota ta
    wynika z następujących wyliczeń:

    7.000 (suma ubezpieczenia na jaką było ubezpieczone auto), minus 3.900
    (wypłata bezsprzecznej części odszkodowania), minus 400 (wartość sprzedaży
    wraku).

    Na moje pytanie dotyczące wcześniejszej wyliczanki, zaproponowanej mailowo
    przez przedstawiciela ubezpieczyciela, na wyższą kwotę zbywano mnie OWU i
    informacją, że nie mogą wypłacić więcej niż wartość suma ubezpieczenia, tj.
    7.000.

    W związku z powyższym mam pytanie:

    Czy ubezpieczyciel może tak postąpić, pomimo tego, że wcześniej deklarował
    (mailowo) wyższą wartość odszkodowania i pomimo zapisów w OWU (poniżej § 22)
    dotyczących szkody całkowitej.

    Nadmienię tylko, że paragraf ten dotyczy tylko i wyłącznie rozliczenia
    szkody całkowitej i nie ma i nim odniesienia do sumy ubezpieczenia, jest
    tylko odniesienie do wartości pojazdu w dniu szkody.

    Wyciąg z OWU:

    § 22. ODSZKODOWANIE PRZY SZKODZIE CAKOWITEJ

    1. Odszkodowanie z tytułu szkody całkowitej ustala się jako kwot stanowiącą
    różnic pomiędzy wartością pojazdu w stanie bezpośrednio przed zaistnieniem
    szkody a wartością pojazdu w stanie uszkodzonym - obie wartości określane są
    na dzień powstania szkody. Ustalone odszkodowanie nie może być wyższe niż
    kwota wynikająca z postanowień ust. 3.

    2. Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym jest wartością elementów i zespołów
    pojazdu nieuszkodzonych lub uszkodzonych w takim stopniu, że posiadają
    wartość handlową. Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym określa TU z
    uwzględnieniem m.in. wartości pojazdu bezpośrednio przed zaistnieniem
    szkody, charakteru i zakresu uszkodzeń oraz sytuacji rynkowej w zakresie
    obrotu pojazdami uszkodzonymi.

    3. Wysokość kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu na potrzeby ustalenia
    wystąpienia szkody całkowitej obliczana jest z zastosowaniem wyceny kosztów
    naprawy obejmującej:

    1) koszt robocizny ustalony w oparciu o:

    a) naprawcze normy czasowe określone przez producenta pojazdu i ujęte w
    systemie Audatex, Eurotax lub innym uznawanym przez TU,

    b) Średnią stawkę za jedną roboczogodzin ustaloną przez TU na podstawie
    stawek stosowanych na terenie gdzie szkoda jest likwidowana.

    2) koszt części zamiennych podany w aktualnych polskich wydaniach systemu
    Audatex i Eurotax opartych na danych producenta lub importera pojazdów, nie
    wyższy jednak od średnich cen zalecanych przez producentów pojazdów lub
    oficjalnych importerów do stosowania przez ich sieci serwisowe.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    Grzesiek

  • 2. Data: 2008-10-15 23:36:09
    Temat: Re: AC szkoda całkowita - wysokość odszkodowania
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    greg05[maplka]wp[kropka]pl wrote:

    > Z góry dziekuje za odpowied 1/4 i pozdrawiam
    >
    > Grzesiek

    Zaproponowana umowa mówi wyraźnie 3400 - kwota sprzedaży.
    Powołowanie się na OWU jest bez związku.

    Chce ci sie chodzić po sądach dla 300 zł ?

  • 3. Data: 2008-10-15 23:59:44
    Od: "greg05[maplka]wp[kropka]pl" <g...@w...pl>

  • 4. Data: 2008-10-16 04:08:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    greg05[maplka]wp[kropka]pl wrote:

    Prosto.
    Że przedstawiciel pzu zawarł z tobą umowę która jest jasna.
    3400 - kwota sprzedaży. Powołać się możesz na przykład, który sam
    przedstaiciel pzu przedstawił.
    w zwiazku z tym wzywasz do zapłaty brakujacej kwoty.

    Pewnie cie oleją lub odpowiedza to samo i możesz sobie isc do sadu.