eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym

projekt dotyczy doprecyzowania i uzupełnienia obowiązujących przepisów w zakresie finansowania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zmierzających do zwiększenia jego przychodów oraz wyeliminowania nieprawidłowości w systemie ulg i obniżeń wpłat dokonywanych na PFRON przez pracodawców; wprowadzenia ustawowego unormowania kwestii związanej z wystawieniem legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3845
  • Data wpłynięcia: 2015-08-19
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3845

– 5 –
danych gromadzonych w ewidencji, o której mowa w ust. 11 pkt 2, oraz sposób jej
prowadzenia, uwzględniając możliwość weryfikacji spełnienia przez sprzedającego
warunków do wystawienia informacji o kwocie obniżenia, warunków do korzystania
z obniżenia przez nabywcę oraz weryfikacji prawidłowości wykonania obowiązków
przez sprzedającego.”;
6) po art. 22a dodaje się art. 22b w brzmieniu:
„Art. 22b. 1. Sprzedający dokonuje wpłaty na Fundusz w wysokości:
1) 5% sumy kwot obniżenia wykazanych w informacjach o kwocie obniżenia,
które nie zostały ujęte w ewidencji lub w informacjach, o których mowa odpowiednio
w art. 22 ust.11 pkt 2 i 3,
2) 10% kwoty obniżenia wykazanej w informacji o kwocie obniżenia –
w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 11 pkt 1,
3) 30% kwoty obniżenia wykazanej w informacji o kwocie obniżenia –
w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, podania
niezgodnych ze stanem faktycznym danych skutkujących nieprawidłowym obliczeniem
kwoty obniżenia w tej informacji
– w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym te okoliczności
zostały ujawnione w wyniku kontroli, o której mowa w art. 22a lub czynności
sprawdzającej, o której mowa w art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), zwanej dalej „Ordynacją
podatkową”.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się jeżeli wysokość wpłaty nie przekracza pięciokrotności
kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.”;
7) w art. 25a w ust. 1 część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– pod warunkiem opłacenia tych składek w całości przed dniem złożenia
wniosku.”
8) w art. 26a w ust. 1a1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) do wynagrodzeń wypłaconych po dniu złożenia wniosku, o którym mowa
w art. 26c ust. 1 pkt 2;”;
9) w art. 26b:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do ustalania stanów zatrudnienia pracowników i wskaźnika, o których mowa
w art. 26a ust. 1, 1a i 1b, stosuje się wyłączenia ze stanów zatrudnienia określone
– 6 –
w art. 21 ust. 5, a w przypadku pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej
także w art. 28 ust. 3.”,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku pracownika, którego
niepełnosprawność powstała w trakcie zatrudnienia u pracodawcy ubiegającego się o
miesięczne dofinansowanie.” ;
10) w art. 26c w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju
niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych;”;
11) w art. 29 po ust. 3a2 dodaje się ust. 3a3 w brzmieniu:
„3a3. Środki zakładowego funduszu aktywności nie podlegają egzekucji sądowej
ani administracyjnej oraz nie mogą być obciążane w jakikolwiek sposób z wyjątkiem
wydatkowania środków tego funduszu w sposób określony w akcie wykonawczym
wydanym na podstawie art. 29 ust. 4.”;
12) w art. 33:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie
z odrębnymi przepisami, z tym że za dzień uzyskania tych środków, uznaje się
dzień wypłaty wynagrodzeń.”,
b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. W razie likwidacji, upadłości obejmującej likwidację majątku albo
wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonego przez
pracodawcę zakładu pracy chronionej lub utraty statusu zakładu pracy chronionej
niewykorzystane według stanu na dzień likwidacji, upadłości obejmującej
likwidację majątku lub utraty statusu zakładu pracy chronionej środki funduszu
rehabilitacji podlegają niezwłocznie wpłacie do Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 7a
i 7b.”;
13) w art. 44 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Członkom Rady przysługuje zwrot kosztów podróży na warunkach
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662) ze środków
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.”;
– 7 –
14) w art. 44c ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Na wniosek członków rad zamieszkałych poza miejscem obrad rady mogą być
finansowane, odpowiednio z budżetu samorządu województwa i powiatu, koszty
przejazdów na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy i koszty ekspertyz
związanych z realizacją zadań rady wojewódzkiej i powiatowej.”;
15) w art. 49:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1, art. 22b, art. 23, art. 29 ust. 3a1, 3b, 3c
i 3g, art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. a, art. 33 ust. 4a, 4a1, 4c, 7 i 7a, oraz art. 38 ust. 2 pkt 1
lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.)) stosuje się odpowiednio,
z zastrzeżeniem ust. 5a-5d oraz art. 49a i art. 49b, przepisy Ordynacji podatkowej,
z tym że uprawnienia organów podatkowych określone w tej ustawie przysługują
Prezesowi Zarządu Funduszu.”;
b) ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„5b. Całkowita nieściągalność, o której mowa w ust. 5a, zachodzi
w przypadkach określonych w art. 67d Ordynacji podatkowej.”;
16) w art. 49e po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Zwrotowi nie podlegają należności umorzone w trybie, o którym mowa
w art. 49f. ust. 1 pkt 1, chyba że w wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości
związane z niezgodnym z prawem umorzeniem tych środków.”;
17) w art. 49f w ust. 3a pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) odsetek od nienależnie pobranych kwot na podstawie art. 26a, pod warunkiem
spłaty kwoty głównej należności nie później niż w terminie określonym w art. 49e ust
2.”;
Art. 2. W ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie
wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1198) uchyla się art. 6.
Art. 3. 1. Pracodawca, który przed dniem wejścia w życie ustawy nabył prawo
do obniżenia wpłat, może je wykorzystać na warunkach dotychczasowych.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 362, poz. 596,
poz. 769, poz. 1278, 1342, 1448, 1529, 1540, z 2013 r. poz. 21, 888, 1027, 1036, 1287, 1304, 1387, 1717, z
2014 r. poz. 223, 312, 567, 598, 773, 915, 1052, 1215, 1328, 1478, 1563, 1644, 1662 i 1863 oraz z 2015 r.
poz. 73 i 211.
– 8 –
2. Pracodawca, który przed dniem wejścia w życie ustawy dokonał potwierdzonego
fakturą zakupu uprawniającego do obniżenia wpłat, może nabyć prawo do obniżenia wpłat
i wykorzystać je na warunkach określonych w ust. 1.
3. Ulgi, o których mowa w ust. 1, nabyte na zasadach obowiązujących do dnia
31 stycznia 1998 r. podlegają wykorzystaniu w okresie do 3 lat od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego
po miesiącu ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 5, 6, 17 i art. 3, które wchodzą w życie z dniem 1 grudnia 2015 r.;
2) art. 1 pkt 1, 2 i 4 lit. a oraz art. 2, które wchodzą w życie z dniem 1 października
2016 r.





































– 9 –







Uzasadnienie

W projekcie ustawy dokonuje się zmian następujących aktów prawnych:
1) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm),
zwanej dalej „ustawą o rehabilitacji”;
2) ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. poz. 1198).
W art. 1 pkt 1 projektu ustawy proponuje się dodanie art. 6ca i 6cb w ustawie o rehabilitacji.
Celem wprowadzenia przedmiotowej regulacji jest konieczność ustawowego unormowania
kwestii związanej z wystawieniem legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub
stopień niepełnosprawności. W szczególności wskazania wymaga okres ważności
legitymacji, która jako dokument uprawniający do szeregu ulg i uprawnień w tym o
charakterze finansowym powinna, poprzez umieszczenie w niej zdjęcia osoby
niepełnosprawnej, w sposób jednoznaczny potwierdzić tożsamość osoby się nią posługującej
bez konieczności dodatkowego legitymowania się innym dokumentem potwierdzającym
tożsamość. Ponieważ w świetle obowiązujących przepisów osoba niepełnosprawna może
posiadać więcej niż jedno orzeczenie koniecznym jest ograniczenie liczby wydawanych
jednej osobie legitymacji, poprzez wskazanie orzeczenia stanowiącego podstawę dla jej
wydania.
W celu zapewnienia płynnej realizacji zadania minister właściwy do spraw zabezpieczenia
społecznego będzie zapewniał produkcję blankietów legitymacji dokumentujących
niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności oraz ich personalizację i dystrybucję,
a także system teleinformatyczny, za pomocą którego będą wykonywane czynności związane
z wystawieniem legitymacji.
Wydatki wynikające z centralnego wydruku legitymacji, a także koszt wystawienia
legitymacji przez powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności pokrywane
będą z budżetu państwa.
Założono, że koszt obsługi i korespondencji związanej z wydawaniem legitymacji wyniesie
12,05 zł brutto i będzie finansowany ze środków budżetu państwa poprzez zwiększenie limitu
wydatków wojewodów przeznaczonych na działalność zespołów orzekających. Koszt
wydruku centralnego jednej legitymacji wyniesie 8,00 zł brutto i będzie finansowany ze
środków budżetu państwa poprzez zwiększenie limitu wydatków ministra właściwego do
spraw zabezpieczenia społecznego na dany rok.
Przyjmując, że rocznie będzie wydawanych 1,3 mln legitymacji - łączny koszt obsługi
zadania wyniesie około 26,06 mln zł. rocznie.

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: