eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej

projekt dotyczy uporządkowania i doprecyzowania obowiązujących przepisów o pomocy społecznej poprzez m.in. wprowadzenie przepisów dotyczących projektu socjalnego, nowych zadań dla samorządów gminnych do realizacji działań o charakterze integracyjnym dotyczących osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym umożliwienie gminom tworzenie i prowadzenie klubów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz wprowadzenie przepisów dotyczących kształcenia superwizorów pracy socjalnej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3473
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o pomocy społecznej
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1310

3473

pracowników socjalnych przewiduje się możliwość uzyskania certyfikatu superwizora pracy
socjalnej bez konieczności odbywania szkolenia dla osób, które dotychczas prowadziły
konsultacje i poradnictwo dla pracowników socjalnych służące wzmacnianiu ich kompetencji
zawodowych. Wobec powyższego osoby, które wykażą się doświadczeniem
w przedmiotowym zakresie i spełnią warunki dotyczące wykształcenia, jakie muszą spełniać
osoby ubiegające się o udział w szkoleniu dla superwizorów pracy socjalnej, będą mogły
ubiegać się o przystąpienie do egzaminu i uzyskanie certyfikatu na podstawie
dotychczasowego doświadczenia trenerskiego.

Art. 4 Proponowany przepis jest przepisem przejściowym w związku z uregulowaniem trzech
form schronienia oraz zawarciem w art. 48a delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia
dotyczącego standardów noclegowni, schroniska dla osób bezdomnych i ogrzewalni. Biorąc
pod uwagę powyższy przepis ogrzewalnie, noclegownie i schroniska dla osób bezdomnych
będą miały wydłużony okres do 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy na spełnienie
standardów określonych na podstawie art. 48a.

Projekt przewiduje wejście w życie ustawy po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem art. 1 pkt 9, 10, 11, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia
ogłoszenia oraz art. 1 pkt 15, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Przewidywane skutki finansowe
Regulacje dotyczące zmian finansowania środowiskowych domów samopomocy będą rodziły
skutki finansowe po stronie budżetu państwa.
Wg danych szacunkowych na koniec 2014 r. na terenie kraju funkcjonowało 741 domów,
które prowadziły 26.244 miejsca.
Zakładając stopniowy wzrost średniej miesięcznej dotacji w województwie na jednego
uczestnika śds w latach 2016 – 2018, szacunkowe skutki dla budżetu państwa kształtują się
następująco:
Rok 2016 – kwota dotacji na jednego uczestnika śds wynosić będzie 200% kryterium
dochodowego osoby samotnie gospodarującej (542 zł) czyli 1084 zł. Skutki dla budżetu
państwa wynikające ze wzrostu dotacji to kwota 24.112.452 zł (w stosunku do roku 2015).
Rok 2017 – kwota dotacji na jednego uczestnika śds ustalona na poziomie 230 % kryterium
dochodowego osoby samotnie gospodarującej (542 zł) czyli 1246,60 zł (do obliczeń przyjęto
kwotę 1247 zł). Skutki dla budżetu państwa wynikające ze wzrostu dotacji to kwota
20

47.914.620 zł. (w stosunku do roku 2016).
Rok 2018 - kwota dotacji na jednego uczestnika śds ustalona na poziomie 250 % kryterium
dochodowego osoby samotnie gospodarującej (542 zł) czyli 1 355 zł. Skutki dla budżetu
państwa wynikające ze wzrostu dotacji to kwota 33.152.988 zł. (w stosunku do roku 2017).
Rzeczywiste skutki finansowe mogą jednak być wyższe, niż przedstawione wyżej szacunki,
z uwagi na fakt, iż corocznie w środowiskowych domach samopomocy uruchamiane są nowe
miejsca. Dodatkowo, na ich wzrost będzie miała wpływ weryfikacja kryteriów pomocy
społecznej, która prawdopodobnie ma nastąpić w 2015 r.
Ponadto zmiana art. 64a skutkowała będzie zwiększonymi kosztami odpłatności za pobyt
w domach pomocy społecznej po stronie samorządu gminnego.
Z danych za rok 2013 wynika, że osoby zobowiązane do alimentacji wnoszą odpłatność za
pobyt członków ich rodzin w domu pomocy społecznej w wysokości pomiędzy 800 zł. Liczba
takich mieszkańców kształtuje się na poziomie 3.106 osób, co stanowi 8% wszystkich
mieszkańców przebywających na podstawie decyzji wydanej po 1 stycznia 2004 r.
Zakłada się, że w przypadku 10 % z tych mieszkańców domów pomocy społecznej,
odpłatność jest wnoszona przez dzieci, wobec których w przeszłości rodzice obecnie
przebywający
w domach pomocy społecznej byli pozbawieni praw rodzicielskich.
Jeśli więc średnia odpłatność za pobyt w domu pomocy społecznej za rok 2014 wynosi ok.
800 zł, to skutek finansowy dla samorządu gminnego będzie się kształtował na poziomie
2.976.000 zł (średnia odpłatność 800 zł x liczba mieszkańców 310 osób x 12 miesięcy) =
2.976.000 zł).

Pozostałe zmiany nie skutkują zwiększeniem wydatków zarówno po stronie budżetu państwa
jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przyjęcie proponowanych rozwiązań prawnych przede wszystkim umożliwi bardziej
precyzyjne wsparcie i podniesienie jakości realizowanych działań.
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

21

strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: