eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 329
  • Data wpłynięcia: 2012-04-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-05-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 637

329

Tabela 6. cd. Prognoza wpływów składkowych do funduszu emerytalnego, wydatków funduszu emerytalnego na
świadczenia oraz salda rocznego funduszu emerytalnego – ceny stałe 2012 r., lata 2013 – 2060
Saldo roczne funduszu
Wpływy składkowe do funduszu
Wydatki na wiadczenia z
emerytalnego (wpływy minus
emerytalnego
funduszu emerytalnego
wydatki)
k
k
s
k
k
s
k
k
s
ie
ie
u
ie
ie
u
ie
ie
u
k
y
w
y
w
n
k
y
k
y
w
y
w
n
k
y
k
y
w
y
w
n
k
y
k
ie
y
-
y
ie
ie
y
-
y
ie
ie
y
-
y
ie
o
w
ln
ln
mi
ln
ln
ln
mi
ln
ln
ln
mi
ln
a
n
a
n
w
a
w
a
n
a
n
w
a
w
a
n
a
n
w
a
R
y
ica
y
ica
y
ica
y
ln
y
y
ln
y
y
ln
y
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
e
ższo
ó
ższo
cn
e
ższo
ó
ższo
cn
e
ższo
ó
ższo
cn
b
me
y
me
R
y
ryt
e
y
e
y
e
b
me
b
me
me
R
y
ryt
b
me
b
me
me
R
y
ryt
b
me
O
e
w
e
w
e
e
w
e
w
e
e
w
e
w
e
d
d
o
O
d
d
o
O
d
d
o
o
me
o
me
o
me
Po
p
e
Po
p
e
Po
p
e
W mld zł
2053
178,4 192,1
13,7 228,7 230,8
2,1 -50,3
-38,7
11,6
2054
180,6 194,4
13,7 230,8 234,3
3,6 -50,1
-39,9
10,2
2055
182,9 196,7
13,7 232,7 237,7
5,0 -49,8
-41,0 8,8
2056
185,3 199,0
13,7 234,6 241,0
6,4 -49,3
-42,0 7,3
2057
187,7 201,3
13,6 236,2 244,3
8,0 -48,5
-43,0 5,5
2058
190,2 203,6
13,4 237,7 247,4
9,7 -47,5
-43,8 3,7
2059
192,8 206,0
13,2 238,9 250,0
11,2 -46,1
-44,0 2,0
2060
195,5 208,5
13,0 240,0 252,3
12,4 -44,4
-43,8 0,6

Zaprezentowany w powyższej tabeli wpływ podwyższenia wieku emerytalnego na
saldo funduszu emerytalnego ilustruje wzrost kwot wypłacanych świadczeń. Rosną bowiem
zarówno wpływy, a poczynając od 2052 r. również wydatki tego funduszu.

Tabela 7. Prognoza wpływów do funduszu rentowego*), wydatków funduszu rentowego na świadczenia oraz
salda rocznego funduszu rentowego – ceny stałe 2012 r., lata 2013 – 2060
Wydatki na wiadczenia z
Wpływy do funduszu rentowego*)
Saldo roczne funduszu rentowego
funduszu rentowego
(wpływy minus wydatki)
k
k
s
k
k
s
k
k
s
ie
ie
u
ie
ie
u
ie
ie
u
k
y
w
y
w
n
k
y
k
y
w
y
w
n
k
y
k
y
w
y
w
n
k
y
k
ie
y
-
y
ie
ie
y
-
y
ie
ie
y
-
y
ie
o
w
ln
ln
mi
ln
ln
ln
mi
ln
ln
ln
mi
ln
a
n
a
n
w
a
w
a
n
a
n
w
a
w
a
n
a
n
w
a
R
y
ica
y
ica
y
ica
y
ln
y
y
ln
y
y
ln
y
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
e
ższo
ó
ższo
cn
e
ższo
ó
ższo
cn
e
ższo
ó
ższo
cn
b
me
y
me
R
y
ryt
e
y
e
y
e
b
me
b
me
me
R
y
ryt
b
me
b
me
me
R
y
ryt
b
me
O
e
w
e
w
e
e
w
e
w
e
e
w
e
w
e
d
d
o
O
d
d
o
O
d
d
o
o
me
o
me
o
me
Po
p
e
Po
p
e
Po
p
e
w mld zł
2013
35,4 35,4
0,0 43,2 43,2 0,0 -7,8 -7,8 0,0
2014
36,8 36,8
0,0 43,7 43,7 0,0 -6,9 -6,9 0,0
2015
38,3 38,4
0,1 44,0 44,0 0,0 -5,8 -5,7 0,1
2016
39,6
39,8 0,1 44,4
45,0 0,7 -4,7 -5,3 -0,5
2017
40,8
41,1 0,2 44,7
45,9 1,2 -3,8 -4,9 -1,1
2018
42,1
42,4 0,3 45,1
46,4 1,2 -3,0 -4,0 -0,9
2019
43,3
43,7 0,3 45,8
47,0 1,2 -2,4 -3,3 -0,8
2020
44,6
45,0 0,4 46,5
48,4 1,9 -1,9 -3,4 -1,5
2021
46,1
46,5 0,5 47,4
49,8 2,4 -1,4 -3,3 -1,9
2022
47,6
48,1 0,5 48,6
51,0 2,4 -1,0 -2,9 -1,9
2023
49,0
49,7 0,7 50,0
52,5 2,5 -0,9 -2,8 -1,8
2024
50,6
51,3 0,8 51,5
54,2 2,7 -1,0 -2,9 -1,9
64

Tabela 7. cd. Prognoza wpływów do funduszu rentowego*), wydatków funduszu rentowego na świadczenia oraz
salda rocznego funduszu rentowego – ceny stałe 2012 r., lata 2013 – 2060
Wydatki na wiadczenia z
Wpływy do funduszu rentowego*)
Saldo roczne funduszu rentowego
funduszu rentowego
(wpływy minus wydatki)
k
k
s
k
k
s
k
k
s
ie
ie
u
ie
ie
u
ie
ie
u
k
y
w
y
w
n
k
y
k
y
w
y
w
n
k
y
k
y
w
y
w
n
k
y
k
ie
y
-
y
ie
ie
y
-
y
ie
ie
y
-
y
ie
o
w
ln
ln
mi
ln
ln
ln
mi
ln
ln
ln
mi
ln
a
n
a
n
w
a
w
a
n
a
n
w
a
w
a
n
a
n
w
a
R
y
ica
y
ica
y
ica
y
ln
y
y
ln
y
y
ln
y
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
cn
ryt
ryt
żn
a
ryt
e
ższo
ó
ższo
cn
e
ższo
ó
ższo
cn
e
ższo
ó
ższo
cn
b
me
y
me
R
y
ryt
e
y
e
y
e
b
me
b
me
me
R
y
ryt
b
me
b
me
me
R
y
ryt
b
me
O
e
w
e
w
e
e
w
e
w
e
e
w
e
w
e
d
d
o
O
d
d
o
O
d
d
o
o
me
o
me
o
me
Po
p
e
Po
p
e
Po
p
e
w mld zł
2025
52,1
52,9 0,9 53,2
56,1 2,9 -1,2 -3,2 -2,0
2026
53,5
54,5 1,0 55,1
58,0 2,9 -1,6 -3,4 -1,9
2027
55,1
56,3 1,1 57,2
60,1 2,9 -2,0 -3,9 -1,8
2028
56,6
57,9 1,2 59,4
62,7 3,3 -2,7 -4,7 -2,1
2029
58,2
59,6 1,4 61,6
65,3 3,7 -3,4 -5,6 -2,3
2030
59,9
61,4 1,6 64,0
67,9 3,9 -4,1 -6,5 -2,4
2031
61,5
63,3 1,7 66,5
70,6 4,2 -4,9 -7,4 -2,4
2032
63,2
65,1 1,9 69,0
73,8 4,8 -5,8 -8,7 -2,8
2033
64,9 67,0
2,2 71,6 77,1 5,4 -6,8 -10,0 -3,3
2034
66,6 68,9
2,4 74,1 80,1 5,9 -7,7 -11,2 -3,6
2035
68,2 70,9
2,6 76,6 83,2 6,5 -8,4 -12,3 -3,9
2036
69,9 72,8
2,9 79,1 86,6 7,5 -9,2 -13,8 -4,6
2037
71,5 74,7
3,2 81,4 89,9 8,6 -9,9 -15,2 -5,3
2038
73,1 76,6
3,5 83,8 93,2 9,3 -10,7 -16,5 -5,8
2039
74,7 78,6
3,8 86,0 96,3 10,2 -11,3 -17,6 -6,4
2040
76,3 80,5
4,2 88,1 99,7 11,5 -11,8 -19,2 -7,4
2041
77,8 82,4
4,6 90,2
103,0 12,9 -12,4 -20,7 -8,3
2042
79,2 84,1
4,9 92,0
105,9 13,9 -12,9 -21,9 -9,0
2043
80,6 85,8
5,3 93,8
108,8 14,9 -13,3 -23,0 -9,7
2044
81,9 87,5
5,6 95,6
111,6 16,0 -13,7 -24,1 -10,4
2045
83,3 89,2
5,9 97,3
114,4 17,1 -14,0 -25,2 -11,2
2046
84,7 90,9
6,2 99,1
117,2 18,1 -14,4 -26,4 -11,9
2047
86,2 92,6
6,4 100,9
120,0 19,2 -14,7 -27,5 -12,8
2048
87,7 94,3
6,6 102,5
122,8 20,2 -14,9 -28,5 -13,6
2049
89,1 95,9
6,8 104,1
125,3 21,1 -15,0 -29,3 -14,3
2050
90,6 97,5
6,9 105,7
127,5 21,8 -15,2 -30,1 -14,9
2051
92,0 99,0
7,0 107,4
129,7 22,3 -15,4 -30,7 -15,4
2052
93,4 100,4
7,0 109,0
131,8 22,8 -15,6 -31,4 -15,8
2053
94,9 101,9
7,0 110,7
134,0 23,4 -15,8 -32,1 -16,3
2054
96,3 103,3
7,0 112,2
136,1 23,9 -15,9 -32,8 -16,9
2055
97,8 104,8
7,0 113,8
138,2 24,4 -16,0 -33,4 -17,4
2056
99,3 106,3
7,0 115,3
140,2 24,9 -16,0 -33,9 -17,9
2057
100,8 107,7
6,9 116,9
142,1 25,2 -16,0 -34,3 -18,3
2058
102,4 109,2
6,8 118,5
143,9 25,4 -16,1 -34,7 -18,6
2059
103,9 110,6
6,7 120,1
145,7 25,6 -16,1 -35,1 -18,9
2060
105,5 112,1
6,6 121,5
147,3 25,8 -16,0 -35,3 -19,3
*) wpływy składkowe do funduszu rentowego i dotacja celowa na pokrycie świadczeń refundowanych z budżetu
państwa

65

Przy przyjętych założeniach dotyczących utrzymania częstości przyznawania rent z tytułu
niezdolności do pracy na średnim poziomie zaobserwowanym w latach 2008 – 2010, a także
w związku ze wzrostem kwot wypłacanych rent rodzinnych (pochodnych wyższych emerytur)
w wyniku podniesienia wieku emerytalnego pogorszeniu ulega saldo funduszu rentowego.
Pogorszenie salda rocznego funduszu rentowego wynika również z późniejszego
przyznawania emerytur z urzędu, a wiec z dłuższego okresu wypłacania rent z tytułu
niezdolności do pracy (w warunkach podwyższonego wieku emerytalnego).
Jednocześnie w związku z wprowadzeniem minimalnej kwoty odpisu na prewencję
wypadkową należy oczekiwać wzrostu wydatków z tego tytułu.

Tabela 8. Prognoza wpływów składkowych do funduszu wypadkowego i odpisu na prewencję wypadkową w
latach 2013 – 2060 kwoty nominalne
Wpływy składkowe do
Odpis na prewencję wypadkową
funduszu wypadkowego
Rok
Obecny
Podwyższony
Obecny
Podwyższony
Obecny
Podwyższony
wiek
wiek
wiek
wiek
wiek
wiek
emerytalny
emerytalny
emerytalny
emerytalny
emerytalny
emerytalny
w mld zł
w % przypisu składek
w mld zł
2013
6,8 6,8
0,054%
0,50%
0,004 0,034
2014
7,2 7,2
0,054%
0,50%
0,004 0,036
2015
7,7 7,7
0,054%
0,65%
0,004 0,050
2016
8,2 8,2
0,054%
0,80%
0,004 0,066
2017
8,6 8,7
0,054%
0,80%
0,005 0,070
2018
9,1 9,2
0,054%
0,80%
0,005 0,074
2019
9,6 9,7
0,054%
0,80%
0,005 0,078
2020
10,1 10,2
0,054%
0,80%
0,005 0,082
2021
10,7 10,8
0,054%
0,80%
0,006 0,086
2022
11,3 11,5
0,054%
0,80%
0,006 0,092
2023
11,9 12,1
0,054%
0,80%
0,006 0,097
2024
12,6 12,8
0,054%
0,80%
0,007 0,102
2025
13,3 13,5
0,054%
0,80%
0,007 0,108
2026
13,9 14,2
0,054%
0,80%
0,007 0,114
2027
14,7 14,9
0,054%
0,80%
0,008 0,119
2028
15,4 15,7
0,054%
0,80%
0,008 0,126
2029
16,2 16,5
0,054%
0,80%
0,009 0,132
2030
17,0 17,4
0,054%
0,80%
0,009 0,139
2031
17,8 18,3
0,054%
0,80%
0,010 0,146
2032
18,7 19,2
0,054%
0,80%
0,010 0,154
2033
19,6 20,2
0,054%
0,80%
0,011 0,162
2034
20,5 21,2
0,054%
0,80%
0,011 0,170
2035
21,4 22,2
0,054%
0,80%
0,012 0,178
2036
22,4 23,2
0,054%
0,80%
0,012 0,186
2037
23,4 24,3
0,054%
0,80%
0,013 0,194
2038
24,3 25,4
0,054%
0,80%
0,013 0,203
2039
25,3 26,5
0,054%
0,80%
0,014 0,212
2040
26,3 27,7
0,054%
0,80%
0,014 0,222

66

Tabela 8. cd. Prognoza wpływów składkowych do funduszu wypadkowego i odpisu na prewncję wypadkową w
latach 2013 – 2060 kwoty nominalne
Wpływy składkowe do
Odpis na prewencję wypadkową
funduszu wypadkowego
Rok
Obecny
Podwyższony
Obecny
Podwyższony
Obecny
Podwyższony
wiek
wiek
wiek
wiek
wiek
wiek
emerytalny
emerytalny
emerytalny
emerytalny
emerytalny
emerytalny
w mld zł
w % przypisu składek
w mld zł
2041
27,4 28,9
0,054%
0,80%
0,015 0,231
2042
28,4 30,1
0,054%
0,80%
0,015 0,241
2043
29,5 31,3
0,054%
0,80%
0,016 0,250
2044
30,5 32,5
0,054%
0,80%
0,016 0,260
2045
31,6 33,7
0,054%
0,80%
0,017 0,270
2046
32,7 35,0
0,054%
0,80%
0,018 0,280
2047
33,8 36,2
0,054%
0,80%
0,018 0,290
2048
35,0 37,5
0,054%
0,80%
0,019 0,300
2049
36,2 38,8
0,054%
0,80%
0,019 0,310
2050
37,4 40,1
0,054%
0,80%
0,020 0,321
2051
38,6 41,5
0,054%
0,80%
0,021 0,332
2052
39,9 42,8
0,054%
0,80%
0,021 0,342
2053
41,2 44,2
0,054%
0,80%
0,022 0,354
2054
42,6 45,6
0,054%
0,80%
0,023 0,365
2055
44,0 47,1
0,054%
0,80%
0,024 0,377
2056
45,5 48,6
0,054%
0,80%
0,024 0,389
2057
47,0 50,2
0,054%
0,80%
0,025 0,402
2058
48,6 51,8
0,054%
0,80%
0,026 0,414
2059
50,3 53,5
0,054%
0,80%
0,027 0,428
2060
52,0 55,3
0,054%
0,80%
0,028 0,442

67

Wpływ na kształtowanie się sytuacji finansowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego

W przypadku likwidacji wcześniejszych emerytur rolniczych (55 lat kobieta, 60 lat
mężczyzna) od 2018 r. nastąpi częściowe zmniejszenie wydatków funduszu emerytalno-
-rentowego (prawo zachowają jedynie osoby, które spełnią wymagane warunki do
31.12.2017 r.). W 2011 r. wcześniejsze emerytury rolnicze pobierało przeciętnie miesięcznie
50.328 osób. Wydatki na ich sfinansowanie wyniosły ok. 495 mln zł. Przy likwidacji
całkowitej wypłaty tych świadczeń od 2018 r., szacowane oszczędności z tego tytułu
wyniosłyby ok. 495 mln zł (kwota nie uwzględnia skutków waloryzacji świadczeń od 2012 do
2018 r. oraz zmian w liczbie przyznawanych świadczeń).

Ocena wpływu regulacji na rynek pracy i konkurencyjność przedsiębiorstw

Wpływ na rynek pracy oraz konkurencyjność przedsiębiorstw został opisany powyżej,
w części dotyczącej sytuacji makroekonomicznej.
Dodatkowo, należy podkreślić, że proponowane rozwiązanie będzie miało istotny
wpływ na kształtowanie się sytuacji na rynku pracy. Zmiany podaży pracy w wyniku
podwyższenia wieku emerytalnego (w tys.) ilustrują poniższy wykres i tabela.

Tabela 9. Zmiana podaży pracy w latach 2013 – 2060 na skutek podwyższenia wieku emerytalnego
Rok Prognoza
Prognoza
po
Przyrost
zmianach
2013
18 352
18 408
56
2020
18 225
18 465
241
2030
17 306
17 894
589
2040
16 072
17 117
1 045
2050
14 233
15 423
1 190
2060
12 717
13 594
877

68

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: