eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2013 r.

projekt dotyczy dostosowania zawartej w 1974 r. umowy podatkowej zawartej między rządami Polski i Stanów Zjednoczonych Ameryki do zmienionej sytuacji międzynarodowej Polski, która będzie odpowiadała współczesnym wymogom wynikającym z przystąpienia Polski do Europejskiej Organizacji Współpracy i Rozwoju (OECD), jak i do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG); Konwencja stworzy bardziej korzystne ramy traktatowe dla dalszego rozwoju wzajemnych inwestycji

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1352
  • Data wpłynięcia: 2013-04-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2013 r.
  • data uchwalenia: 2013-06-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 995

1352

Wyszczególnienie 2008 2009 2010 2011 2012

PKB (ceny bieżące, w mld USD)**
14.291,5
13.939,0 14.526,5 15.094,4 15.829,0
PKB na 1 mieszkańca (w tys. USD)
47,1
45,9 46,9 48,4 50,2
PKB (dynamika w %)
-0,3
-3,5
3,0
1,7
2,2
Deficyt budżetowy (% PKB)
3,2
10,1
9,0
8,7
7,0
Całkowity dług publiczny (brutto, % PKB)
74,5
87,2
94,3
101,8
101,7
Inflacja (Consumer Price Index
w
%)
3,8 -0,4 1,6 3,0 1,7
Bezrobocie
(w
%)
5,8 9,3 9,6 8,9 7,9
Eksport towarów (mld USD)*
1.160,4
1.575,0
1.837,6
2.105,0
1.547,1
Import towarów (mld USD)*
1.983,6
1.956,3
2.337,6
2.665,0
2.275,0
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w USA
2.046,7 2.114,5 2.342,8 b.d.
b.d.
(mld USD)
Inwestycje bezpośrednie USA za granicą (mld
3.232,5 3.547,0 3.908,2 b.d.
b.d.
USD)

Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne gospodarki USA
ródło: U.S. Department of Commerce/BEA, U.S. Census Bureau, IMF, ** szacunek, * po 11 m-cach

W Stanach Zjednoczonych kontynuowany jest model gospodarki z dominującym
udziałem sektora prywatnego. Zapewniony jest duży stopień innowacyjności oraz
wysoka wydajność pracy. Sektor prywatny ma duży wpływ na działania i decyzje
administracji rządowej. Motorem rozwoju jest sektor usług oraz przemysł. Na wzrost
PKB pozytywny wpływ mają: inwestycje, konsumpcja oraz eksport. Strategiczny cel
– to wzmocnienie i odbudowanie produkcji krajowej pod hasłem „make it in
America”, co ma solidne podstawy w jakości amerykańskiej infrastruktury,
elastyczności, mobilności siły roboczej, innowacyjności, wysokim poziomie badań
naukowych i rozwoju, silnej ochronie patentów i wynalazków (America Invents Act
of 2011) oraz konkurencyjnych cenach energii w USA. Głównym celem jest
generowanie miejsc pracy w USA, głównie w produkcji przemysłowej, w dziedzinie
badań i rozwoju oraz poprzez wzrost eksportu i zaniechanie przenoszenia produkcji
poza granice kraju. Wysoki potencjał rozwoju zyska energetyka oraz biotechnologia.
Przewidywana jest reforma podatku CIT, który może zostać obniżony na korzyść
firm tworzących nowe miejsca pracy. Ustawa American Jobs Act of 2011 przewiduje
rosnące zatrudnienie w sektorze publicznym, obniżenie podatków dla małego
biznesu, przyznanie ulg podatkowych pracodawcom zatrudniającym weteranów,
ludzi młodych oraz osoby pozostające dłużej bez pracy. Monitorowany jest postęp
3

w realizacji inicjatywy na rzecz eksportu (NEI). Administracja USA identyfikuje
perspektywiczne sektory i rynki dla przedsiębiorstw oraz zapewnia wsparcie
eksportu. Celem jest dalsza poprawa finansów państwa, w tym płynności finansowej,
zmniejszenie długu publicznego, odpowiednia polityka monetarna. Zadaniem sektora
publicznego jest szukanie oszczędności oraz usprawnienie regulacji i nadzoru.
Porozumienie osiągnięte w Senacie na przełomie roku w sprawie tzw. klifu
fiskalnego odsunęło ryzyko radykalnego cięcia wydatków budżetowych i wzrostu
podatków. Porozumienie w sprawie klifu jest jednak tymczasowe. Biorąc pod uwagę
współzależność gospodarek USA i Unii Europejskiej, amerykański rząd z uwagą
monitoruje rozwój sytuacji w strefie euro. Zaktywizowane zostały w ostatnich latach
działania USA–UE dla likwidacji barier w handlu i inwestycjach oraz przybliżenia
standardów. Liderzy: Prezydent USA, Przewodniczący Rady UE oraz Komisji
Europejskiej ogłosili w lutym 2013 r. gotowość do rozpoczęcia negocjacji umowy
o wolnym handlu UE–USA w 2013 r. i uruchomienia wewnętrznych procedur dla
negocjacji. W kwestii handlu międzynarodowego należy odnotować kontynuację
prac nad przeglądem systemu kontroli eksportu. Rząd USA pracuje nad aktualizacją
modelu porozumień o bilateralnej współpracy inwestycyjnej (BIT), który powinien
chronić inwestorów, ale jednocześnie rząd zastrzega możliwość regulacji w zakresie
interesu publicznego. Interes narodowy wpływa już obecnie na decyzje USA
w sprawie lokalizacji zagranicznych inwestycji bezpośrednich na terenie kraju,
zwłaszcza w strategicznych obszarach, takich jak np. energetyka czy
telekomunikacja. Strategia bezpieczeństwa w energetyce budowana jest w oparciu
o własne zasoby. Istniejąca infrastruktura podlega rewitalizacji oraz modernizacji,
natomiast finansowe środki publiczne będą kierowane głównie na rozwój
odnawialnych
ródeł energii i wzrost udziału niekonwencjonalnych metod
pozyskiwania gazu (głównie łupkowego) oraz ropy (ropa łupkowa), co ma zapewnić
dalszą niezależność energetyczną USA. Odnotowano ogromny postęp w produkcji
energii słonecznej oraz wiatrowej. Przy założeniu braku dodatkowych limitów CO2,
węgiel pozostaje w USA ważnym ródłem produkcji energii elektrycznej.
Dwustronna współpraca gospodarcza
Gospodarcze umowy dwustronne
− Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Stanów
Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania
4

i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178),
− Traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą
Polską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki (Dz. U. z 1994 r. Nr 97, poz. 468),
− Protokół dodatkowy między RP a Stanami Zjednoczonymi Ameryki do Traktatu
o stosunkach handlowych i gospodarczych między RP i Stanami Zjednoczonymi
Ameryki sporządzonego w Waszyngtonie z dnia 21 marca 1990 r. (Dz. U.
z 2005 r. Nr 3, poz. 14),
− Umowa między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki
o współpracy naukowo-technicznej (M. P. z 2007 r. Nr 25, poz. 271),
− Umowa o zabezpieczeniu społecznym między RP a Stanami Zjednoczonymi
Ameryki wraz z Porozumieniem Administracyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 46,
poz. 374 i 376).
Wymiana handlowa Polski z USA
Według polskich danych, obroty handlowe Polski z USA w 2012 r. wyniosły około
8,6 mld USD i wzrosły w relacji do roku poprzedniego o 1,9% (w 2011 r. osiągnęły
wartość 8,5 mld USD). Eksport z Polski do USA był na poziomie 3,6 mld USD
i zmniejszył się o 2,4%. Przywóz z USA do Polski wyniósł 5,0 mld USD i był
wyższy o 5,2%. Pozycja USA w handlu zagranicznym Polski wzrosła w ostatnich
latach. USA były w 2012 r. roku dla Polski 14 partnerem w eksporcie oraz
8 w imporcie (dla porównania w 2008 r. – 19 partner w eksporcie oraz 11 partner
w imporcie).
Obroty handlowe Polski z USA – wartość w mln USD
Dynamika
Dynamika
Dynamika
(%)
2008
2009
(%)
2010
(%)
2011
2012*

2011


2009

2010


2010=100
2008=100
2009=100

Obroty
7.066,8 5.923,6
83,0 7.353,6 124,1 8.484,2 8.644,4
101,9
Eksport 2.470,5 2.482,4 100,5 2.873,3 115,7 3.693,1 3.603,5
97,6
Import
4.596,3 3.441,2
73,6 4.480,3 130,2 4.791,1 5.040,9
105,2
Saldo
-2.125,8
-958,8
#
-1.607,0
#
-1098,0 -1.437,4
#
Dane: INSIGOS/MG * Dane wstępne
5

Główne grupy towarowe w polskim eksporcie do USA obejmują wyroby przemysłu
chemicznego 326,2 mln USD (9,1%), artykuły rolno-spożywcze 324,2 mln USD
(9,0%) oraz meble i materace 293,2 mln USD (8,1%).
W przywozie z USA do Polski czołowe pozycje towarowe to wyroby przemysłu
chemicznego 957,7 mln USD (19%), w tym, głównie produkty farmaceutyczne
269,6 mln USD (5,3%), wyroby z metali 284,3 mln USD (5,6%), artykuły rolno-
-spożywcze 285,3 mln USD (5,7%).
Współpraca inwestycyjno-kapitałowa
Zgodnie z danymi Narodowego Banku Polskiego, stan bezpośrednich inwestycji
zagranicznych (BIZ) z USA na koniec 2011 r. wyniósł 9,6 mld USD (na koniec
2010 r. 12,6 mld USD), co stawia USA na pozycji 8 największego inwestora
w
Polsce (pierwsza siódemka to: Niderlandy, Niemcy, Francja, Luksemburg,
Szwecja, Hiszpania, Włochy) oraz daje USA udział 5,2% w całkowitej wartości BIZ
w Polsce (184,6 mld USD) na koniec 2011 r. USA inwestują w Polsce często
poprzez kraje trzecie np. Niderlandy, Luksemburg, Niemcy. Wartość kapitału USA
zainwestowanego w Polsce jest faktycznie wyższa, jak podają oficjalne statystyki.
Strona USA (AmCham) szacuje całkowitą wartość zaangażowania inwestycyjnego
w Polsce na ok. 20–30 mld USD i zatrudnienie ogółem około 180 tys. osób.
USA są największym inwestorem zagranicznym na świecie jako dawca i odbiorca
kapitału. Według GUS, na koniec 2011 r. działało w Polsce 797 spółek z udziałem
kapitału USA, większość (471) zatrudniała do 9 osób. Dla 124 firm z USA
inwestycje w Polsce przekraczały 1 mln USD. Według sekcji PKD, amerykańskie
inwestycje w Polsce są zlokalizowane przede wszystkim w przetwórstwie
przemysłowym (53%), działalności finansowej i ubezpieczeniowej (12%) oraz
w
handlu i naprawach pojazdów samochodowych (11%). Niemal połowa
amerykańskiego kapitału (48,7%) koncentruje się w województwie mazowieckim.
Spośród ważniejszych decyzji inwestycyjnych USA w Polsce w ostatnich latach
należy wymienić inwestycję Sikorsky Aircraft Corp. w PZL Mielec. Największe
inwestycje przy wsparciu PAIiIZ, to m.in.: Dell (wartość ok. 200 mln EUR), PGW
(50 mln EUR), Unicorn Chemical LLC (48 mln EUR), Goodrich Landing
(46 mln EUR), Delphi (41 mln EUR), 3M (42 mln EUR), TRW (40 mln EUR),
Procter & Gamble (40 mln EUR), AAM Holdings (39 mln EUR), Johnson Controls
6

(36 mln EUR), Exide Technologies (35 mln EUR), Cooper Standard (25 mln EUR).
Należy odnotować zainteresowanie firm USA tworzeniem w Polsce centrów
obsługujących procesy biznesowe (BPO) oraz ośrodków badawczo-rozwojowych
(B+R) i technologicznych. W latach 2010–2012 obserwowano wzrost
zainteresowania BPO ze strony: HP, Sony, Amway, Citi International, Ciber,
w obszarze B+R: McKinsey, Symantec, Hamilton Sundstrand. W roku 2012 centrum
wsparcia otworzyło w Krakowie Cisco. Była to jedna z najbardziej znaczących
inwestycji zagranicznych w Polsce w ubiegłym roku. Na początku lutego 2013 r.
USA zajęły pierwsze miejsce pod względem obsługiwanych przez PAIiIZ inwestycji
wg kraju pochodzenia kapitału z liczbą 45 projektów amerykańskich wartości
766
mln EUR (potencjalnie ok. 7,1 tys. miejsc pracy), na ogólną liczbę
152 projektów prowadzonych przez PAIiIZ.
5 największych amerykańskich spółek w Polsce
Lp.
Spółka
Branża
1. General Motors Manufacturing
Przemysł motoryzacyjny
2. CMC Zawiercie S.A.
Metale, hutnictwo
3. Bank Handlowy S.A. (Citi)
Bankowość
4. Delphi Poland S.A.
Przemysł motoryzacyjny, części
5. Procter & Gamble Polska Sp. z o.o. Towary konsumpcyjne (FMCG)
Wg PAIiIZ, KPMG, AmCham

Stan polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych w USA na koniec 2011 r.
osiągnął wartość 2,1 mld USD. Polscy inwestorzy wykazują coraz większe
zainteresowanie rynkiem USA.
Współpraca regionalna
Współpraca regionalna o charakterze gospodarczym między Polską a Stanami
Zjednoczonymi jest utrudniona z uwagi na znaczne oddalenie geograficzne między
krajami. Warto jednak podkreślić, że polskie miasta i regiony z rosnącym
zaangażowaniem podejmują próby promocji swojej oferty gospodarczej, handlowej
i turystycznej, korzystając z pomocy polonijnych instytucji oraz placówek
dyplomatycznych, czego dowodem jest rosnąca liczba wizyt przedstawicieli miast
i regionów. Polskie miasta i regiony wykazują coraz większe zainteresowanie
udziałem w międzynarodowych forach i konferencjach o charakterze gospodarczym.

7

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: