eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

projekt dotyczy: wprowadzenia zasady, że decyzja organu podatkowego nie podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, a wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji, chyba że decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności albo w całości uwzględnia ona wniosek strony. Ponadto projekt określa sytuacje, w których decyzji organu podatkowego może zostać nadany rygor natychmiastowej wykonalności

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 816
  • Data wpłynięcia: 2008-06-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1318

816


Druk nr 816

Warszawa, 4 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-27-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Ordynacja
podatkowa.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Mirosław Sekuła.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot





projekt
USTAWA
z dnia 2008 r.
o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa
Art. 1.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z
późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 224 otrzymuje brzmienie:
„Art. 224. § 1. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie podlega
wykonaniu.
§ 2. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
§ 3. Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy decyzji został nadany
rygor natychmiastowej wykonalności.
§ 4. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia
odwołania, gdy w całości uwzględnia wniosek strony.”;
2) uchyla się art. 224a–224c;
3) art. 225 otrzymuje brzmienie:
„Art. 225.
§
1.
Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że
zobowiązanie podatkowe będące przedmiotem decyzji nie zostanie
wykonane, a
w szczególności, gdy podatnik trwale nie uiszcza
wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym lub dokonuje
czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub
udaremnić egzekucję.
§ 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również
po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które
służy stronie zażalenie.
§ 3. Rygoru natychmiastowej wykonalności nie nakłada się w przypadku:
1) przyjęcia na wniosek strony zabezpieczenia wykonania zobowiązania
wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę, o którym mowa
w art. 33d - wstrzymanie wykonania decyzji następuje do wysokości
zabezpieczenia, lub
2) zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji wraz
z odsetkami za zwłokę przez ustanowienie hipoteki przymusowej lub
zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia -
wstrzymanie wykonania decyzji następuje do wysokości
odpowiadającej wartości przedmiotu hipoteki przymusowej lub
zastawu skarbowego.
§ 4. W zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1, przepisy art. 33d-33g stosuje się
odpowiednio.”.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz..U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86,
poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590
i Nr 225, poz. 1635 oraz 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378 i Nr 225, poz. 1671.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.


UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy


Ordynacja podatkowa zawiera szereg rozwiązań, które należy negatywnie ocenić z
punktu widzenia pogłębiania zaufania pomiędzy podatnikami, a organami podatkowymi.
Za
taką niekorzystną regulację należy uznać w pierwszej kolejności, nakaz
wykonalności nieostatecznych jeszcze decyzji podatkowych.

Celem niniejszej ustawy jest wyeliminowanie wskazanego powyżej negatywnego
rozwiązania.

2. Przedstawienie stanu obecnego


Obecnie, zgodnie z Ordynacją podatkową, zasadą jest, że wykonaniu podlegają już
nieostateczne decyzje podatkowe. Wniesienie odwołania od takich decyzji, zasadniczo nie
wstrzymuje ich wykonania.

W przypadku wniesienia odwołania, wstrzymanie wykonania decyzji może nastąpić
wyłącznie w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym,
bądź wskutek przyjęcia na wniosek podatnika zabezpieczenia wykonania zobowiązania lub
zabezpieczenia wykonania zobowiązania przez ustanowienie hipoteki przymusowej lub
zastawu skarbowego.
Natychmiastowa
wykonalność decyzji podatkowych (które często są uchylane w
dalszym toku postępowania) z jednej strony naraża podatników na zmniejszenie ich płynności
finansowej w związku z koniecznością natychmiastowej zapłaty zaległości podatkowej na
mocy nieostatecznej jeszcze decyzji. Z drugiej zaś strony, w przypadku uchylenia takiej
decyzji (co często się zdarza), naraża Skarb Państwa na konieczność wypłaty oprocentowania
za powstałe w ten sposób nadpłaty.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym


W zakresie wstrzymania wykonalności decyzji projekt ustawy nadaje nowe brzmienie
art. 224 Ordynacji podatkowej, a ponadto uchyla przepisy 224a – art. 224c. Wprowadzona
zmiana w zakresie wstrzymania wykonalności decyzji oznacza, iż przed upływem terminu do
wniesienia odwołania decyzja nie będzie podlegać wykonaniu, a wniesienie odwołania w
terminie wstrzyma wykonanie decyzji, chyba że decyzji tej został nadany rygor
natychmiastowej wykonalności, albo wykonanie decyzji przed upływem terminu do
wniesienia odwołania w całości będzie uwzględniać wniosek strony.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 225 Ordynacji podatkowej decyzji, od której służy
odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, jeżeli zachodzi
uzasadniona obawa, że zobowiązanie podatkowe będące przedmiotem decyzji nie zostanie
wykonane (w szczególności, gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań o
charakterze publicznoprawnym lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku,
które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję). Rygor natychmiastowej wykonalności może
być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie,
na które służy stronie zażalenie. Rygoru natychmiastowej wykonalności nie nakłada się w
przypadku przyjęcia na wniosek strony zabezpieczenia wykonania zobowiązania
wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę lub zabezpieczenia wykonania
zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę przez ustanowienie
hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia.

4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Zaproponowane
powyżej zmiany zgodne są z większością postulatów podnoszonych
przez podatników oraz praktyków podatkowych. Zmierzają do wyeliminowania przepisów
nadmiernie krępujących wolności gospodarcze i obywatelskie, szczególnie tych, które
dotyczą relacji pomiędzy przedsiębiorcą i organami podatkowymi. Zaproponowane zmiany
powodować będą wzrost zaufania podatników do organów podatkowych oraz stanowić będą
gwarancję stabilności podatkowej szczególnie w stosunku do podatników instytucjonalnych
oraz powodować wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki na tle innych państw
Wspólnoty Europejskiej.

W odniesieniu do ekonomicznych skutków ustawy, przedstawione powyżej zmiany
mają charakter neutralny dla systemu podatkowego i nie wywierają negatywnych
konsekwencji w odniesieniu do dochodów Skarbu Państwa. Wspomniany, neutralny charakter
zmian jest konsekwencją równoważenia się z jednej strony braku dochodów wynikających z
wykonalności nieostatecznych jeszcze decyzji organów podatkowych, a z drugiej strony –
braku obowiązku wypłaty przez Skarb Państwa odsetek za zwłokę z tytułu zwrotu kwot
wpłaconych przez podatników na podstawie uchylonych decyzji (znaczna część decyzji jest
uchylana w dalszym toku instancji).

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej


Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem europejskim.

Warszawa, dnia 18 czerwca 2008 r.
BAS-WAEM-1586/08



Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z
2002 r., Nr 23, poz. 398, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę artykułów 224 i 225 oraz uchylenie
artykułów 224a – 224c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zmianami). Proponuje się
wprowadzenie zasady, że decyzja organu podatkowego nie podlega wykonaniu
przed upływem terminu do wniesienia odwołania, a wniesienie odwołania
wstrzymuje wykonanie decyzji, chyba że decyzji został nadany rygor
natychmiastowej wykonalności albo w całości uwzględnia ona wniosek strony.
Ponadto projekt określa sytuacje, w których decyzji organu podatkowego może
zostać nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
Proponowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2009 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienia będące przedmiotem projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa UE.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: