eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zasadach postępowania organów i przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w niektórych sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

Poselski projekt ustawy o zasadach postępowania organów i przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w niektórych sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

projekt dotyczy: wzmocnienia ochrony najistotniejszych interesów ustrojowych RP w relacjach z innymi państwami członkowskimi UE poprzez rozszerzenie istniejących, wewnętrznych procedur dotyczących związywania RP umowami międzynarodowymi zawieranymi z innymi państwami członkowskimi UE, jeżeli na podstawie tych umów następuje przekazanie organowi UE kompetencji organu władzy państwowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2926
  • Data wpłynięcia: 2008-04-28
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 66 dn. 06-05-2010

2926


Druk nr 2926

Warszawa, 28 kwietnia 2007 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zasadach postępowania organów

i przedstawicieli Rzeczypospolitej
Polskiej w niektórych sprawach
związanych z członkostwem
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
Europejskiej
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Karola Karskiego.



(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Zbigniew Babalski;
(-) Piotr Babinetz; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Mariusz
Błaszczak; (-) Jan Bury s. Antoniego; (-) Witold Czarnecki; (-) Arkadiusz
Czartoryski; (-) Edward Czesak; (-) Marzenna Drab; (-) Zbigniew Girzyński;
(-) Szymon Stanisław Gi yński; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Krystyna Grabicka;
(-) Czesław Hoc; (-) Wiesław Janczyk; (-) Grzegorz Janik; (-) Karol Karski;
(-) Beata Kempa; (-) Lech Kołakowski; (-) Leonard Krasulski; (-) Tomasz
Latos; (-) Antoni Macierewicz; (-) Barbara Marianowska; (-) Gabriela
Masłowska; (-) Kazimierz Matuszny; (-) Beata Mazurek; (-) Bolesław
Grzegorz Piecha; (-) Jacek Pilch; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak;
(-) Krzysztof Popiołek; (-) Jan Religa; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek;
(-) Jarosław Rusiecki; (-) Anna Sobecka; (-) Piotr Stanke; (-) Jolanta
Szczypińska; (-) Stanisław Szwed; (-) Jan Szyszko; (-) Ryszard Terlecki;
(-) Grzegorz Tobiszowski; (-) Teresa Wargocka; (-) Zbigniew Wassermann;
(-) Waldemar Wiązowski; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Tadeusz Wo niak;
(-) Sławomir Zawiślak; (-) Łukasz Zbonikowski; (-) Wojciech ukowski.
Projekt

USTAWA
z dnia ............... 2008 r.
o zasadach postępowania organów i przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej
w niektórych sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej
w Unii Europejskiej




Art. 1. Jeżeli na podstawie umowy pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a innymi
państwami członkowskimi Unii Europejskiej następuje przekazanie organowi Unii
Europejskiej kompetencji organu władzy państwowej, w jakiejkolwiek sprawie,
związanie Rzeczypospolitej Polskiej jakimkolwiek dokumentem sporządzanym przez
jedną lub więcej stron, a w szczególności zastrzeżeniem, deklaracją, porozumieniem
lub protokołem, które pozostają lub mają pozostawać w bezpośrednim związku z tą
umową, może nastąpić wyłącznie w trybie określonym w art. 15 ust. 1-3 ustawy z
dnia 14 kwietnia 2000 roku o umowach międzynarodowych.

Art. 2. Wycofanie, wypowiedzenie lub zmiana jakiegokolwiek dokumentu
sporządzonego przez jedną lub więcej stron, a w szczególności zastrzeżenia,
deklaracji, porozumienia lub protokołu, pozostającego w bezpośrednim związku z
umową zawartą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a pozostałymi państwami
członkowskimi Unii Europejskiej, na mocy której następuje przekazanie organowi Unii
Europejskiej kompetencji organu władzy państwowej, w jakiejkolwiek sprawie, może
nastąpić wyłącznie w trybie określonym w art. 22 ust. 1-3 ustawy, o której mowa w
art. 1.

Art. 3. 1. Przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Europejskiej, a
także przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie, mogą wyrazić zgodę na
przyjęcie jakiegokolwiek projektu, który miałby na celu zmianę lub uchylenie decyzji
dotyczącej zasad głosowania i przyjmowania decyzji i innych aktów w instytucjach
Unii Europejskiej, lub któregokolwiek z jej przepisów albo, który miałby na celu
pośrednią zmianę zakresu zastosowania lub znaczenia takiej decyzji przez zmianę
innego aktu prawnego Unii Europejskiej, wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgody
Prezydenta, Sejmu, Senatu i Rady Ministrów.

2. W razie braku zgody, o której mowa w ust. 1, przedstawiciel
Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Europejskiej oraz przedstawiciel
Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie są obowiązani uczestniczyć w posiedzeniu danej
instytucji oraz wyrażać stanowisko przeciwne przyjęciu jakiegokolwiek projektu, o
którym mowa w ust. 1.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ustaleniami przyjętymi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Pana Lecha Kaczyńskiego i Prezesa Rady Ministrów Pana Donalda Tuska, w dniach
poprzedzających uchwalenie przez Sejm i Senat ustawy zezwalającej Prezydentowi
RP na ratyfikację Traktatu z Lizbony, związanie Rzeczypospolitej Polskiej tym
Traktatem wymaga wprowadzenia do polskiego porządku prawnego nowych
rozwiązań, które pozwolą polskim demokratycznie wybranym przez obywateli
władzom, stale sprawować realną pieczę nad pozycją Rzeczypospolitej Polskiej w
Unii Europejskiej, jako suwerennego państwa członkowskiego tej organizacji
międzynarodowej.

Stąd też, uregulowania proponowane w niniejszym projekcie ustawy mają
prowadzić do wzmocnienia ochrony najistotniejszych interesów ustrojowych
Rzeczypospolitej Polskiej w relacjach z innymi państwami członkowskimi Unii
Europejskiej. Następuje to poprzez rozszerzenie istniejących, wewnętrznych
procedur dotyczących związywania Rzeczypospolitej Polskiej umowami
międzynarodowymi zawieranymi z innymi państwami członkowskimi Unii
Europejskiej, na inne dokumenty, które pozostają lub mają pozostawać w
bezpośrednim związku z takimi umowami, jeżeli na podstawie tych umów następuje
przekazanie organowi Unii Europejskiej kompetencji organu władzy państwowej.
Kwestię tę reguluje art. 1 projektu, zgodnie z którym: Jeżeli na podstawie umowy
pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a innymi państwami członkowskimi Unii
Europejskiej następuje przekazanie organowi Unii Europejskiej kompetencji organu
władzy państwowej, w jakiejkolwiek sprawie, związanie Rzeczypospolitej Polskiej
jakimkolwiek dokumentem sporządzanym przez jedną lub więcej stron, a w
szczególności zastrzeżeniem, deklaracją, porozumieniem lub protokołem, które
pozostają lub mają pozostawać w bezpośrednim związku z tą umową, może nastąpić
wyłącznie na zasadach określonych w art. 15 ust. 1-4 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000
roku o umowach międzynarodowych.

Z kolei dla zabezpieczenia przed pochopnym i niezgodnymi z polską racją
stanu zmienianiem, wycofaniem lub wypowiadaniem, czy odstępowaniem od takich,
wiążących Rzeczpospolitą Polską dokumentów, które pozostają w bezpośrednim
związku z umowami, na podstawie których następuje przekazanie organowi Unii
Europejskiej kompetencji organu władzy państwowej, albo wprowadzaniem innych
zapisów, wiodących w sposób pośredni lub bezpośredni do takich negatywnych
skutków, w projekcie niniejszej ustawy proponuje się art. 2, który stanowi, iż:
„Wycofanie, wypowiedzenie lub zmiana jakiegokolwiek dokumentu sporządzonego
przez jedną lub więcej stron, a w szczególności zastrzeżenia, deklaracji,
porozumienia lub protokołu, pozostającego w bezpośrednim związku z umową
zawartą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a pozostałymi państwami członkowskimi
Unii Europejskiej, na mocy której następuje przekazanie organowi Unii Europejskiej
kompetencji organu władzy państwowej, w jakiejkolwiek sprawie, może nastąpić
wyłącznie na zasadach określonych w art. 22 ust. 1-3 ustawy, o której mowa w art.
1.”

Proponowany w projekcie art. 3 ust. 1 i ust. 2 zawierają w swej treści
specyficzną procedurę ostrożnościową. W myśl przepisu ust. 1: „Przedstawiciel
Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Europejskiej, a także przedstawiciel
Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie, mogą wyrazić zgodę na przyjęcie jakiegokolwiek
projektu, który miałby na celu zmianę lub uchylenie decyzji dotyczącej zasad
głosowania i przyjmowania decyzji i innych aktów w instytucjach Unii Europejskiej,
lub któregokolwiek z jej przepisów albo, który miałby na celu pośrednią zmianę
zakresu zastosowania lub znaczenia takiej decyzji przez zmianę innego aktu
prawnego Unii Europejskiej, wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezydenta,
Sejmu, Senatu i Rady Ministrów.”. Zgodnie z ust. 2: „W razie braku zgody, o której
mowa w ust. 1, przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Europejskiej oraz
przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie są obowiązani uczestniczyć w
posiedzeniu danej instytucji oraz wyrażać stanowisko przeciwne przyjęciu
jakiegokolwiek projektu, o którym mowa w ust. 1.”

Opisana wyżej procedura odnosi się do pewnego typu decyzji w sferze polityki
zagranicznej, które można określić mianem aktów szczególnego ryzyka, a zarazem
szczególnej wagi dla interesów państwa. Stąd też wydaje się zasadnym, aby
wyrażenie zgody przez przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie
Europejskiej albo Radzie, na uchylenie lub zmianę (w sposób pośredni lub
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: