eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym

- projekt ma na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/23/WE z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie wprowadzania do obrotu wyrobów pirotechnicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2872
  • Data wpłynięcia: 2010-03-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 155, poz. 1039

2872

Zgodnie z przepisami dyrektywy do badania zgodności wyrobów pirotechnicznych z
zasadniczymi wymaganiami stosuje się następujące moduły:
Wyroby pirotechniczne poddaje się, w zależności od potrzeb, następującym procedurom
oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami:
1) badaniu typu WE – moduł B oraz do wyboru producenta lub importera:
a) badaniu zgodności z typem – moduł C,
b) procedurze
zapewnienia
jakości produkcji – moduł D, zwanej „systemem zapewnienia
jakości produkcji”,
c)
procedurze zapewnienia jakości wyrobu – moduł E, zwanej "systemem zapewnienia
jakości wyrobu",
2) sprawdzaniu jednostkowemu - moduł G,
3) systemem pełnego zapewnienia jakości – moduł H, w zakresie dotyczącym wyrobów
pirotechnicznych klasy 4.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) notyfikacji nie podlegają akty prawne
stanowiące wypełnienie zobowiązań międzynarodowych przewidujących przyjęcie
wspólnych przepisów technicznych. Projektowana regulacja spełnia warunki zwolnienia z
notyfikacji w Komisji Europejskiej, bowiem transponuje przepisy Dyrektywy do prawa
polskiego i wypełnia w ten sposób międzynarodowe zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej.
Projekt rozporządzenia – zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania go do uzgodnień
międzyresortowych.
20

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Rozporządzenie MG w sprawie zasadniczych wymagań dla wyrobów
pirotechnicznych implementujące część przepisów Dyrektywy będzie oddziaływać na
następujące podmioty:
1) grupę około 40 przedsiębiorców importujących wyroby pirotechniczne widowiskowe,
2) grupę około 30 przedsiębiorców wykorzystujących wyroby pirotechniczne przeznaczone
do użytku teatralnego,
3) grupę użytkowników, którzy wykorzystują pozostałe wyroby pirotechniczne do celów
zawodowych lub ratowniczych,
4) grupę 5 przedsiębiorców, którzy wykorzystują wyroby pirotechniczne do pojazdów,
5) grupę 3 przedsiębiorców wytwarzających wyroby pirotechniczne,
6) grupę 2 – 3 jednostek notyfikowanych, które będą sprawdzały zgodność wyrobów
pirotechnicznych z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa,
7) UOKiK,
8) Urząd Transportu Kolejowego,
9) 16 Wojewódzkich Inspekcji Handlowych,
10) 16 Okręgowych Inspektoratów Pracy,
11) 16 Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
1) Specjalistyczny charakter i zakres zmian nie uzasadniają szerszych konsultacji ze
związkami zawodowymi, np. na forum Zespołu Trójstronnego ds. Społeczno –
Gospodarczych Warunków Restrukturyzacji Przemysłowego Potencjału Obronnego. Z
uwagi na fakt, iż przepisy rozporządzenia stanowiły część ustawy implementującej
Dyrektywę nie przeprowadzono konsultacji. Należy podkreślić, iż treść projektu ustawy,
stanowiąca obecnie projekt rozporządzenia, była konsultowana z podmiotami, które
prowadzą działalność w zakresie wytwarzania, obrotu, prac badawczo-rozwojowych, a
także importerów wyrobów pirotechnicznych, w tym:
2) Stowarzyszeniem Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki,
3) Stowarzyszeniem Pirotechników Widowiskowych,
4) Instytutem Mechaniki Precyzyjnej,
21
5) Instytutem Przemysłu Organicznego,
6) Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia,
7) Firmą Nylonbor wytwarzając wyroby pirotechniczne do użytku teatralnego oraz niektóre
z pozostałych wyrobów pirotechnicznych.

3. Skutki wprowadzenia aktu normatywnego dla:
a) sektora finansów publicznych
Wejście w życie projektowanej regulacji pociągnie za sobą określone obciążenia
dla sektora finansów publicznych związane z realizacją zadań z zakresu nadzoru i kontroli
rynku wyrobów pirotechnicznych. W celu realizacji przez Inspekcję Handlową
dotychczasowych zadań i przyjęcia nowych, wynikających z implementacji Dyrektywy,
niezbędne jest zwiększenie zatrudnienia o 1 etat w każdym z 16 jej wojewódzkich
inspektoratów. Koszty z tym związane są łącznie na około 822 000 zł rocznie. Dodatkowo
koszty szkolenia inspektorów wyniosą 35 000 zł.
Ponadto inspektorzy pracy pobierający próbki wyrobów pirotechnicznych klas T2 i P2
klas powinni posiadać wiedzę specjalistyczną, tzn. odbyć szkolenie i zdać egzamin, o których
mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych
przeznaczonych do użytku cywilnego, co wymaga nakładów w wysokości około 35 000 zł.
Zgodnie z przepisami wspomnianej ustawy zaświadczenia o zdaniu egzaminu są ważne przez
5 lat. Zatem należy liczyć się z koniecznością ponoszenia analogicznych wydatków po
upływie wspomnianego czasu.
Ze względu na nowe obowiązki Prezesa UOKiK związane z implementacją
przepisów dyrektywy – prowadzenie spraw związanych z nadzorem rynku oraz
sprawozdawczością do Komisji – niezbędne jest utworzenie w Departamencie
Nadzoru Rynku UOKiK jednego dodatkowego etatu. Koszty z tym związane wyniosą
około 79 000 zł.
Łącznie wydatki z finansów publicznych wyniosą 901 000 zł/rok oraz dodatkowo
70 000 zł co 5 lat. Wydatki te będą ponoszone z budżetów UOKiK oraz PIP.
b) rynku pracy
Transpozycja przepisów Dyrektywy spowoduje powstanie 17 nowych miejsc pracy
w instytucjach sprawujących nadzór i kontrolę sektora wyrobów pirotechnicznych. Natomiast
poziom zatrudnienia w przedsiębiorstwach sektora rynku pirotechnicznego w związku
z implementacją dyrektywy nie ulegnie zmianie.

22
c) konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości
Fakt, iż przedsiębiorcy sektora wyrobów pirotechnicznych będą musieli ponieść
określone koszty związane z certyfikacją wyrobów (w wysokości 8000 – 12000 zł
dla pojedynczego wyrobu pirotechnicznego lub dla grupy takich wyrobów) może w jakiś
sposób wpłynąć na ich konkurencyjność. Zharmonizowanie przepisów umożliwiające
swobodny przepływ wyrobów pirotechnicznych na rynku wspólnotowym wpłynąć może
pozytywnie na skalę obrotu tymi wyrobami. Skorzystać na tym mogą także polscy
przedsiębiorcy. Generalnie jednak implementacja dyrektywy będzie miała nikły wpływ
na konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość.

d) sytuacji i rozwoju regionalnego
Zmiana przepisów związana z transpozycją Dyrektywy nie spowoduje powstania
nowych podmiotów gospodarczych, nowych miejsc pracy ani pojawienia się nowych
impulsów technologicznych. W związku z tym wejście w życie projektowanej regulacji nie
przyczyni się do zmiany sytuacji i rozwoju regionalnego. Nowelizacja nie będzie też miała
wpływu na środowisko naturalne.

4. Źródła finansowania działań wynikających z transpozycji Dyrektywy
Koszty finansowania działań związanych z transpozycją będą ponoszone przez
przedsiębiorców oraz budżet państwa. W przypadku przedsiębiorców koszty te będą związane
z badaniami zgodności z zasadniczymi wymaganiami wyrobów pirotechnicznych oraz
wydaniem certyfikatu zgodności i będą jak już wspomniano wynosiły jednorazowo ok. 8000
– 12000 zł dla pojedynczego rodzaju wyrobu pirotechnicznego lub grupy takich wyrobów.
W przypadku sektora finansów publicznych wdrożenie przepisów Dyrektywy
pociągnie za sobą wydatki z finansów publicznych. Szacunkowe koszty nadzoru rynku
wyrobów pirotechnicznych podane przez UOKiK wyniosą 901 000 zł/rok oraz dodatkowo 70
000 zł co 5 lat. rodki te powinny być wyasygnowane z budżetów UOKiK (901 000 zł +
35 000zł) oraz PIP (35 000 zł).
20/02-kt
23
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: