eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje 2013: zakwaterowanie

Wakacje 2013: zakwaterowanie

2013-07-19 12:52

Przeczytaj także: Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

  • Warto poszukać również informacji na odpowiednich stronach prowadzonych przez urzędy marszałkowskie czy gminy w zakładkach poświęconych turystyce. Często znajdują się tam bazy noclegowe obiektów, które pozytywnie przeszły wymagane procedury.
  • Pamiętajmy także, że zawsze po przybyciu do obiektu hotelarskiego możemy poprosić o wykaz aktualnych wymagań odpowiadający rodzajowi i kategorii obiektu oraz obejrzeć uwidoczniony aktualny cennik obejmujący również dodatkowe usługi świadczone w obiekcie. Przed rozpoczęciem korzystania z usług dodatkowych warto sprawdzić czy wypadkiem takie usługi jak parking, sauna, siłownia czy basen nie są dodatkowo płatne, gdyż często dowiadujemy się o dodatkowych opłatach dopiero przy regulowaniu rachunku za pobyt.
  • Zaliczka czy zadatek. Pamiętajmy, że każde z nich stanowi określoną kwotę, która jest wpłacana na poczet wykonania umowy w przyszłości. Jest między nimi jednak zasadnicza różnica, ale dopiero w momencie niewykonania umowy przez którąś ze stron. Zaliczka w przeciwieństwie do zadatku podlega zwrotowi, bez względu na to, z winy której ze stron nie doszło do wykonania umowy. W przypadku zadatku, jeśli do wykonania hotelarskiej nie dojdzie z winy usługodawcy, zadatek powinien zostać zwrócony w podwójnej wysokości, natomiast jeżeli to konsument nie wywiązałby się z umowy, wtedy zadatek zostaje u
    przedsiębiorcy. Jeśli natomiast niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony, wtedy zadatek zostaje zwrócony stronie która go dała.

Uwaga!

Nienależyte lub niezgodne z umową wykonanie usługi również możemy reklamować!

Gdy okazuje się że po przybyciu na miejsce zastajemy nieprawidłowości, np. wbrew zapewnieniom przedsiębiorcy pokój nie ma widoku na morze, nie działa klimatyzacja, a odległość od plaży zamiast dwustu metrów wynosi kilometr – mamy prawo do reklamacji. Podstawą do dochodzenia naszych praw jest przede wszystkim rozbieżność między informacjami w reklamie, na stronie internetowej, w katalogu, udzielonymi przez właściciela e-mailowo czy telefonicznie, a tym co zastaniemy na miejscu. Pamiętajmy, że reklamować możemy zarówno wynajmowanie pokoi w hotelu, pensjonacie, czy motelu, miejsc na kempingach, polach biwakowych oraz miejsc noclegowe w innych obiektach hotelarskich takich jak gospodarstwa agroturystyczne, jak również usługi im towarzyszące, np. gastronomiczne, czy związane z odnową biologiczną. W dochodzeniu roszczeń pomogą nam wszelkie dowody w postaci zdjęć, filmów czy oświadczeń świadków.

Warto wspomnieć, że szczegółowe zasady i podstawy prawne reklamacji usług hotelarskich zależą od tego, czy sami organizowaliśmy nasz wyjazd, czy też korzystaliśmy z pośrednictwa biura podróży.

Jak reklamować?

Jeśli sami zarezerwowaliśmy pobyt w obiekcie hotelarskim, bez udziału pośredników zasady reklamowania usługi hotelarskiej, co do zasady, uregulowane są w przepisach Kodeksu cywilnego dotyczących rękojmi. Na podstawie art. 471 Kc przedsiębiorca oferujący usługi hotelarskie jako profesjonalista odpowiedzialny jest za nienależyte wykonanie zobowiązania, jak również jest zobowiązany do naprawienia wynikłej z tego tytułu szkody. Warto taką reklamację złożyć jeszcze podczas przebywania w obiekcie, najlepiej na piśmie i przekazać właścicielowi albo osobie kompetentnej np. personelowi recepcji (pamiętajmy o pozostawieniu sobie kopii z potwierdzeniem, że oryginał wręczyliśmy). Reklamację składajmy najlepiej bezpośrednio po zauważeniu nieprawidłowości w realizowaniu umowy. Jeżeli przedsiębiorca bezzwłocznie nie usunie zgłaszanych przez nas zastrzeżeń (np. nie zamieni nam pokoju na taki, jaki zarezerwowaliśmy, ewentualnie na lepszy bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez konsumenta), możemy żądać obniżenia ceny albo – w ostateczności – odstąpić od umowy.

Gdy korzystamy z usług biura podróży, który organizuje za nas cały pobyt, razem z dojazdem, wyżywieniem czy dodatkowymi atrakcjami, również w przypadku nienależytego lub niezgodnego z umową wykonania takiej usługi możemy ją reklamować. Takie prawo daje polskiemu konsumentowi ustawa o usługach turystycznych, zgodnie z którą organizator wycieczki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.
Przeczytaj także: Hotele w Polsce w 2009 r. Hotele w Polsce w 2009 r.

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: