eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Zmiana regulaminu wynagradzania

Zmiana regulaminu wynagradzania

2012-03-09 10:50

Zmiany w regulaminie wynagradzania wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Przeczytaj także: Regulamin wynagrodzeń - konieczne zmiany

Pytanie: Zamierzam napisać nowy regulamin wynagradzania, tzn. dostosować treść do obowiązujących przepisów, ponieważ ostatni regulamin jest z 2003 r. Czy muszę wypowiedzieć stary regulamin, czy wystarczy na koniec regulaminu napisać, że stary traci moc z dniem…, a nowy obowiązuje z dniem...?

Odpowiedź: Zmiany w regulaminie wynagradzania wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Zarówno regulamin wynagradzania, jak i wszystkie wprowadzane do niego zmiany wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pamiętać należy, iż korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania z dniem jego wejścia w życie zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia zawarte w umowach o pracę, natomiast regulacje mniej korzystne wprowadza się w drodze wypowiedzenia dotychczasowych warunków umowy o pracę (art. 24113 § 1 i 2 kp). W zależności od formuły organizacyjnej, w jakiej działa pracodawca, wprowadzenie w życie regulaminu może odbyć się w drodze uchwały zarządu spółki lub rady nadzorczej, także zarządzeniem wewnętrznym dyrektora przedsiębiorstwa itp.

Wprowadzanie zmian do regulaminu wynagradzania nakłada na pracodawcę obowiązek poinformowania pracowników. Przepisy Kodeksu pracy nie określają trybu dokonywania zmian w regulaminie wynagradzania. Przyjmuje się, że modyfikacja postanowień regulaminu odbywa się w ten sam sposób, co jego ustalenie. Może to nastąpić przez każde działanie pracodawcy (lub osoby działającej w jego imieniu), w wyniku którego pracownicy mają możliwość zapoznania się z nowymi uregulowaniami. Przykładowo takim działaniem może być wywieszenie zmian do regulaminu na tablicy informacyjnej.

Kiedy można zawiesić regulamin?

Z wprowadzaniem zmian do regulaminu wynagradzania niewątpliwie wiąże się prawo do jego zawieszenia. Na podstawie art. 91 kp jest możliwe zawieszenie w całości lub w części przepisów prawa pracy, określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w tym przede wszystkim regulaminów wynagradzania. Zawieszenie obowiązywania regulaminu wynagradzania jest zgodne z prawem, jeżeli:
  • uzasadnia to sytuacja finansowa pracodawcy, przy czym cytowany przepis nie zawiera w tym zakresie bliższych wskazówek; dlatego o tym, czy sytuacja finansowa rzeczywiście uzasadnia zawieszenie obowiązywania regulaminu, decydują strony zawierające porozumienie,
  • zawarte zostało porozumienie z reprezentującą pracowników organizacją związkową, a przy jej braku – z przedstawicielstwem pracowników wybranym w trybie przyjętym u tego pracodawcy,
  • okres zawieszenia nie przekracza 3 lat,
  • porozumienie przekazano właściwemu inspektorowi pracy.

Podstawa prawna:
  • Art. 91, art. 772, art. 24112 § 2 oraz art. 24113 § 1 i 2 Kodeksu pracy.


Płace w firmie pomogą ci uniknąć pomyłek w rozliczeniach płacowych dzięki poradom ekspertów, które odpowiadają prawie na wszystkie pytania związane z rozliczaniem wynagrodzeń i nowymi przepisami.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: