eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Praca na rzecz pracodawcy w ramach innej umowy zlecenia

Praca na rzecz pracodawcy w ramach innej umowy zlecenia

2011-11-28 11:55

Przeczytaj także: Sposoby nawiązania stosunku pracy


Pracodawca oddał w najem swój majątek na rzecz innej firmy. Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego.

Jeśli praca na podstawie zlecenia na rzecz najemcy majątku przez pracownika wynajmującego ma polegać na dokonywaniu napraw i konserwacji związanych ze zwykłym bieżącym korzystaniem z majątku (drobne naprawy i konserwacja) nie będzie można uznać, że pracownik wykonuje pracę na rzecz pracodawcy. Drobne naprawy i konserwacja obciążają bowiem najemcę, a nie wynajmującego pracodawcę.

Jeśli natomiast pracownik firmy A, a zleceniobiorca firmy B, będzie musiał dokonać gruntownych napraw, to już będzie świadczył pracę na rzecz swojego pracodawcy, mimo że formalnie zawarł umowę zlecenia z innym podmiotem.

Przykład:
Firma Z zatrudnia na stanowisku księgowej pracownicę X. Ma ona za zadanie gromadzić i kompletować dokumentację księgową, a następnie przekazać ją do zewnętrznej firmy księgowej. Do zadań księgowej należy też prowadzenie rozmów i ustaleń z firmą księgową. Pracownica zawiera z firmą księgową umowę zlecenia, w ramach której dokonuje rozliczenia księgowości pracodawcy. Pracownicę należy w takim przypadku potraktować jako pracownika firmy Z i opłacić z tytułu zlecenia wszystkie składki.

Firma Z zatrudnia na stanowisku księgowej pracownicę X. Ma ona za zadanie gromadzić i kompletować dokumentację księgową, a następnie przekazać ją do zewnętrznej firmy księgowej. Do zadań księgowej należy też prowadzenie rozmów i ustaleń z firmą księgową. Pracownica zawiera z firmą księgową umowę zlecenia, w ramach której dokonuje rozliczenia księgowości firmy Y. Pracownicy nie można potraktować jako pracownika firmy Z w ramach umowy zlecenia z firmą księgową.

Podstawa prawna:
  • art. 8 ust. 2a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585),
  • art. 662, art. 663, art. 734 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93).


Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Tryniszewska / Portal Kadrowy Portal Kadrowy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: