Usługi pocztowe - poradnik konsumenta
2010-12-27 13:20
Przeczytaj także: Paczki pocztowe: terminowość IV 2009 - IV 2010
- Po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania.
- W terminie 7 dni od otrzymania przesyłki - w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.
Jak wnieść reklamację?
Reklamację możesz złożyć zarówno drogą elektroniczną, jak i w sposób tradycyjny – czyli ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika firmy lub pisemnie.
Jeśli składasz reklamację:
- ustnie do protokołu – osoba, która ją przyjmuje w oddziale firmy jest zobowiązana przepisami do potwierdzenia na piśmie, że ją przyjęła,
- pisemnie – upewnij się, Że zawiera ona wszystkie wymagane prawem elementy,
- drogą elektroniczną – nie musi być ona podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym, operator i tak wezwie Cię do przedłożenia dodatkowych dokumentów i uzupełnienia podpisu,
- w formie innej niż wymienione powyżej – musi ona w sposób dostateczny ujawnić Twoją wolę i Twoje oczekiwania.
Co powinna zawierać reklamacja?
Prawo określa dokładne wymagania, jakie powinna spełniać oficjalna reklamacja do operatora.
Upewnij się, czy Twoja reklamacja zawiera wymagane prawem następujące elementy:
- 1) imię i nazwisko (lub nazwę firmy),
- 2) adres zamieszkania (lub siedziby firmy),
- 3) rodzaj reklamowanej przesyłki,
- 4) uzasadnienie reklamacji,
- 5) kwotę odszkodowania, w przypadku gdy jego żądasz
- 6) Twój podpis (jeśli zgłaszasz reklamację pisemnie).
Jeśli reklamacja dotyczy przesyłki rejestrowanej oprócz powyższych należy także dołączyć,
w zależności od okoliczności:
- 1) oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego
- 2) oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń - w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata
-
3) protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej –
w przypadku jej przyjęcia przez adresata oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki - 4) oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki, albo - niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej z zachowaniem terminu 7 dni
Jeśli przesłana reklamacja nie będzie zawierała wszystkich formalnych elementów – operator poprosi Cię o ich uzupełnienie wniosku i poda Ci dane, których brakuje. Jeśli ich nie uzupełnisz w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania podanym terminie, operator pozostawi reklamacje bez rozpatrzenia, o czym również poinformuje reklamującego. Również jeśli reklamacja jest wniesiona przez osobę nieuprawnioną, zostaniesz otrzymasz informacje, że jedynie osoba uprawniona może wnieść reklamacje, a Twoje zgłoszenie nie zostanie rozpatrzone.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Terminowość przesyłek 2007-2010
-
Terminowość przesyłek listowych 2010
-
Paczki pocztowe: terminowość 2010
-
Przesyłki listowe: terminowość IX 2009
-
Terminowość przesyłek listowych 2008
-
UKE: lepsza terminowość przesyłek
-
Przesyłki listowe doręczane nieterminowo
-
Poczta Polska: niska terminowość przesyłek
-
Rynek usług pocztowych 2011