eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Usługi pocztowe - poradnik konsumenta

Usługi pocztowe - poradnik konsumenta

2010-12-27 13:20

Przeczytaj także: Paczki pocztowe: terminowość IV 2009 - IV 2010


I. Odpowiedzialność operatora publicznego w zakresie powszechnych usług pocztowych

W przypadku niewywiązania się z zawartej z nadawcą umowy podlega on odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej.

Jednakże UWAGA- odpowiedzialność operatora publicznego wobec klientów z tytułu świadczenia powszechnej usługi pocztowej jest ograniczona do przypadków określonych w ustawie, a odszkodowanie przysługuje:
  1. za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;
  2. za utratę paczki pocztowej - w wysokości Żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż
    dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;
  3. za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości Żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;
  4. za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości Żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;
  5. za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy;
  6. za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono.

W przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

W razie niewykonania usługi operator, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca w całości opłatę pobraną za wykonanie usługi.

Jeżeli droga postępowania reklamacyjnego została wyczerpana, to spór konsumenta z Pocztą Polską ma charakter cywilnoprawny i może zostać rozstrzygnięty w drodze postępowania mediacyjnego, postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub w drodze postępowania cywilnego przed sądem powszechnym.

Drogę postępowania reklamacyjnego uważa się za wyczerpaną w przypadku:
  • odmowy uznania reklamacji przez operatora albo
  • niezapłacenia dochodzonej należności w terminie 90 dni od dnia wniesienia reklamacji.

Kiedy można wnieść reklamację?


Prawo przewiduje kilka przypadków, kiedy możesz wnieść reklamacje w kwestiach pocztowych:
  • Kiedy Twoja przesyłka rejestrowana lub zawiadomienie o jej próbie (np. list polecony) nie zostały doręczone w ciągu 14 dni roboczych, wówczas już 15 dnia możesz wnieść Twoją reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.
  • Kiedy doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania, wówczas już 15 dnia możesz wnieść Twoją reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.
  • Bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości.

poprzednia  

1 2 3 ... 7

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: