eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zakupy przez Internet a niezgodność towaru z umową

Zakupy przez Internet a niezgodność towaru z umową

2010-11-26 11:51

Przeczytaj także: Reklamacja towaru: którą metodę wybrać?


Dochodzić swoich praw w oparciu o niezgodność towaru z umową możemy przez okres dwóch lat od momentu wydania towaru – czyli w przypadku zakupów przez Internet od momentu otrzymania przesyłki. Przy czym jeżeli niezgodność tą zauważymy w przeciągu pierwszych sześciu miesięcy zakłada się, że wada istniała już w momencie zakupu. Natomiast, jeżeli będzie miało to miejsce później, to na kupującym spoczywa obowiązek udowodnienia, że jest to wada fabryczna. Załóżmy że kupiliśmy kuchenkę mikrofalową i okazało się, że funkcja termoobiegu powietrza, z której wcześniej nie korzystaliśmy, nie działa. Jeżeli odkryliśmy to w przeciągu pierwszych sześciu miesięcy, to w przypadku gdy sprzedawca się z nami nie zgodzi, on musi udowodnić, że w momencie zakupu funkcja ta działała.

Z kolei gdy ma to miejsce po tym terminie, aby móc dochodzić swoich praw, kupujący musi udowodnić, że towar był wadliwy od samego początku. W tym celu najczęściej zatrudnia się eksperta, który dokonuje specjalistycznej oceny sytuacji. Jeżeli sprawa zostanie rozstrzygnięta na naszą korzyść, sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam koszty poniesione na ekspertyzę. Ponadto, niezgodność towaru z umową, w obydwu przypadkach, należy zgłosić sprzedawcy w terminie dwóch miesięcy od momentu jej zauważenia. W przeciwnym wypadku, stracimy przysługujące nam uprawnienia.

Uprawnienia o jakich mowa, to żądanie nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany go na nowy. Sprzedawca jest wtedy zobowiązany pokryć wszystkie koszty, także koszt transportu. Warto przy tym pamiętać, że sprzedawca ma prawo odmówić wymiany lub naprawy towaru, jeżeli jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów. W takiej sytuacji, a także gdy sprzedawca nie jest w stanie dopełnić tego w odpowiednim czasie, możemy żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy sprzedaży. Przy czym nie możemy odstąpić od umowy, jeżeli wada nie jest istotna. Z nieistotną wadą mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomimo jej istnienia z zakupionego towaru można bez problemu korzystać, np. jeśli są to drobne zarysowania.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: