eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Sprzedaż bezpośrednia: boimy się o prawo do reklamacji

Sprzedaż bezpośrednia: boimy się o prawo do reklamacji

2016-07-24 00:28

Sprzedaż bezpośrednia: boimy się o prawo do reklamacji

Jak jest chroniony klient w sprzedaży bezpośredniej? © madhourse - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polscy konsumenci obawiają się sprzedaży bezpośredniej. Strach dotyczy przede wszystkim kwestii związanych z ewentualną reklamacją zakupionego towaru. Tymczasem Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) zapewnia, że ochrona konsumentów kupujących bezpośrednio w niczym nie odbiega od standardów stosowanych w przypadku sprzedaży stacjonarnej.

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: nie daj się nabrać na sztuczki akwizytorów

Obowiązujące prawo konsumenckie stanowi, że klient, który kupuje bezpośrednio, może skorzystać z uprawnienia do odstąpienia od umowy zakupu. Ma na to 14 dni, liczone od daty jej zawarcia. To wystarczający czas na dokonanie przemyśleń i przekonanie się, czy jakość zakupionych produktów nie pozostawia żadnych wątpliwości. Należy przy tym podkreślić, że rodzime prawo daje konsumentom nieco więcej. Chodzi o dwa miesiące, które przysługują kupującemu na zgłoszenie niezgodności towaru z umową. Termin ten liczony jest od momentu stwierdzenia wady produktu. Te same regulacje obowiązują w przypadku sprzedaży niebezpośredniej.

Do tego istnieje również - obowiązujący wszystkich zrzeszonych w PSSB - kodeks etyczny, według którego okres na odstąpienie od umowy musi wynosić przynajmniej 14 dni, a na zgłoszenie niezgodności towaru z umową przysługują kupującemu aż trzy miesiące.

Dodatkowo firmy zrzeszone w PSSB mają wewnętrzną politykę dotycząca zwrotów, która jeszcze wydłuża ustawowe terminy. Jest regułą, że przedsiębiorstwa sprzedające kosmetyki, przyjmują zwroty produktów w znacznie dłuższym terminie – i to nawet częściowo zużytych. Na przykład Avon oferuje swoim klientom „Gwarancję Avon”, na podstawie której osoby nabywające produkt mogą zwrócić go w ciągu 90 dni od jego otrzymania pod warunkiem, że zużycie produktu nie przekracza 25%. Amway oferuje natomiast gwarancje stuprocentowej satysfakcji na większość swoich produktów (w tym na kosmetyki marki Artistry i suplementów diety Nutrilite). Polega ona na tym, że produkt można zwrócić bez ograniczenia czasem oraz stopnia zużycia produktu i otrzymać za niego zwrot pieniędzy.

Kodeks etyczny PSSB reguluje szczegółowo stosunki między sprzedawcą a konsumentem. Podkreśla ustawowy obowiązek informowania klientów przez sprzedawcę jeszcze przed zwarciem umowy sprzedaży o prawie do odstąpienia lub zwrotu oraz o warunkach gwarancji, wymaga od sprzedawcy udzielania pełnych i rzetelnych informacji o produkcie i firmie oraz kategorycznie zakazuje stosowania nieuczciwych praktyk sprzedaży, w tym szczególnie w odniesieniu do osób małoletnich lub w podeszłym wieku.

fot. mat. prasowe

Dlaczego nigdy nie kupował Pan(i) w systemie sprzedaży bezpośredniej?

Kupujący obawiają się, że w przypadku sprzedaży bezpośredniej nie będą mieli możliwości dokonania reklamacji.


Klienci, którzy nabyli produkt w sprzedaży bezpośredniej są zatem chronieni potrójnie: nie tylko przez obowiązujące prawo, ale także przez Kodeks Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej i wewnętrzne regulacje firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu.

Informacje o badaniu
Czas realizacji badania: maj/czerwiec 2016; Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie; Metoda: badanie zrealizowane metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI); Próba: losowo – kwotowa, stanowiąca liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców kraju (dane wg GUS); Wielkość próby: N=1101

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: