eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wstrzymanie ruchu lotniczego: prawa konsumenta

Wstrzymanie ruchu lotniczego: prawa konsumenta

2010-06-01 10:57

Przeczytaj także: Jak sprawdzić organizatora turystyki?


Jeżeli organizator wycieczki nie zapewni nam noclegów i wyżywienia, należy skontaktować się z najbliższym konsulatem lub ambasadą, a po powrocie do kraju - z bezpłatną Infolinią Konsumencką SKP (0 800 800 008, infolinia@skp.pl) lub z najbliższym biurem powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z polską placówką dyplomatyczną, możemy zgłosić się do najbliższego przedstawicielstwa innego kraju-członka UE.

Podstawa prawna:
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U.04.223.2268):
Art. 11a. 1. Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:
  1. działaniem lub zaniechaniem klienta;
  2. działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
  3. siłą wyższą.
2. Wyłączenie odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, w przypadkach wymienionych w ust. 1, nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.


3) Co zrobić, jeżeli informacja o odwołaniu lotów zaskoczyła nas na lotnisku?


W przypadku znacznego opóźnienia lotu lub jego odwołania przewoźnik lotniczy ma obowiązek m.in.:
  • zwrotu ceny biletu (jeżeli klient nie zdecyduje się na dalsze oczekiwanie),
  • zapewnienia konsumentom dostępu do telefonu, faksu czy poczty e-mail,
  • zapewnienia ciepłych napojów, posiłków,
  • zapewnienia pasażerom noclegów i transportu z lotniska i na lotnisko z miejsca noclegu,
w zakresie przewidzianym Rozporządzeniem (WE) NR 261/2004).

Wszelkie ww. obowiązki przewoźnika realizowane są bezpłatnie. Jeżeli przewoźnik lotniczy nie zapewnia nam świadczeń, należy skontaktować się z najbliższym konsulatem lub ambasadą a po powrocie do kraju z bezpłatną Infolinią Konsumencką przy Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich (800 800 008) lub z najbliższym biurem powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z polską placówką dyplomatyczną, możemy zgłosić się do najbliższego przedstawicielstwa innego kraju-członka UE.

Przedsiębiorca nie może powoływać się na wystąpienie siły wyższej. Podobnie, jak w przypadku odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej, wyłączona jest jedynie odpowiedzialność odszkodowawcza przewoźnika.

Obowiązki spoczywające na przewoźniku lotniczym reguluje ROZPORZADZENIE (WE) NR 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, w tym dotyczące:

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: