eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Aukcja elektroniczna a zamówienia publiczne

Aukcja elektroniczna a zamówienia publiczne

2015-04-01 01:05

Przeczytaj także: Aukcja elektroniczna a oferta dodatkowa


Może się zdarzyć, że wykonawca nie będzie posiadał podpisu elektronicznego, ale nie będzie chciał rezygnować z udziału w danym postępowaniu, pomimo, że zawiera ono etap aukcji elektronicznej. W takim przypadku może złożyć ofertę w postępowaniu, pamiętając jednak, że bez podpisu nie będzie mógł wystartować w procesie aukcyjnym i dodatkowo obniżyć swojej ceny.

Udział w aukcji nie jest obowiązkowy. Inaczej mówiąc, nawet jeśli zamawiający przewidział aukcję elektroniczną, wykonawca nie musi brać w niej udziału (czy z przyczyn technicznych, takich jak brak podpisu elektronicznego, czy może biznesowych). To indywidualna decyzja każdego przedsiębiorcy ubiegającego się o zdobycie zamówienia. Wykonawca może od razu zaoferować bardzo korzystną cenę i później nie przystąpić do aukcji, a co za tym idzie nie obniżać ceny. W takiej sytuacji zamawiający oceni i porówna cenę „pierwotną” wykonawcy z cenami jego konkurentów z „po aukcji”. Niezależnie od wszystkiego, i tak uzyska ofertę najkorzystniejszą cenowo.

Aukcja elektroniczna jest bardzo praktycznym i coraz częściej stosowanym przez zamawiających narzędziem obniżania cen w postępowaniu. Należy jednak pamiętać, że pomimo dodatkowego etapu, w dalszym ciągu postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem i nie ma powodów dla których zamawiający miałby się godzić na przyjęcie oferty z ceną rażąco niską. Co prawda przepis art. 91c ust. 1 ustawy PZP wyłącza możliwość stosowania w aukcji szeregu przepisów, w tym m.in. art. 89 ustawy PZP (wyliczającego przesłanki odrzucenia). Jednak wniosek, że na tej podstawie brak możliwości odrzucenia ofert złożonych w aukcji jest błędny. Przepisy zabraniają wyłącznie odrzucenia ofert składanych „w toku aukcji elektronicznej”. To oznacza, że po jej zakończeniu zamawiający powinien dokładnie zbadać zaoferowane ceny i w razie wątpliwości lub określonej przepisami różnicy procentowej w cenach, wezwać wykonawców do złożenia stosownych wyjaśnień i dowodów w zakresie elementów cenotwórczych.

Aukcja elektroniczna jest zawsze jednoetapowa.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: