  • 1. Data: 2004-02-13 09:48:52
    Temat: zwrot OC
    Od: "Tomasz Skurniak" <t...@p...onet.pl>

    Witam Wszystkich,
    mam taki problem :
    Sprzedałem samochód. Oczywiście zgłosiłem sprzedaż i udałem się do PZU po
    zwrot pozostałego ubezpieczenia OC. Niestety, podobno od 1 stycznia 2004
    pojawiło się rozporządzenie które mówi:
    Abym otrzymał zwrot pozostałego ubezpieczenia, kupujący musi złożyć
    oświadczenie, że ubezpieczył pojazd i dać mi ksero swojej umowy (w przeciągu
    30 dni). W przeciwnym wypadku ja nie otrzymam zwrotu pozostałej części
    ubezpieczenia.
    Na pierwszy rzut wygląda to jak absurd - dlaczego ja mam być karany, że ktoś
    nie ubezpieczył samochodu?
    czy moze jest drugie dno którego ja nie widzę?
    Czy miał ktoś już taki problem
    Pozdrawiam
    Tomasz Skurniak

  • 2. Data: 2004-02-13 12:13:43
    Temat: Re: zwrot OC
    Od: "Tomasz Skurniak" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Skurniak" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ktoś
    > nie ubezpieczył samochodu?
    > czy moze jest drugie dno którego ja nie widzę?

    Dodam, że uzyskałem dodtakowe informacje w Gwarancyjnym Funduszu
    Ubezpieczeń, że take obecnie mamy prawo, że osoba kupująca musi
    przerejestrować samochów w przeciągu 30 dni, ale może się posługiwać moim
    ubezpieczeniem (sic !) do końca trwania umowy (tzn. mojej umowy OC)
    Zastanawiam się, jak to jest : Pomiędzy mną a ubezpieczycielem zostałą
    zawarta umowa cywilno-prawna.
    Jakim cudem osoba trzecia może wypowiedzieć tę umowę? Sprzedając samochód
    nie sprzedaję umowy ubezpieczniowej.
    Na jakiej podstawie PZU odstępuje od tej umowy nie mając mojej akcetpacji?
    Zaczynam widzieć piramidkę absurdów które się pojawią i wniosków kierowanych
    do sądu. Dodam, że ja też zamierzam o to walczyć i jasno widzę w temacie
    Rzecznika Praw Obywatelskich.
    TS

  • 3. Data: 2004-02-13 20:44:53
    Od: "Mokkunia" <m...@o...pl>

    > przeciągu

    > Jakim cudem osoba trzecia może wypowiedzieć tę umowę? Sprzedając samochód
    nie sprzedaję umowy ubezpieczniowej

    I tu jesteś w błędzie.
    Zerknij do USTAWY z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
    UFGiPBUK.

    I tak Art. 32. mówi:
    1. Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany do przekazania nabywcy
    dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy
    pojazdów mechanicznych oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie
    30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu i
    o danych osobowych nabywcy.

    Art. 31.
    1. W razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę
    ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu
    przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa
    ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta,
    chyba że nabywca wypowie ją przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu
    mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy, rozwiązuje się ona z upływem
    30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu mechanicznego.
    2. W razie nie wypowiedzenia przez nabywcę pojazdu umowy ubezpieczenia OC
    posiadaczy pojazdów mechanicznych w terminie określonym w ust.1, zakład
    ubezpieczeń dokonuje ponownej kalkulacji należnej składki z tytułu
    udzielanej ochrony ubezpieczeniowej, poczynając od dnia zbycia pojazdu, z
    uwzględnieniem zniżek przysługujących nabywcy oraz zwyżek go obciążających,
    w ramach obowiązującej taryfy składek.
    3. Zbywca pojazdu mechanicznego ponosi wraz z nabywcą odpowiedzialność
    solidarną wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej
    należnej zakładowi ubezpieczeń za okres do dnia powiadomienia zakładu
    ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.

    Reasumując: dopóki kupujący nie wypowie umowy ubezpieczenia OC zwrot składki
    nie będzie Ci przysługiwał. Nowonabywca ma prawo jeździć na Twojej polisie
    do końca jej trwania.

    Pozdrawiam
    Mokkunia