  • 1. Data: 2003-06-26 09:42:32
    Temat: zniesienie współwłasności a stan budowy
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    Witajcie,
    Nurtuje mnie nastepujące pytanie: jest znany pewnien sposób na przekazanie
    nieruchomości bliskiej rodzinie metodą: najpierw sprzedaż częsci udziałów
    tej osobie a potem drugi krok - nieodpłatne zniesienie wspólwłasności. Czy
    metodę tę również można stosować w odniesieniu do nieruchomości budowie
    (dom-stan surowy z instalacjami ale bez okien, posadzek i tynków) jako
    przedmiotu umowy czy tylko do nieruchomości już odebranej do zamieszkania?
    dzięki wielkie za pomoc :)
    pzdr,
    Kinga

  • 2. Data: 2003-06-26 19:56:50
    Temat: Re: zniesienie współwłasności a stan budowy
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "Kinga" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (dom-stan surowy z instalacjami ale bez okien, posadzek i tynków) jako
    > przedmiotu umowy czy tylko do nieruchomości już odebranej do zamieszkania?

    zniesienie współwłasności może dotyczyć takich przypadków gdy rzecz da się
    podzielić a w przsypadku domu jednorodzinnego to raczej trudne a zwłaszcza w
    budowie,
    nie da się określic odrębnej własności poszczsególnych lokali,

    jeżeli zaś pod pojęciem zniesienia współwłasności rozumiesz przekazanie
    drugiej połówki,
    to raczej będzie to darowizna,

    oczywiście o ile dobrze zrozumiałem pytanie

    pzdr,
    Jarekm

  • 3. Data: 2003-06-27 08:44:02
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

> [...]
    > budowie,
    > nie da się określic odrębnej własności poszczsególnych lokali,

    interesuje mnie właśnie ten naszkicowany przez Ciebie przypadek...w ostatnim
    Muratorze był podany przykład zastosowania tego sposobu (najpierw sprzedaż
    częsci udziału a potem nieodpłatne zniesienie współwłasności) w odniesieniu
    do "domu o pow. użytkowej 150 m2 i wartości 150 tys. zł, położonego na
    działce o wartości 50 tys. zł". Mniemam, że jest to domek jednorodzinny, nie
    zaznaczono, że jest inaczej. Poza tym opisując sytuację posługiwano się
    pojęciem ogólnym "nieruchomość", stąd moje pytanie czy pod pojęciem
    nieruchomość można tu zawrzeć także tę nieruchomość w budowie. I co ciekawe,
    w przykładzie z Muratora rodzice sprzedali dziecku udział w tym domu w
    wysokości 1/50 (bez uzasadnienia czemu właśńie taki ułamek).... :)
    pzdr,
    Kinga

  • 4. Data: 2003-06-28 10:06:43
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

> [...]
    > w przykładzie z Muratora rodzice sprzedali dziecku udział w tym domu w
    > wysokości 1/50 (bez uzasadnienia czemu właśńie taki ułamek).... :)

    to jest sposób na zaniżenie PCC ale nie wiem czy skuteczny ale może dotyczyc
    tylko
    zakończonych budynków w których mozna wyodrębnić samodzielne lokale,
    sprzedajesz taki mały udział a potem znosisz współwłasnośc w ten sposób,
    ustanawia się odrębna własność np. 2 lokali po jednym dla każdego ze
    współwłaścicieli,

    jest tez inna mozliwość, bo mozna przy współwłasności ustalić w akcie
    notarialnym
    sposób korzystania z nieruchomości będącej przedmiotem współwłąsności w ten
    sposób, że
    każdy ze współwłaścicieli będzie mół korzystac z wyłączeniam innych
    współłaścicieli z
    okresłonych lokali w budynku będącym przedmiotem współwłasności,
    no ale to chycha nie ten przypadek,

    pzdr,
    JarekM