  • 1. Data: 2003-02-14 19:48:46
    Temat: znak handlowy TM a wykorzystanie nazwy
    Od: "slejo" <s...@g...univ.gda.pl>

    Witam!

    Pewna firma - nie na naszym kontynencie - posiada nazwę i adnotację TM -
    TradeMark

    Czy mogę założyć w Polsce firmę o tej samej nazwie ale z innym wyglądem
    logo?
    Czy mogę zarejestrować do niej domenę .pl ? (NASK się zgadza.)

    Czy firma ta będzie mogła rościć prawo do nazwy?
    Gdzie o tym poczytam?

    Z góry dziękuję za porady!

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Szyszkowski
    s...@g...univ.gda.pl

  • 2. Data: 2003-02-15 17:35:23
    Temat: Re: znak handlowy TM a wykorzystanie nazwy
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    > Czy mogę zarejestrować do niej domenę .pl ? (NASK się zgadza.)
    >
    > Czy firma ta będzie mogła rościć prawo do nazwy?

    Domenę możesz zarejestrować ponieważ nie jest zajęta. Jeżeli chodzi o firmę
    to z tego co wiem można zarejestrować taką samą nazwę o ile firmy prowadzą
    różne działalności.

    Tomek

  • 3. Data: 2003-02-15 18:31:01
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Tomek" <b...@o...pl> wrote in message news:b2ltnn$ou9$1@news.onet.pl...

> [...]
    firmę
    > to z tego co wiem można zarejestrować taką samą nazwę o ile firmy

    Mozna-nie mozna. Bywa róznie a temat jest dlugi i obrosly w uczone pisma i
    rosnaca góre orzecznictwa ( i takze dotyczy to domen - nie kazda niezajeta
    jest do wziecia - byly spr np, British Airways AFAIR gdzie domeny byly
    odbierane ). Co do niekolizyjnych produktów warto przeczytac z pr.
    europejskiego ( orzecznictwo ESS - tak SADU, nie trybunalu ) np. tzw. sprawa
    LEGO ( klocki a meble ogrodowe ) lub Advocaat ( napitek a plyn do klozetu
    :-)
    ). Ale faktem jest, ze ochrona znaków towarowych z zasady jest ograniczona
    terytorialnie i przedmiotowo ( patrz sprawa "Puma"), wiec jesli TM nie jest
    w Polsce i nie dotyczy tych samych produktów, to mozna przyjac, ze droga
    wolna.

    Depi.

  • 4. Data: 2003-02-16 09:02:04
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    Z tego co wiem to w Polsce była sprawa o TPSA. Facet udowadniał przed sądem,
    że założył "towarzystwo psa". Nie wiem jak to się skończyło.

    Tomek

  • 5. Data: 2003-02-16 10:42:37
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    (..)

    Hmm... składając w NASKu wniosek należy podpisać
    takie oświadczenie:
    "Wnioskodawca oświadcza, że (..) jest uprawniony do
    używania w.w. nazw domen"

    Jak to wyglada od strony prawnej?
    Ja widzę dwie skrajnie różne interpretacje:

    1. Jeśli nazwa nie jest zastrzeżona to każdy jest uprawniony
    do jej używania i śmiało może się podpisać.
    2. Jeśli wnioskodawca nie ma dokumentu uprawniającego do
    uzywania danej nazwy to składa fałszywe oświadczenie (ze
    wszystkimi tego ewentualnymi konsekwencjami)

    Które z powyższych jest prawdziwe?

    pozd.Pix

  • 6. Data: 2003-02-16 17:15:55
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "pix" <p...@w...pl> wrote in message

    > 1. Jeśli nazwa nie jest zastrzeżona to każdy jest uprawniony
    > do jej używania i śmiało może się podpisać.

    To zależy, co rozumiesz przez 'zastrzeżona'. Nie musi być koniecznie
    chronionym znakiem towarowym - często wystarcza że jest znana, ma renomę
    itp.

    > 2. Jeśli wnioskodawca nie ma dokumentu uprawniającego do
    > uzywania danej nazwy to składa fałszywe oświadczenie (ze
    > wszystkimi tego ewentualnymi konsekwencjami)

    To też nie tak - po prostu nie może kolidować z uprawnieniami innej osoby.

    > Które z powyższych jest prawdziwe?

    Żadne do końca, choć oba po trochu. Zresztą jest jeden z większych problemów
    z kręgu tzw. "prawa internetu". Jak rozwiązać relację terytorialnie
    chronionych znaków, nazw itp do z zasady ponadterytorialnego internetu.
    Zresztą prawie wszystkie te sprawy trafiają nie do sądów, tylko do arbitrażu
    specjalnych istytucji ( WIPO głównie ) i rozwiązywane jest według specjanego
    dla tych spraw regulaminu ICANN, który AFAIR nazywa się Uniform Domain Name
    Resolution Practice, ale cytuję z pamięci, więc mogę się mylić. Szczegóły
    dla zainteresowanych na stronie WIPO.

    > pozd.Pix

    Depi.