  • 1. Data: 2003-05-05 12:44:06
    Temat: zmiana nazwiska na nazwisko obcojezyczne
    Od: "Russar" <j...@a...email.pl>

    Mam takie pytanie (nie dotyczy mnie ono bezposrednio ale mnie interesuje
    odpowiedz):
    (a raczej 2 pytania) :
    1. Czy jezeli Polak zamieszka na stale za granica (np. w USA) to czy bedzie
    mial prawo bez problemow zmienic nazwisko na "brzmiace amerykansko" (np.
    Smith) uzasadniajac to nowym miejscem zamieszkania ?
    2. Czy jezeli sad zezwoli na zmiane nazwiska (z roznych powodow np. dana
    osoba sie ukrywa lub jest po rozwodzie) to czy ma praktycznie dowolny wybor
    nazwiska ?
    Czy moze podac praktycznie kazde nazwisko (nawet nie polskie) wykluczajac
    wszelkie dziwaczne, obrazliwe itp. ?

    Russar

  • 2. Data: 2003-05-13 11:17:58
    Temat: Re: zmiana nazwiska na nazwisko obcojezyczne
    Od: "rafal" <raphael2001(ciach)@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Russar" <j...@a...email.pl> napisał w wiadomości:

> [...]
    > mial prawo bez problemow zmienic nazwisko na "brzmiace amerykansko" (np.
    > Smith) uzasadniajac to nowym miejscem zamieszkania ?

    pytasz o zmianą nazwiska w Polsce czy USA?

> [...]
    > nazwiska ?
    > Czy moze podac praktycznie kazde nazwisko (nawet nie polskie) wykluczajac

    Zmianę nazwska trzeba dobrze uzasadnić, Jest nawet taki specjalny
    forlmularz
    do tego celu. Bez problemu można zmienić nazwisko jesli brzmi obrazliwie lub
    zbyt mało
    "po polsku" Np.czesto ludzie zmieniają nazwiska z "Baran" na "Baranowski"
    Zadko spotyka się zmianę poslkiego nazwiska na "brzmiące amerykańsko" czy
    jakieś
    podobne. Oczywiście kilku artystów polskich zmieniało nazwiska na "obco
    brzmiące",
    ale oni mieli najczesciej bardzo uzasadnione powody, np. posługiwali się
    jakimiś
    psedonimami artystycznymi i poźniej nie identyfikowano ich z prawdziwymi
    nazwiskami
    tylko pseudonimami, wiec zmieniali nazwiska na psedonimy.
    Jeśli chodzi o kwestie prawne, to o zmianie nazwiska poinformowane zostaną
    wszelkie urzędy,
    w tym US, ZUS i policja, Wiec i tak bedzie Ciebie łatwo znaleźć.

    Rafał

  • 3. Data: 2003-05-13 11:25:08
    Od: "rafal" <raphael2001(ciach)@poczta.onet.pl>

    tu masz informację, jak przeczytasz to już sam sobie odpowiesz
    http://www.mswia.gov.pl/prawo/prawo_mn_narod_11.html