  • 1. Data: 2007-05-14 09:42:43
    Temat: zmiana nazwiska
    Od: a...@v...pl

    Witaam Grupę/
    Jestesmy z żona w separacji (nieoficjalniej) niedłuo pewnie będzie rozwód.
    Żona naciska by nasz małoletni (10 lat) synek zmienił naziwsko na jej
    panieńskie. CO o tym sądzicie, jakiś podstęp?jakie są skutki prawne...

    Pozdrawiam,
    Argoon

  • 2. Data: 2007-05-14 10:00:41
    Temat: Re: zmiana nazwiska
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    I po co robić taki obciach dziecku?
    No chyba, że zony panieńskie ładniejsze, niz twoje...
    JaC

  • 3. Data: 2007-05-14 10:22:54
    Od: a...@v...pl

    > I po co robić taki obciach dziecku?
    > No chyba, że zony panieńskie ładniejsze, niz twoje...
    > JaC

    > nie o to chodzi- czy ja mogę jej zabronić jako ojciec, może chodzi o coś co
    może skorzystać w przyszłości a ja mogę coś stracić...?

  • 4. Data: 2007-05-14 11:35:06
    Od: "miffy" <m...@m...mi>

    Użytkownik <a...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Żona naciska by nasz małoletni (10 lat) synek zmienił naziwsko na jej
    > panieńskie. CO o tym sądzicie, jakiś podstęp?jakie są skutki prawne...

    Zapewnie żonie chodzi o to, by dziecko nosiło takie samo nazwisko jak ona,
    byc może chce zaoszczędzić mu nieprzyjemności związanych z tym, że nosi inne
    naziwsko niż matka (dociekliwość ze strony rówieśników itp)
    W każdym razie zmienić dziecku nazwisko można jedynie za zgoda obojga
    rodziców, chyba że jedno z nich jest pozbawione praw rodzicielskich (lub byc
    może tez, jeśli ma je ograniczone)

  • 5. Data: 2007-05-14 13:23:28
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Do 18 roku zycia obydwoje rodziców musi wyrazić zgode na zmianę nazwiska dziecka,
    albo sąd rodzinny i opiekuńczy.
    Dodatkowo dziecko musi wyrazić zgode, jesli ukończyło 13 lat.
    Aspekt praktyczny jest taki, że w nowym dowodzie nie masz dziecka wpisanego.
    Jesli będziesz miał inne nazwisko niż dziecko, to prorokuję, że mamusia nie raz Cię
    policją poszczuje jako "obcego", lub
    coś podobnego.
    JaC

  • 6. Data: 2007-05-21 07:52:27
    Od: "Teddy" <t...@N...pl>

    Użytkownik "miffy" <m...@m...mi> napisał w wiadomości

> [...]
    > W każdym razie zmienić dziecku nazwisko można jedynie za zgoda obojga
    > rodziców, chyba że jedno z nich jest pozbawione praw rodzicielskich (lub
    Chyba, ze sad zastapi zgode jednego z nich co jest malo prawdopodobne. Z
    autopsji moge powiedziec, ze jesli nie zgodzisz sie na zmiane nazwiska (
    dziecko to nie przedmiot i ma prawo do wlasnego nazwiska) bedziesz musial
    pilnowac czy w szkole i innych instytucjach nie powstaja kwiatki typu
    nazwisko dwuczlonowe lub panienskie matki. A jaki podstep to moze byc? Byc
    moze mamuska chce Cie wymazac z pamieci dziecka bo akurat argument:
    "...nieprzyjemności związanych z tym, że nosi inne naziwsko niż matka
    (dociekliwość ze strony rówieśników itp)" - jest troszke dziwny. Matka nie
    musi po rozwodzie zmieniac nazwiska na panienskie- wlasnie dlatego zeby nie
    miec innego nazwisko niz dziecko, a poza tym co to za problem miec inne
    nazwisko niz matka.

  • 7. Data: 2007-05-21 09:55:00
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Mon, 21 May 2007 09:52:27 +0200, Teddy napisał(a):
    [...]
    > wlasnie dlatego zeby nie miec innego nazwisko niz dziecko, a poza tym co
    > to za problem miec inne nazwisko niz matka.

    Troche to jest jednak problem. Czasami do mnie się zwracają nazwiskiem
    mojej żony - troche to dezorientuje. Ja to traktuję z rozbawieniem,
    dziecko może to odbierać troche mniej humorystycznie.

    p. m.

  • 8. Data: 2007-05-21 12:52:15
    Od: "Teddy" <t...@N...pl>

> [...]
    > mojej żony - troche to dezorientuje. Ja to traktuję z rozbawieniem,
    > dziecko może to odbierać troche mniej humorystycznie.

    Rozumiem, ze w chrzescjanstwie nazwisko idzie od ojca- tak na marginesie
    ten zwyczaj pochodzi z obrzadkow zydowskich- nic wiec nie stoi na
    przeszkodzie, zeby matka pozostawila nazwisko od meza (nawet bylego), nic
    sie wtedy nie wyda skoro to taka wielka ujme i problemy ma miec dziecko.
    Dlaczego ma sie poswiecac ojciec???

  • 9. Data: 2007-05-22 15:55:07
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Mon, 21 May 2007 14:52:15 +0200, Teddy napisał(a):

> [...]
    > bylego), nic sie wtedy nie wyda skoro to taka wielka ujme i problemy ma
    > miec dziecko. Dlaczego ma sie poswiecac ojciec???

    Też prawda. Chodziło mi o to, że posiadanie nazwiska innego niż rodzic
    może być czasem problemem.

    p. m.