  • 1. Data: 2004-08-10 16:15:31
    Temat: zawsze mnie to zastanawialo
    Od: "Realista" <R...@n...o2.pl>

    Prawdopodonie walkowaliscie to wiele razy ale jakos nie moge znalezc w
    archiwum.

    Powiedzcie jak to jest?

    Osoba A znika. Powiedzmy, ze Osoba B zostaje oskarzona o zbicie osoby A (nie
    wiem czy to mozliwe jak nie ma ciala osoby A, ale jestesmy w Polsce wiec
    wszystko jest mozliwe, zalozmy ze ma "zyczliwych" sasiadow.
    Osoba B dostaje wyrok (jakies 25 lat) odsiaduje go. Opuszcza wieziezienie.
    Na wolnosci spotyka Osobe A. Zabija ja przy swiadkach.

    Czy zostanie skazany ponownie za to samo przestepstwo?

  • 2. Data: 2004-08-10 16:20:43
    Temat: Re: zawsze mnie to zastanawialo
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości

    > I dlatego to chyba jest tak, że bez ciała nie można udowodnić
    > morderstwa...

    Czyli moge Cie spokojnie wrzucic do mielarki miesnej, z ktorej wychodzi
    paczkowana karma dla psow, nawet przy swiadkach, i odejsc wolnym bedac?

  • 3. Data: 2004-08-10 16:22:03
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 4. Data: 2004-08-10 16:47:46
    Od: adhan diWhizZ <a...@...sygnaturze.net>

    Jaroslaw Soja napisał(a):

    > Czyli moge Cie spokojnie wrzucic do mielarki miesnej, z ktorej wychodzi
    > paczkowana karma dla psow, nawet przy swiadkach, i odejsc wolnym bedac?

    to juz bylo ;) na discovery, noc zbrodni czy cos w ten desen, gosc
    zamordowal zone, wypozyczyl rozdrabniaczke do galezi, przemielil
    polowice i wyrzucil do rzeki. Dlugi czas nie mogli mu nic udowodnic, do
    momentu jak ktos na brzegu znalaz kawalki kosci ( jakiejs centymetrowej
    dlugosci) ... zebrali zeby i pasowaly do karty dentystycznej denatki ;).

    Ale przeciez nie o to chodzi ... nikogo nie wsadza do momentu jezeli nie
    beda mieli dowodow, z ktorych najwazniejsze jest cialo. Zdarzalo sie w
    procesach poszlakowych, ze ludzi wsadzali pomimo ze nie znaleziono
    ciala, ale byly to bardzo mocne poszlaki a`la plama krwi odpowiadajacej
    90% pojemnosci denata w ten zyciodajny plyn czy tez jego mozg rozpylony
    na tylniej szybie samochodu sprawcy.

    Ale tak na logike. Niby nie mozna nikogo sadzic dwa razy za to samo
    przestepstwo, jednak w momencie kiedy okazuje sie czlowiek ktorego
    "zabiles" zyje (i nie jest jego bratem blizniakiem - jednojajowym), Twoj
    poprzedni wyrok staje sie automatycznie "pomylka sadowa", za ktora masz
    prawo domagac sie zadoscuczynienia od wymiaru sprawiedliwosci. Natomiast
    kolejna zbrodnia nie moze byc traktowana jako "ekwiwalent" za
    odsiedziany wyrok. Tak samo jak wg. prawa nie mozesz nikogo krzywdzic za
    to ze wyrzadzil Ci krzywde ... Zasada Oko Za Oko jest juz nieaktualna
    wg. litery prawa.

    Pozdr./ag
    --
    .. :: kreatyw.studio : grafika i fotografia w metalu :: ..
    :: /||\|_| /||\| :: stabilizacja motylka to szpilka ...

  • 5. Data: 2004-08-10 16:50:42
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "adhan diWhizZ" <a...@...sygnaturze.net> napisał w
    wiadomości news:cfau4b$nsb$1@inews.gazeta.pl...
    > odsiedziany wyrok. Tak samo jak wg. prawa nie mozesz nikogo krzywdzic za
    > to ze wyrzadzil Ci krzywde ... Zasada Oko Za Oko jest juz nieaktualna
    > wg. litery prawa.

    Zgadzam sie oczywiscie. No a wzmiankowana zasada niemoznosci dwukrotnego
    skazania za to samo obowiazuje AFAIR w USA.

  • 6. Data: 2004-08-10 17:03:11
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "adhan diWhizZ":

> [...]
    > prawo domagac sie zadoscuczynienia od wymiaru sprawiedliwosci. Natomiast
    > kolejna zbrodnia nie moze byc traktowana jako "ekwiwalent" za

    Gdyby się okazało, że delikwent żyje, to by nastąpiło wznowienie
    postępowania i uniewinnienie od zabójstwa dokonanego tamtego dnia.
    Wtedy by przysługiwało odszkodowanie za niesłuszne pozbawienie wolności.
    Ale delikwent by się tym nie nacieszył, gdyż musiałby toczyć się proces o
    nowy czyn - to faktyczne zabójstwo.
    Zakładając, że by dostał znów 25 lat, nie sadzę, by dożył wolności i cieszył
    odszkodowaniem.

    ---
    Pzdr.

  • 7. Data: 2004-08-10 18:03:09
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Tomasz" <p...@i...pl> napisał
    w wiadomości news:cfav9i$3tk$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Gdyby się okazało, że delikwent żyje, to by nastąpiło wznowienie
    > postępowania i uniewinnienie od zabójstwa dokonanego tamtego dnia.

    Przepraszam, o jakim "zabojstwie dokonanym tamtego dnia"
    piszesz? Przeciez jesli domniemana ofiara okazuje sie zywa,
    to oczywiscie "tamtego" dnia *nie dokonano* zabojstwa! :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2004-08-10 18:27:46
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Czy zostanie skazany ponownie za to samo przestepstwo?

    To jest ta sama osoba ale już całkiem inne przestępstwo (inne
    miejsce czas itd)
    Należy się normalne skazanie
    Zgodnie z zasadą ne bis in idem dwa razy nie skazuje się za to samo
    przestępstwo a nie za dwa różne czyny (czyli nie skazuje się drugi raz
    za ten sam konkretny czyn popełniony w danym miejscu i czasie - np.
    ukradłeś coś dostajesz wyrok a potem o tę samą kradzież robią Ci
    drugi proces)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2004-08-10 18:33:36
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek":

    > Przepraszam, o jakim "zabojstwie dokonanym tamtego dnia"
    > piszesz? Przeciez jesli domniemana ofiara okazuje sie zywa,
    > to oczywiscie "tamtego" dnia *nie dokonano* zabojstwa! :-)

    Przepraszając prawników za użycie potocznego słownictwa, wyjaśniam:
    Sąd rozpatruje postawiony w akcie oskarżenia zarzut, a wyrok zawiera zawsze
    przytoczenie zarzutu i jego "ocenę" dokonaną przez sąd. Czyli zarzucono, że
    w dniu takim i miejscu takim zabił Xinskiego.
    Sąd pisze, ze uznaje za winnego stawianego zarzutu lub uniewinnia od
    zarzutu, czyli, że tego dnia zrobił to w taki sposób (dlatego ważne by
    zarzuty były bardzo precyzyjnie sformułowane).
    Czyli pierwszy wyrok stwierdzał, że uznaje za winnego popełnienia
    określonego czynu.
    Gdy się okazuje, że delikwent żywej, czyli skazany go nie zabił, czyli czynu
    nie było, sąd po wznowieniu postępowaniu stwierdza, że uniewinnia od
    popełnienia tego czynu (tj. że zabił X-a tego dnia i w takich
    okolicznościach), a w uzasadnieniu podaje przyczyny uniewinnienia, pisząc,
    że czynu nie popełniono.

    Drugi wyrok (za prawdziwe zabójstwo) jest już inny, że uznaje za winnego
    "zabójstwa" w tym innym dniu i w tych innych okolicznościach.
    Są to dwa różne czynu, dwa różne wyroki.

    Por. art. 17 par 1 pkt 1 kpk mówi, że nie wszczyna się postępowania, a
    wszczęte umarza, gdy:
    czynu nie popełniono, a zgodnie z art 414 § 1. kpk mówi, że w razie
    stwierdzenia po rozpoczęciu przewodu sądowego (...) w razie stwierdzenia
    okoliczności wymienionych w art. 17 § 1 pkt 1 i 2 kpk sąd wydaje wyrok
    uniewinniający.

    Dlatego tak by się to odbyło.
    ---
    Pzdr.

  • 10. Data: 2004-08-10 19:01:36
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Tomasz" <p...@i...pl> napisał
    w wiadomości news:cfb4j2$nj8$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Maciek":

    > Przepraszając prawników za użycie potocznego słownictwa, wyjaśniam:

    Dziękuję. :)

    Maciek