eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › zasady techniki prawodawczej - par 127 - szukam komentarza
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2006-10-20 22:20:16
    Temat: zasady techniki prawodawczej - par 127 - szukam komentarza
    Od: "vis" <k...@g...pl>

    Witam,
    Szukam komentarza do par. 127 zasad techniki prawodawczej (Rozporzadzenie
    powinno wchodzic q zycie w dniu wejscia w zycie ustawy, na podstawie ktorej
    jest ono wydne) w odniesieniu do slowa "powinno". Jezeli rozporzadzenie jest
    obligatoryjne, to kiedy najpozniej mozna je wydac.

    Dodatkowy element bardzo malo ulatwiajacy sprawe, to ustawa na podstawie
    ktorej wydawane jest rozporzadzenie zostala uchwalona i opublikowana przed
    opublikowanie Rozporzadzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "zasad
    techniki prawodawczej", wchodzi w zycie po wejsciu w zycie zasad.

    pozdr
    vis



  • 2. Data: 2006-10-22 09:33:48
    Temat: Re: zasady techniki prawodawczej - par 127 - szukam komentarza
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    vis napisał(a):
    > Witam,
    > Szukam komentarza do par. 127 zasad techniki prawodawczej (Rozporzadzenie
    > powinno wchodzic q zycie w dniu wejscia w zycie ustawy, na podstawie ktorej
    > jest ono wydne) w odniesieniu do slowa "powinno". Jezeli rozporzadzenie jest
    > obligatoryjne, to kiedy najpozniej mozna je wydac.
    >
    > Dodatkowy element bardzo malo ulatwiajacy sprawe, to ustawa na podstawie
    > ktorej wydawane jest rozporzadzenie zostala uchwalona i opublikowana przed
    > opublikowanie Rozporzadzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "zasad
    > techniki prawodawczej", wchodzi w zycie po wejsciu w zycie zasad.
    >
    > pozdr
    > vis
    >
    >


    Witam:-)

    w zasadzie nie powinienem tego robic, ale masz ponizej caly komentarz
    do par. 127.

    Kaszubowski K. ABC 2003 stan prawny: 2003.05.01

    Komentarz do § 127 załącznika do rozporządzenia z dnia 20 czerwca 2002
    r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U.02.100.908), [w:] J.
    Warylewski (red.), T. Bąkowski, P. Bielski, K. Kaszubowski, M.
    Kokoszczyński, J. Stelina, G. Wierczyński, Zasady techniki
    prawodawczej. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, 2003.


    1. Wejście w życie aktu prawnego oznacza, że wszystkie podmioty,
    których akt ten dotyczy, są zobowiązane realizować normy zawarte w tym
    akcie, czyli postępować zgodnie z tymi normami. W § 127 z.t.p.
    wyrażono zasadę równoczesnego wejścia w życie ustawy oraz rozporządzeń
    wydanych na jej podstawie. Zasada ta wynika z hierarchicznej
    konstrukcji systemu źródeł prawa. Skoro rozporządzenia są wydawane "na
    podstawie" i "w celu wykonania ustawy", a ich najważniejszą funkcją
    jest umożliwienie stosowania przepisów ustawy, to oczywiste jest, że
    powinny one wchodzić w życie w tym samym dniu co przepisy ustawowe.
    Zachowanie jedności koncepcji legislacyjnej wymaga, aby przepisy
    wykonawcze wchodziły w życie wraz z nowym przepisem podstawowym i były
    do niego dostosowane. Tylko w takim przypadku będzie możliwe
    zachowanie spójności prawa, niezbędne dla właściwego działania prawa w
    ramach systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej (postanowienie TK z
    dnia 20 stycznia 1993 r., S. 1/93, OTK 1993, nr 1, poz. 18).

    2. Urzeczywistnieniu tej dyrektywy służą także inne przepisy Zasad
    techniki prawodawczej. W § 13 z.t.p. wskazano, iż jednocześnie z
    projektem ustawy przygotowuje się projekty rozporządzeń o znaczeniu
    podstawowym dla jej funkcjonowania. W tym miejscu należy jeszcze raz
    podkreślić, że rozporządzenia podstawowe dla funkcjonowania ustawy to
    rozporządzenia zawierające przepisy, od których zależy możliwość
    zastosowania w praktyce przepisów tej ustawy (zob. komentarz do § 13
    z.t.p.). Z zestawienia obu przepisów (§ 13 i § 127 z.t.p.) wynika, że
    mogą występować rozporządzenia o podstawowym znaczeniu dla
    funkcjonowania ustawy oraz rozporządzenia, którym znaczenia takiego
    nie można przypisać. Należy tu podkreślić, że § 127 dotyczy wszystkich
    rozporządzeń wydawanych na podstawie ustawy, niezależnie od ich
    charakteru. Oznacza to, że projekty wszystkich rozporządzeń powinny
    być opracowane łącznie z projektem ustawy. Tylko w takim przypadku
    akty wykonawcze będą mogły wejść w życie razem z ustawą, na podstawie
    której są wydawane. W przypadku konieczności wyboru realizacji kilku
    upoważnień w pierwszej kolejności należy opracować projekty tych
    rozporządzeń, których upoważnienia wyrażono w formie obligatoryjnej.
    Innym przepisem służącym zapewnieniu równoczesnego wejścia w życie
    ustawy i aktów wykonawczych jest § 128 z.t.p. przewidujący możliwość
    wydawania rozporządzeń przed dniem wejścia w życie ustawy upoważniającej.

    3. Reguła, zgodnie z którą rozporządzenie powinno wchodzić w życie z
    dniem wejścia w życie ustawy, na podstawie której jest wydawane, nie
    zwalnia organu wydającego akt od zachowania odpowiedniego vacatio
    legis. Wiąże się to z koniecznością wydania i ogłoszenia aktu na tyle
    wcześnie, by adresaci norm mieli pewien okres na poznanie nowej
    regulacji. Przy określaniu terminu wejścia w życie nowego aktu
    wykonawczego należy mieć na uwadze, by termin wejścia w życie nowej
    regulacji był poprzedzony odpowiednim okresem vacatio legis, którego
    długość byłaby adekwatna do charakteru zmiany (wyrok TK z dnia 25 maja
    1998 r., U. 19/97, OTK 1998, nr 4, poz. 47). Jednocześnie wymaga
    podkreślenia, że ogłoszenia aktu nie można traktować w sposób
    formalny, tj. utożsamiać jego daty z danymi podanymi w organie
    publikacyjnym. Ogłoszenie oznacza podanie do publicznej wiadomości
    aktu przez jego publikację w oficjalnym organie promulgacyjnym w taki
    sposób, że adresaci mają możliwość zapoznania się z tym tekstem (wyrok
    TK z dnia 3 października 2001 r., K. 27/01, OTK 2001, nr 7, poz. 209).
    W przypadku rozporządzeń oznacza to udostępnienie odpowiedniego
    egzemplarza Dziennika Ustaw. Data wskazana w nim tworzy pewne
    domniemanie, ale nie jest całkowicie rozstrzygająca. Ma to znaczenie
    nie tylko dla ustalenia, czy akt normatywny nie przewidywał swojego
    wejścia w życie przed faktycznym ogłoszeniem (art. 88 ust. 1
    Konstytucji), ale także przy ocenie, czy został zachowany konieczny
    okres dostosowawczy (wyrok TK z dnia 20 czerwca 2002 r., K. 33/01,
    OTK-A 2002, nr 4, poz. 44).

    4. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku wejścia w życie
    ustawy zmieniającej dotychczasowe upoważnienia ustawowe. Przepisy
    takiej ustawy nie mają, co do zasady, charakteru samodzielnego i nie
    powinny stanowić podstawy do wydawania aktów wykonawczych.
    Rozporządzenia, dla których upoważnienia ustawowe zostały zmienione,
    nie są rozporządzeniami wydawanymi na podstawie ustawy upoważniającej
    i nie należy wobec nich stosować dyrektywy wynikającej z § 127 z.t.p.

    5. Rozporządzenie powinno wchodzić w życie w jednym terminie (§ 44 w
    zw. z § 132 z.t.p.). Podobnie jak ustawa, rozporządzenie stanowi pewną
    całość i dlatego poszczególne jego przepisy nie powinny wchodzić w
    życie w różnych terminach. Wyjątek od przedstawionej zasady może
    dotyczyć przepisów uchylających bądź zmieniających jako przepisów
    niesamodzielnych. Pojęcie "przepis rozporządzenia" odnosi się do
    podstawowej jednostki redakcyjnej tego aktu (paragrafu lub ustępu)
    jako części samodzielnej. Stanowczo należy wykluczyć dopuszczalność
    określania odrębnych terminów wejścia w życie punktów lub liter, na
    które może dzielić się paragraf. Przy podejmowaniu decyzji o różnych
    terminach wejścia w życie poszczególnych przepisów rozporządzenia
    należy pamiętać, że sytuacja taka zawsze utrudnia adresatom ustalenie
    prawidłowego stanu prawnego i może wywoływać istotne nieporozumienia
    na tym tle.

    5.1. Mimo iż różnicowanie dat wejścia w życie poszczególnych przepisów
    rozporządzenia powinno zdarzać się wyjątkowo, obserwacja praktyki
    legislacyjnej w samym tylko roku 2002 nie daje podstaw do twierdzenia
    o wyjątkowości tego zjawiska. Na 1725 rozporządzeń wydanych w 2002 r.
    aż 131 miało więcej niż jedną datę wejścia w życie [dane na podstawie
    Systemu Informacji Prawnej LEX, wersja 2/2002]. Swoisty "rekord"
    ustanowiono w dwóch aktach: rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28
    marca 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji
    części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. z 2002 r.
    Nr 32, poz. 307), które wchodziło w życie z pięcioma datami, przy czym
    odrębne daty wejścia w życie przewidziano dla poszczególnych liter,
    oraz w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 października 2002
    r. w sprawie sposobu udostępniania informacji o środowisku (Dz. U. z
    2002 r. Nr 176, poz. 1453), w którym dla poszczególnych punktów
    przewidziano cztery daty wejścia w życie, odmienne od daty głównej,
    przy czym rozpiętość czasowa między wejściem w życie pierwszych i
    ostatnich przepisów rozporządzenia wynosi 6 lat.

    5.2. W sporej części rozporządzeń zastosowano technikę legislacyjną
    opartą na rozdzieleniu pojęć "wejście w życie" i "moc obowiązująca"
    wyrażane za pomocą zwrotu: "Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
    ogłoszenia, z mocą od dnia.....". Różne też były okresy między datą
    wejścia w życie a datą mocy wstecznej - od kilkumiesięcznych (np.
    rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. zmieniające
    rozporządzenie w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków
    oraz limitów zatrudnienia i kwot wynagrodzeń określonych w ustawie
    budżetowej na rok 2002, Dz. U. z 2002 r. Nr 230, poz. 1927, które
    weszło w życie z dniem ogłoszenia - 24 grudnia 2002 r. z mocą od dnia
    1 lipca 2002 r.) do jednego dnia (np. rozporządzenie Prezesa Rady
    Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu
    działania Ministra Sprawiedliwości, Dz. U. z 2002 r. Nr 97, poz. 869,
    które weszło w życie z dniem ogłoszenia - 2 lipca 2002 r. z mocą od
    dnia 1 lipca 2002 r.). Technika taka jest niedopuszczalna, ponieważ
    wynikające z takiego brzmienia przepisu dwie normy prawne wzajemnie
    się wykluczają (szerzej - zob. komentarz do § 44 z.t.p.).

    5.3. Przy zróżnicowaniu dat wejścia w życie poszczególnych przepisów
    rozporządzenia należy pamiętać o tym, że przepis określający te daty
    może się odnosić wyłącznie do tego aktu, w którym został zamieszczony.
    Poszczególne przepisy, dla których przewidziano odrębne daty wejścia w
    życie, powinny być wymienione przez wskazanie jednostek redakcyjnych.
    Przepisowi takiemu można nadać brzmienie:
    § X. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
    ogłoszenia, z tym że §... i §... wchodzą w życie z dniem......
    Nie należy stosować konstrukcji takich, jak np. w rozporządzeniu Rady
    Ministrów z dnia 17 grudnia 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w
    sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i
    Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. z 2002 r.
    Nr 231, poz. 1939):
    § 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia
    ogłoszenia, z wyjątkiem § 19a ust. 7 rozporządzenia, o którym mowa w §
    1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, który wchodzi w
    życie z dniem ogłoszenia.
    Z takiej redakcji przepisu wynika, że określa on termin wejścia w
    życie rozporządzenia zmieniającego oraz termin wejścia w życie jednego
    z przepisów rozporządzenia zmienianego, który jest już przecież aktem
    obowiązującym. W omawianym przypadku przepis ten powinien brzmieć:
    § 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia
    ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 4, który wchodzi w życie z dniem
    ogłoszenia.

    6. Przepisy działu V Zasad techniki prawodawczej nie zawierają
    odmiennych regulacji w zakresie sposobu określania terminu wejścia w
    życie rozporządzenia, w związku z czym odpowiednio należy stosować
    przepisy o wejściu w życie ustawy. Dlatego też przepisowi o wejściu w
    życie rozporządzenia można nadać brzmienie:
    1) "Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia";
    2) "Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie..... (dni, tygodni,
    miesięcy) od dnia ogłoszenia";
    3) "Rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca
    następującego po miesiącu ogłoszenia" albo "Rozporządzenie wchodzi w
    życie..... dnia..... miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia";
    4) "Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem..... (dzień oznaczony
    kalendarzowo)";
    5) "Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia".
    Liczbę dni, tygodni lub miesięcy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
    zapisuje się cyfrą arabską (cyframi arabskimi) albo słownie.
    Określenie dnia i miesiąca, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zapisuje
    się słownie (§ 45 w zw. z § 132 z.t.p.; zob. komentarz do § 45 z.t.p.).

    6.1. Szczególnym rozwiązaniem, które można uznać za określenie terminu
    wejścia w życie rozporządzeń, jest przepis zachowujący w mocy akty
    wykonawcze z klauzulą terminową. Nie jest to jednak określenie tego
    terminu w sensie przepisu określającego tę datę, ale pewna wskazówka
    skierowana do organu upoważnionego, w jaki sposób powinien ustalić
    datę wejścia w życie tych aktów. Wskazanie w przepisie ustawy
    zmieniającej np. "Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie
    upoważnień zmienianych niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż do
    dnia..... zachowują moc przepisy dotychczasowe" określa przedział
    czasowy, w którym upoważnione podmioty są obowiązane, stosownie do
    upoważnień zawartych w nowej ustawie, wydać akty wykonawcze.
    Precyzując, w ten sposób zostaje określony najpóźniejszy z możliwych
    termin wejścia w życie nowych aktów wykonawczych, które powinny
    zastąpić uchylane z tym dniem dotychczasowe przepisy (orzeczenie TK z
    dnia 5 kwietnia 1989 r., Uw. 20/88, OTK 1989, nr 1, poz. 12; zob.
    komentarz do § 33 z.t.p.).

    7. Wejścia w życie rozporządzenia nie uzależnia się od wystąpienia
    zdarzenia przyszłego (§ 46 ust. 1 w zw. z § 132 z.t.p.). Zasada ta
    uzupełnia regulację § 127 z.t.p. nakazującą określanie terminu wejścia
    w życie rozporządzenia na dzień wejścia w życie ustawy, na podstawie
    której jest ono wydawane. W drodze analogii należy przyjąć
    dopuszczalność uzależnienia stosowania rozporządzenia albo jego
    poszczególnych przepisów od wystąpienia zdarzenia przyszłego, przy
    czym rozwiązanie takie można zastosować tylko w przypadku, gdy termin
    wystąpienia zdarzenia przyszłego można ustalić w sposób niebudzący
    wątpliwości i zostanie on urzędowo podany do wiadomości publicznej.
    Jeżeli stosowanie całego rozporządzenia ma być uzależnione od
    wystąpienia zdarzenia przyszłego, należy posłużyć się zwrotem:
    "Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem..... (określenie zdarzenia)",
    a jeżeli od wystąpienia zdarzenia przyszłego ma być uzależnione
    stosowanie tylko poszczególnych przepisów rozporządzenia - zwrotem:
    "Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem....., z tym że przepisy.....
    stosuje się od dnia..... (określenie zdarzenia)" (§ 46 ust. 2 i 3 w
    zw. z § 132 z.t.p.).

    7.1. Warunkiem uzależnienia stosowania rozporządzenia lub niektórych
    jego przepisów od wystąpienia zdarzenia przyszłego jest urzędowe
    podanie do wiadomości publicznej terminu tego zdarzenia. W przypadku
    gdyby termin takiego zdarzenia został określony i stosowany w praktyce
    legislacyjnej, można by mówić raczej o uzależnieniu stosowania
    rozporządzenia lub niektórych jego przepisów od nadejścia tego
    terminu, nie zaś od wystąpienia zdarzenia przyszłego.

    7.2. Obecnie jedynym zdarzeniem, od którego wystąpienia jest
    uzależniane stosowanie przepisów rozporządzeń, jest uzyskanie przez
    Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Z reguły wyraża
    się to przy użyciu zwrotu: "Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
    uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej"
    (zob. § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 2003 r. w sprawie
    zakresu informacji o zmianach wymogów dotyczących zawodów regulowanych
    oraz o podjętych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji do
    wykonywania zawodu regulowanego, a także terminy ich składania).
    Ponieważ jednak termin uzyskania członkostwa nie został urzędowo
    podany, zamieszczanie tego rodzaju przepisów narusza Zasady techniki
    prawodawczej.

    7.3. Jeżeli całe rozporządzenie ma być stosowane od chwili wystąpienia
    zdarzenia przyszłego, należy posłużyć się zwrotem: "Rozporządzenie
    wchodzi w życie z dniem.....". W takim przypadku nie powinno
    zamieszczać się dodatkowych przepisów o stosowaniu tego aktu.
    Odmiennie (i błędnie) postąpiono np. w rozporządzeniu Rady Ministrów z
    dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
    systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 239,
    poz. 2039):
    § 20. Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia przystąpienia
    Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
    § 21. Rozporządzenie wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.

    7.4. Przepisy rozporządzenia, które mają być stosowane od momentu
    wystąpienia zdarzenia przyszłego, powinny być wskazane w przepisie
    dotyczącym wejścia w życie rozporządzenia. Właściwą techniką
    legislacyjną byłoby tu wyliczenie jednostek redakcyjnych, nie zaś
    wskazanie tych przepisów poprzez opis, tak jak np. w rozporządzeniu
    Rady Ministrów z dnia 19 października 2001 r. w sprawie warunków i
    trybu dokonywania oceny zgodności oraz sposobu znakowania zabawek (Dz.
    U. z 2001 r. Nr 144, poz. 1617):
    § 12. 1. Przepisy rozporządzenia dotyczące oznakowania CE i
    posługiwania się tym oznakowaniem stosuje się od dnia uzyskania przez
    Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, chyba że
    wcześniej stosowna umowa międzynarodowa zezwoli na umieszczanie
    oznakowania CE na zabawkach produkowanych przez polskich przedsiębiorców.
    2. Przepis ust. 1 nie uchybia możliwości umieszczania na zabawkach i
    posługiwania się oznakowaniem CE na podstawie prawa państw obcych.
    Tak skonstruowany przepis jest niejasny i nieprecyzyjny, a ustalenie,
    czy dany przepis rozporządzenia już obowiązuje, czy jeszcze nie
    obowiązuje, zostaje przerzucone na adresatów norm.

    8. Zasada równoczesnego wchodzenia w życie ustawy i aktów wykonawczych
    wydanych na jej podstawie była przewidziana w Zasadach techniki
    prawodawczej z 1991 r. (§ 85 ust. 2) i Zasadach z 1961 r. (§ 73 ust.
    3). W Zasadach z 1939 r. § 70 ust. 1 stanowił, że jeżeli działanie
    aktu ustawodawczego zależy od wydania rozporządzeń wykonawczych,
    należy przygotować projekt rozporządzenia równocześnie z projektem
    aktu, a według ust. 3 tego paragrafu można było ogłaszać
    rozporządzenia jednocześnie z aktem wykonawczym. Data wydania aktu
    wykonawczego powinna w takim przypadku odpowiadać dacie ogłoszenia
    aktu ustawodawczego.


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1