  • 1. Data: 2008-03-08 11:04:20
    Temat: zalozenie DG
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    jestesmy trzema osobami chcacymi rozpoczac biznes (handel, elektronika,
    montaz). pojawiaja sie dwa pytania:
    1. jaki jest sumaryczny koszt obowiazkowy zalozenia DG, a jaki jest
    comiesieczny staly koszt prowadzenia (nie wliczamy lokalu, tylko chodzi
    o sprawy czysto urzedowo-formalne)?
    2. czy taniej nas wyjdzie jak bedzie spolka jednoosobowa zatrudniajaca
    dwie kolejne osoby na np. umowe zlecenie, czy jednak bawic sie we
    wspolnikow?

  • 2. Data: 2008-03-08 12:23:43
    Temat: Re: zalozenie DG
    Od: piotrliwszic <p...@g...com>

    On 8 Mar, 12:04, Sarpedon <f...@b...cy> wrote:
    > jestesmy trzema osobami chcacymi rozpoczac biznes (handel, elektronika,
    > montaz). pojawiaja sie dwa pytania:
    > 1. jaki jest sumaryczny koszt obowiazkowy zalozenia DG,

    z tego co pamiętam to sądzę że są to groszowe sprawy
    i więcej niż 50 zł nie będzie opłat skarbowych

    trzeba wyrobić sobie NIP, Regon i konto firmowe w banku

    >a jaki jest
    > comiesieczny staly koszt prowadzenia (nie wliczamy lokalu, tylko chodzi
    > o sprawy czysto urzedowo-formalne)?

    to zależy kto zakłada DG
    jeśli ta DG będzie pierwszą działalnością w życiu to przez
    pierwsze 2 lata opłaca się 30 % obowiązkowej składki ZUS
    u mnie wychodzi to jakieś około 250 zł, po 2 latach opłaca się
    normalną składkę czyli jakieś 700-800 zł

    innych stałych kosztów nikt nie jest wstanie przewidzieć, może jeszcze
    opłata za prowadzenia konta bankowego jest
    kosztem stałym, przy założeniu że nie wliczamy lokalu

    nie wiemy jaki będzie obrót przyszłej firmy i dopiero znając mniej
    więcej
    wysokość zysku możemy obliczyć wysokość podatków

    > 2. czy taniej nas wyjdzie jak bedzie spolka jednoosobowa

    trochę to chaotycznie powiedziane, trzeba to trochę naprostować:

    co rozumiesz pod pojęciem spółki ?
    czy mówimy tu o spółce jawnej czy o spółce zoo bo każda z nich może
    być jednoosobowa

    może na początek wystarczy spółka cywilna która jest umową cywilno
    prawną i jest dość prosta
    nie ma w niej podwójnego opodatkowania ani wymaganego wkładu kapitału
    ani obowiązku pełnej księgowości tak jak
    w spółkach osobowych ( jawnej, komandytowej, partnerskiej ).

    >zatrudniajaca dwie kolejne osoby na np. umowe zlecenie,

    używasz słów które ze sobą nie grają

    umowa zlecenia jak sama nazwa wskazuje nie jest umowa o pracę więc
    podpisując
    z kimś umowy zlecenia nie zatrudniasz go tylko zlecasz wykonanie
    jakiejś pracy
    a brak stosunku pracy rozumianego zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy
    niesie za sobą wieeeele
    plusów i minusów ale to nie ten temat

    > czy jednak bawic sie we wspolnikow?

    to jest zupełnie co innego, jeśli z kimś podpiszesz umowę o pracę to
    jest zupełnie
    co innego niż bycie wspólnikiem w jakiejś spółce

    to zupełnie dwie różne kwestie i zupełnie inne są konsekwencje jednego
    i drugiego

    może będzie łatwiej jak napiszesz trochę więcej o tej DG
    o tym czy ufasz tym ludziom czy każdy z was wkłada tyle samo do tej
    DG
    w rozumieniu swojej pracy czy kapitału, na prawdę ciężko cokolwiek
    doradzić
    jeśli znam tak mało faktów

  • 3. Data: 2008-03-08 12:55:36
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    piotrliwszic pisze:

    > z tego co pamiętam to sądzę że są to groszowe sprawy
    > i więcej niż 50 zł nie będzie opłat skarbowych

    i dobrze

    > trzeba wyrobić sobie NIP, Regon i konto firmowe w banku

    nip i regon bezplatnie, konto firmowe to jakis niewielki koszt jesli juz

> [...]
    > u mnie wychodzi to jakieś około 250 zł, po 2 latach opłaca się
    > normalną składkę czyli jakieś 700-800 zł

    tak, DG bedzie pierwsza w zyciu, a my jestesmy studentami. czy powyzsze
    oplaty sa roczne? jak dokladnie jest liczona skladka ZUS?

    > innych stałych kosztów nikt nie jest wstanie przewidzieć, może jeszcze
    > opłata za prowadzenia konta bankowego jest
    > kosztem stałym, przy założeniu że nie wliczamy lokalu

    lokalem bedzie pewnie fragment mieszkania prywatnego (przyjmijmy ok. 10m
    kw.)

    > nie wiemy jaki będzie obrót przyszłej firmy i dopiero znając mniej
    > więcej
    > wysokość zysku możemy obliczyć wysokość podatków

    niewielki, na poczatku na pewno do 5000 zl na miesiac

    > trochę to chaotycznie powiedziane, trzeba to trochę naprostować:

    > co rozumiesz pod pojęciem spółki ?
    > czy mówimy tu o spółce jawnej czy o spółce zoo bo każda z nich może
    > być jednoosobowa

    nie wiem jeszcze, musze zapoznac sie z informacjami o poszczegolnych
    typach spolek, zreszta zastanawiamy sie jeszcze nad inkubatorem
    przedsiebiorczosci. zalezy na czym lepiej wyjdziemy

> [...]
    > ani obowiązku pełnej księgowości tak jak
    > w spółkach osobowych ( jawnej, komandytowej, partnerskiej ).

    poczytam, na razie chodzi o jak najprostsza forme z jak najmniejszymi
    ponoszonymi kosztami

> [...]
    > jakiejś pracy
    > a brak stosunku pracy rozumianego zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy

    racja, jednak przyjmijmy, ze jest mozliwosc, by firma byla jednoosobowa,
    a w celach oszczednosci dwie pozostale moga miec podpisane umowy zlecenie

> [...]
    > co innego niż bycie wspólnikiem w jakiejś spółce
    > to zupełnie dwie różne kwestie i zupełnie inne są konsekwencje jednego

    rozumiem

> [...]
    > DG
    > w rozumieniu swojej pracy czy kapitału, na prawdę ciężko cokolwiek

    - sa 3 osoby, u ktorych wspolne zaufanie jest duze, wiec na poczatku
    mozna smialo przyjac zalozenie, ze nikt nikogo nie wycycka, dopiero jak
    pomysl sie przyjmie po ok. pol roku to mozna myslec dalej
    - profil firmy opieralby sie na handlu, montazu, serwisie, projektach
    zwiazanych z elektronika (oswietlenie dokladnie). generalnie kupujemy
    czesci od hurtownikow lub sprowadzamy od producenta, montujemy z nich
    produkty koncowe, wykonujemy projekt optymalizacji wykorzystania tych
    produktow u klientow, montujemy, serwisujemy i monitorujemy efekty
    - kazdy z nas moze wprowadzic do firmy jakis poczatkowy kapital,
    niekoniecznie po rowno
    - zusy sa niekonieczne (na razie nie potrzebujemy zbierac na emeryture)
    - cel: prowadzenie DG powinno byc jak najtansze z jak najmniejsza kwota
    okresowych kosztow stalych

    czy jakies jeszcze informacje potrzebne?

  • 4. Data: 2008-03-08 13:01:06
    Od: Szymon <_news_@_mabateus_._pl_WITHOUT_>

    piotrliwszic pisze:

> [...]
    > u mnie wychodzi to jakieś około 250 zł, po 2 latach opłaca się
    > normalną składkę czyli jakieś 700-800 zł

    No niezupełnie.
    1. Nie musi to być pierwsza działalność.
    2. Nie jest to 30% składki.
    3. Po 2 latach opłaca się jakieś 500zł + 200zł. (Te 200zł można prawie
    całe odpisać od podatku czyli w sumiejak firma zarabia, to nie płaci się
    tego, bo o tyle mniej więcej zmniejsza się podatek, który i tak trzeba
    by płacić).

    --

    * http://blog.mabateus.pl *

  • 5. Data: 2008-03-08 15:20:03
    Od: piotrliwszic <p...@g...com>

    > No niezupełnie.

    Zupełnie tak jest jak mówi i płacę tak prawie 1,5 roku
    więc nie wprowadzaj ludzi w błąd jeśli nie jesteś czegoś pewny

    > 1. Nie musi to być pierwsza działalność.

    Jeśli chcesz wejść w szczegóły to proszę bardzo :

    Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów
    szczególnych, które:

    * - rozpoczęły wykonywanie działalności gospodarczej nie wcześniej
    niż 25 sierpnia 2005 r.,
    * - nie prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy
    kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności
    gospodarczej nie prowadziły pozarolniczej działalności,
    * - nie wykonują działalności gospodarczej na rzecz byłego
    pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności
    gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w
    ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności
    wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
    * - maksymalny okres wykorzystania ulgi to 24 miesiące
    kalendarzowe, liczone od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności
    gospodarczej.

    > 2. Nie jest to 30% składki.
    wyraziłem się mało dokładnie jest to 30% kwoty minimalnego
    wynagrodzenia
    czyli opłaca się jakąś 1/3 wysokości składki

    normalna składka na styczeń 2008 wynosi 717,77 zł -(Suma składek z
    dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym)
    a nowa firma przez 24 miesiące płaci 287,44 zł ( Suma składek bez
    dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego (kwota nie obejmuje składki na
    FP)
    czyli można powiedzieć że nowa firma płaci ok. 45 % składki normalnej
    co daje 30 % kwoty minimalnego wynagrodzenia

    Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tych osób w
    styczniu i lutym 2008 roku stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż
    337,80 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2008 r.)

> [...]
    > całe odpisać od podatku czyli w sumiejak firma zarabia, to nie płaci się
    > tego, bo o tyle mniej więcej zmniejsza się podatek, który i tak trzeba

    w maju będzie moje 2 lata i wtedy sprawdzimy czy jest tak jak mówisz
    bo z tego co wiem na dzień dzisiejszy to będę opłacać normalną stawkę
    niczego nie odpisując od podatku czyli np. za styczeń będzie to 717,77

  • 6. Data: 2008-03-08 15:32:16
    Od: Szymon <_news_@_mabateus_._pl_WITHOUT_>

    No tak, bo napisałeś wcześniej wszystko dokładnie :)

> [...]
    > * - maksymalny okres wykorzystania ulgi to 24 miesiące
    > kalendarzowe, liczone od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności

    yyy, no i wyszło na to, że niezupełnie musi być to pierwsza działalność
    w życiu (tak jak napisałeś)

    > wyraziłem się mało dokładnie jest to 30% kwoty minimalnego
    > wynagrodzenia

    nie jest to 30% minimalnego wynagrodzenia, definicja jest inna

    > czyli opłaca się jakąś 1/3 wysokości składki

    to możliwe, ale jak podniosą minimalne wynagrodzenie, a średnie się nie
    ruszy, to składki idą do góry

> [...]

    > styczniu i lutym 2008 roku stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż
    > 337,80 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2008 r.)

    No właśnie, to może wyjaśnijmy jedno:
    - składki ub. społecznego dla normalnej firmy są naliczane z podstawą
    nie mniejszą niż 60% średniej pensji (czy jakoś tak)
    - składki ub. społecznego dla tych specjalnych firm są naliczane od
    min. 30% minimalnego wynagrodzenia

    Składki na ub. zdrowotne dla obu firm są takie same i nie wlicza się ich
    w koszty :)

    A jako, że średnia pensja rośnie inaczej niż minimalna, to te składki
    też inaczej się zmieniają i nie można mówić, że to jest 30% normalnych
    składek. Może w tej chwili, ale to się może zmienić. Rząd chciał kiedyś
    bardzo podnosić minimalne wynagrodzenie, to i te składki by poszły w górę.

> [...]
    > bo z tego co wiem na dzień dzisiejszy to będę opłacać normalną stawkę
    > niczego nie odpisując od podatku czyli np. za styczeń będzie to 717,77

    I będziesz płacić to wrzucając całe 717,77 w koszty?
    A teraz płacisz swoją niską składkę wrzucając całą w koszty?

    --

    * http://blog.mabateus.pl *

  • 7. Data: 2008-03-08 15:50:44
    Od: piotrliwszic <p...@g...com>

    > tak, DG bedzie pierwsza w zyciu, a my jestesmy studentami.

    rozumem studentami dziennymi ?

    >czy powyzsze oplaty sa roczne?

    nie opłaty są co miesięczne

    >jak dokladnie jest liczona skladka ZUS?

    to jest wykład na parę godzin
    poczytać możesz na www.zus.pl

    w skrócie powiem tak, że nie ważny jest ani obrót Twojej nowej firmy,
    ani Twój zysk z niej i
    nie ważne jest czy firma posiada ów zysk czy jest na minusie 3 lata i
    tak zawsze musisz opłacić składkę Zusowską
    czyli jest to dość uciążliwa sprawa na początku DG i dlatego
    wprowadzono ułatwienie w postaci 24 miesięcznej "ulgi"

    > lokalem bedzie pewnie fragment mieszkania prywatnego (przyjmijmy ok. 10m
    > kw.)

    uu to może być problem, o ile mieszkanie nie jest własnościowe
    bo jeśli jest to mieszkanie bez takiego prawa to spółdzielnia
    mieszkaniowa
    musi wyraźić zgodę na prowadzenie takiej działalności co niesie za
    sobą wyższy czynsz
    za mieszkanie
    i nie każda spółdzielnia jest chętna do wystawiania faktur z tytułu
    tej DG i czasami trzeba się
    nieźle nagadać bo bez faktury nie ma kosztów

    > niewielki, na poczatku na pewno do 5000 zl na miesiac

    to oprócz składki ZUS macie
    do opłacenia 19 % z tego co zostanie po odjęciu kosztów z przychodu

    > nie wiem jeszcze, musze zapoznac sie z informacjami o poszczegolnych
    > typach spolek,

    to tutaj się nie zapoznasz
    w internecie masz masę informacji czym się dana spółka od siebie różni
    i jakie są każdej zalety i wady
    kodeks spółek handlowy jest jednym z najlepiej napisanych, najlepiej
    to znaczy
    najbardziej spójnej i logiczniej

    >zreszta zastanawiamy sie jeszcze nad inkubatorem
    > przedsiebiorczosci.

    to jest fajny pomysł na początek ale z drugiej strony
    jeśli ktoś za Ciebie prowadzi i księgowość i ZUS to
    niczego się nie nauczy i po wyjściu z inkubatora
    może być ciężko samemu stanąć z tym wszystkim

    >zalezy na czym lepiej wyjdziemy

    ale co to znaczy " lepiej wyjdziemy"

    dla jednego to znaczy żeby było jak najtaniej
    a dla drugiego który myśli o przyszłości 5 czy 10 letniej i dysponuje
    kapitałem będzie zupełnie
    inne najlepsze wyjście

    > poczytam, na razie chodzi o jak najprostsza forme z jak najmniejszymi
    > ponoszonymi kosztami

    najprostszą formą jest DG ale ma swoje wady jak każde rozwiązanie
    i rozumiem że mówisz o kosztach stałych bo inne w małym stopniu zależą
    od wybranej formy działalności gospodarczej ( duży skrót myślowy)

    > racja, jednak przyjmijmy, ze jest mozliwosc, by firma byla jednoosobowa,
    > a w celach oszczednosci dwie pozostale moga miec podpisane umowy zlecenie

    ale jakich celach oszczędności ? kto na tym oszczędza, oprócz
    właściciela firmy ?
    bo te osoby które będą na zleceniu będą w bardzo nie korzystnej
    sytuacji bo :
    1. nie istniej wtedy stosunek pracy a co za tym idzie
    2. zleceniobiorca nie posiada prawa do płatnego urlopu
    3. czas pracy nie wlicza się do emerytury
    4. można go zwolnić dość szybko i nie jest chroniony terminami
    wypowiedzeń zawartych w Kodeksie Pracy

    > - kazdy z nas moze wprowadzic do firmy jakis poczatkowy kapital,
    > niekoniecznie po rowno

    nie musi być po równo wystarczy żeby np. uzbierało się 50 tyś jeśli
    chodzi o spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością

    > - zusy sa niekonieczne (na razie nie potrzebujemy zbierac na emeryture)

    nie byłbym tego tak pewny ale spoko

    > - cel: prowadzenie DG powinno byc jak najtansze z jak najmniejsza kwota
    > okresowych kosztow stalych

    ale co to znaczy najtańsze ?
    dla jednego tanio to będzie 1500 miesięcznie a dla drugiego 6 tyś
    miesiecznie

    co do miesięcznych kosztów stałych to oprócz Zusu, kosztu lokalu,
    prądu itp nie będzie innych
    bo kreatywny księgowy zawsze wyjdzie na zero i obędzie się bez
    podatków, ale czy jest tego sens

    > czy jakies jeszcze informacje potrzebne?

    na początku sądziłem że chcecie w 3 kolegów RAZEM coś stworzyć i
    dlatego pomyślałem o spółce cywilnej czy każde innej
    żeby każdy miał COŚ do powiedzenia i żeby nie było tak że ktoś rządzi
    a reszta się słucha bo jeśli taki jest Twój cel
    to najlepiej ( najtaniej) będzie zwykła DG. Możesz podpisać z nimi
    umowę zlecenia ale nie wiem jak sobie ustalicie podział zysku.

    Jeśli będziecie wspólnikami w rozumieniu jakiejkolwiek spółki to
    każdemu powinno zależeć na rozwoju firmy i na jakości jej produktów bo
    wtedy
    z jednego worka dzielicie dywidendy ( o ile tak sobie napiszecie w
    umowie i statusie spółki bo podział zysku może być przeróżny) a jeśli
    Ty chcesz za wszystko odpowiadać to płacisz im co miesiąc pensje i
    resztę masz dla siebie a oni w każdej chwili mogą iść pracować gdzie
    indziej

    Musisz się zastanowić czy czujesz się na siłach sam prowadzić taką
    firmę i zatrudnić kolegów tych albo innych, czy chcesz tylko z tymi
    pracować bo razem jesteście wstanie stworzyć produkt który znajdzie
    swoich nabywców na rynku. Moim zdaniem warto było by pomyśleć
    przyszłościowo o firmie i tak samo o tym jak zabezpieczyć swoje racje
    jak i Twoich kolegów.

  • 8. Data: 2008-03-08 15:55:23
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    piotrliwszic w
    se.googlegroups.com>:

    > trzeba wyrobić sobie NIP, Regon i konto firmowe w banku

    Na dwa pierwsze przepis sie znajdzie... Ale może pokaż, gdzie jest o
    obowiązku /mania/ konta

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2008-03-08 16:02:24
    Od: piotrliwszic <p...@g...com>

    > Na dwa pierwsze przepis sie znajdzie... Ale może pokaż, gdzie jest o
    > obowiązku /mania/ konta

    to że lubisz się bawić w szukanie przepisów mało mnie interesuje
    i sam doskonale wiesz że przepis mówiący o tym wprost się nie znajdzie
    i sam doskonale wiesz że zadając takie pytanie może być tylko jedna
    dobra odpowiedź:

    że o numer firmowego konta spyta Cię Pan/Pani w urzędzie miasta
    w którym będziesz składać formularz o wpisie do ewidencji działalności
    gospodarczej a także
    Pani/Pan w urzędzie skarbowym w który będzie informować o DG

    Spróbuj założyć DG bez konta firmowego. Jestem bardzo ciekawy czy Ci
    się uda.

    To że lubisz się kłócić z samej zasady to nie mój problem. Przecież
    doskonale wiesz, że opłata
    za konto firmowe to dziś groszowa sprawa.
    Po co robić z tego dylemat prawny jeśli podstawową zasadą w
    jakimkolwiek biznesie jest to żeby oddzielać kasę z DG od kasy
    prywatnej.

  • 10. Data: 2008-03-08 16:05:26
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    se.googlegroups.com>:

    > Na dwa pierwsze przepis sie znajdzie... Ale może pokaż, gdzie jest o
    > obowiązku /mania/ konta

    Vatowcy mają obowiązek mania konta, przynajmniej wg interpretacji
    bardzo ważnej pani z okienka przyjmującej druki NIP-1 w I US Warszawa
    Śródnmieście.

    A tak na poważnie, przy jednoosobowej działalności bez pracowników
    konta mieć nie trzeba, z wyjątkiem sytuacji, gdy ma się zwrot VAT, bo
    ten może być dokonany tylko na konto firmowe osoby fizycznej prowadzącej DG.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz