    From: piotrliwszic <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zalozenie DG
    Date: Sat, 8 Mar 2008 07:50:44 -0800 (PST)

    > tak, DG bedzie pierwsza w zyciu, a my jestesmy studentami.

    rozumem studentami dziennymi ?

    >czy powyzsze oplaty sa roczne?

    nie opłaty są co miesięczne

    >jak dokladnie jest liczona skladka ZUS?

    to jest wykład na parę godzin
    poczytać możesz na www.zus.pl

    w skrócie powiem tak, że nie ważny jest ani obrót Twojej nowej firmy,
    ani Twój zysk z niej i
    nie ważne jest czy firma posiada ów zysk czy jest na minusie 3 lata i
    tak zawsze musisz opłacić składkę Zusowską
    czyli jest to dość uciążliwa sprawa na początku DG i dlatego
    wprowadzono ułatwienie w postaci 24 miesięcznej "ulgi"

    > lokalem bedzie pewnie fragment mieszkania prywatnego (przyjmijmy ok. 10m
    > kw.)

    uu to może być problem, o ile mieszkanie nie jest własnościowe
    bo jeśli jest to mieszkanie bez takiego prawa to spółdzielnia
    mieszkaniowa
    musi wyraźić zgodę na prowadzenie takiej działalności co niesie za
    sobą wyższy czynsz
    za mieszkanie
    i nie każda spółdzielnia jest chętna do wystawiania faktur z tytułu
    tej DG i czasami trzeba się
    nieźle nagadać bo bez faktury nie ma kosztów

    > niewielki, na poczatku na pewno do 5000 zl na miesiac

    to oprócz składki ZUS macie
    do opłacenia 19 % z tego co zostanie po odjęciu kosztów z przychodu

    > nie wiem jeszcze, musze zapoznac sie z informacjami o poszczegolnych
    > typach spolek,

    to tutaj się nie zapoznasz
    w internecie masz masę informacji czym się dana spółka od siebie różni
    i jakie są każdej zalety i wady
    kodeks spółek handlowy jest jednym z najlepiej napisanych, najlepiej
    to znaczy
    najbardziej spójnej i logiczniej

    >zreszta zastanawiamy sie jeszcze nad inkubatorem
    > przedsiebiorczosci.

    to jest fajny pomysł na początek ale z drugiej strony
    jeśli ktoś za Ciebie prowadzi i księgowość i ZUS to
    niczego się nie nauczy i po wyjściu z inkubatora
    może być ciężko samemu stanąć z tym wszystkim

    >zalezy na czym lepiej wyjdziemy

    ale co to znaczy " lepiej wyjdziemy"

    dla jednego to znaczy żeby było jak najtaniej
    a dla drugiego który myśli o przyszłości 5 czy 10 letniej i dysponuje
    kapitałem będzie zupełnie
    inne najlepsze wyjście

    > poczytam, na razie chodzi o jak najprostsza forme z jak najmniejszymi
    > ponoszonymi kosztami

    najprostszą formą jest DG ale ma swoje wady jak każde rozwiązanie
    i rozumiem że mówisz o kosztach stałych bo inne w małym stopniu zależą
    od wybranej formy działalności gospodarczej ( duży skrót myślowy)

    > racja, jednak przyjmijmy, ze jest mozliwosc, by firma byla jednoosobowa,
    > a w celach oszczednosci dwie pozostale moga miec podpisane umowy zlecenie

    ale jakich celach oszczędności ? kto na tym oszczędza, oprócz
    właściciela firmy ?
    bo te osoby które będą na zleceniu będą w bardzo nie korzystnej
    sytuacji bo :
    1. nie istniej wtedy stosunek pracy a co za tym idzie
    2. zleceniobiorca nie posiada prawa do płatnego urlopu
    3. czas pracy nie wlicza się do emerytury
    4. można go zwolnić dość szybko i nie jest chroniony terminami
    wypowiedzeń zawartych w Kodeksie Pracy

    > - kazdy z nas moze wprowadzic do firmy jakis poczatkowy kapital,
    > niekoniecznie po rowno

    nie musi być po równo wystarczy żeby np. uzbierało się 50 tyś jeśli
    chodzi o spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością

    > - zusy sa niekonieczne (na razie nie potrzebujemy zbierac na emeryture)

    nie byłbym tego tak pewny ale spoko

    > - cel: prowadzenie DG powinno byc jak najtansze z jak najmniejsza kwota
    > okresowych kosztow stalych

    ale co to znaczy najtańsze ?
    dla jednego tanio to będzie 1500 miesięcznie a dla drugiego 6 tyś
    miesiecznie

    co do miesięcznych kosztów stałych to oprócz Zusu, kosztu lokalu,
    prądu itp nie będzie innych
    bo kreatywny księgowy zawsze wyjdzie na zero i obędzie się bez
    podatków, ale czy jest tego sens

    > czy jakies jeszcze informacje potrzebne?

    na początku sądziłem że chcecie w 3 kolegów RAZEM coś stworzyć i
    dlatego pomyślałem o spółce cywilnej czy każde innej
    żeby każdy miał COŚ do powiedzenia i żeby nie było tak że ktoś rządzi
    a reszta się słucha bo jeśli taki jest Twój cel
    to najlepiej ( najtaniej) będzie zwykła DG. Możesz podpisać z nimi
    umowę zlecenia ale nie wiem jak sobie ustalicie podział zysku.

    Jeśli będziecie wspólnikami w rozumieniu jakiejkolwiek spółki to
    każdemu powinno zależeć na rozwoju firmy i na jakości jej produktów bo
    wtedy
    z jednego worka dzielicie dywidendy ( o ile tak sobie napiszecie w
    umowie i statusie spółki bo podział zysku może być przeróżny) a jeśli
    Ty chcesz za wszystko odpowiadać to płacisz im co miesiąc pensje i
    resztę masz dla siebie a oni w każdej chwili mogą iść pracować gdzie
    indziej

    Musisz się zastanowić czy czujesz się na siłach sam prowadzić taką
    firmę i zatrudnić kolegów tych albo innych, czy chcesz tylko z tymi
    pracować bo razem jesteście wstanie stworzyć produkt który znajdzie
    swoich nabywców na rynku. Moim zdaniem warto było by pomyśleć
    przyszłościowo o firmie i tak samo o tym jak zabezpieczyć swoje racje
    jak i Twoich kolegów.