  • 1. Data: 2006-01-11 09:55:54
    Temat: zakup windowsa-czy można postawić zarzut
    Od: Pav <n...@z...pl>

    Witam!
    Załóżmy,że prezes sądu, lub np prezydent miasta, wojewoda,komendant
    Policji itd, organizuje przetarg na dostawę komputerów do jednostki
    którą zarządza.Wiadomo,że ważnym kryterium jest cena, każdy chce
    ograniczać koszta i uniknąć zarzutu marnotrawienia pieniędzy
    podatników.Przetarg wygrywa jakaś tam firma która oferuje najtańsze
    komputery spełniające podane kryteria.Wszyscy szczęśliwi.Dzień
    następny-prezes tudzież inny prezydent zakupuje system Windows plus
    licencje na ileś tam stanowisk.Do tego dokupuje pakiet microsoft
    office plus licencje na ileś tam stanowisk.Wszystko kosztuje ciężkie
    pieniądze.Z drugiej strony ma dostępne za o wiele mniejsze pieniądze,
    równoważne systemy (np któryś oparty o jądro Linux),które mają w
    dodatku już w sobie przeróżny wybór pakietów biurowych i innych takich.
    Czy w tej sytuacji można postawić takiej osobie zarzut marnotrawienia
    publicznych pieniędzy plus ewentualnie jakiś inny?

  • 2. Data: 2006-01-11 10:17:47
    Temat: Re: zakup windowsa-czy można postawić zarzut
    Od: "Marcin T" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Pav" <n...@z...pl> napisał w
    wiadomości news:dq2kpc$mvg$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Czy w tej sytuacji można postawić takiej osobie zarzut marnotrawienia
    > publicznych pieniędzy plus ewentualnie jakiś inny?

    Ustawa Prawo Zamówień Publicznych mówi, że można jako przedmiot przetargu
    wskazać konkretne rozwiązanie (model, producenta itp.) pod warunkiem, że
    jest to niezbędne ze wzgledów technologicznych. Tak więc jeżeli
    zamawiajacemu uda się umotywować zakup oprogramowania Microsoft względami
    technologicznymi (np. kompatybilnością z już posiadanym oprogramowaniem,
    systemem sieciowym itp.) to może on w przwetargu wskazać to konkretne
    oprogramowanie. powołując się na powyższe można stwierdzić, że wybrano
    droższe oprogramowanie microsoftu własnie ze względów technologicznych - i
    tak można bronić się równiez przed zarzutem marnotrawstwa. oczywiście
    wszystko to podleg ocenie odpowiednich organów, najodpowiedniejszym jest
    bodajrze RIO - Regionalna Izba Obrachunkowa.

  • 3. Data: 2006-01-11 10:23:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Pav napisał(a):

    [ciach ...]

    Już sam zakup komputerów nawet z linuxem jest marnotrawieniem pieniędzy,
    przecież mógłby kupić maszyny do pisania, albo jeszcze lepiej długopisy.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 4. Data: 2006-01-11 11:41:37
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Dnia Wed, 11 Jan 2006 10:55:54 +0100, Pav napisał(a):

> [...]
    > Czy w tej sytuacji można postawić takiej osobie zarzut marnotrawienia
    > publicznych pieniędzy plus ewentualnie jakiś inny?

    W opisanej przez Ciebie sytuacji zachodzi faktycznie marnotrawienie... Bo
    skoro kupuje system dzień później, to musi brać wersję BOX, a OEM jest
    znacznie tańszy ;)

    Ale Tobie chodziło chyba o coś innego - w ogóle o zakup OS'a. Może nie
    wiesz, ale większość instytucji ogólnokrajowych (ale nie tylko) pracuje na
    identycznym oprogramowaniu stworzony na ich potrzeby często w ramach
    wcześniej przeprowadzonych przetargów. I to oprogramowanie jest tylko pod
    Windows. I tak dobrze, jeśli działa pod różnymi wersjami tego sytemu.
    Czasem bywa tak, że jest ograniczenie systemu w dół i wtedy jest problem.
    Ale to już OT.

    3m się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 5. Data: 2006-01-11 11:42:05
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Pav napisał(a):
> [...]
    > Czy w tej sytuacji można postawić takiej osobie zarzut marnotrawienia
    > publicznych pieniędzy plus ewentualnie jakiś inny?

    niestety ale Linux nie jest równoważny Windowsowi, może jednak były
    jakieś przesłanki aby wybrać właśnie windowsa

    sg

  • 6. Data: 2006-01-11 12:33:57
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Waldemar \Jakec\ Bulkowski <jakec @ tlen.pl> napisał(a):

    > W opisanej przez Ciebie sytuacji zachodzi faktycznie marnotrawienie... Bo
    > skoro kupuje system dzień później, to musi brać wersję BOX, a OEM jest
    > znacznie tańszy ;)

    Nie musi - kupuje licencje w systemie MOLP, co może okazać się jeszcze tańsze
    od OEM (wszystko zalezy od wersji i ilości licencji)
    Niemniej jednak uważam, że w przetarg powinien być ogłoszony na komputery z
    danym oprogramowaniem (a to czy będzie to MOLP, czy OEM-y) to sprawa
    drugorzędna.
    Ewentualnie na oprogramowanie przetarg następny (no chyba, że nie jest to
    konieczne w świetle ustawy)

    b.

  • 7. Data: 2006-01-11 12:44:57
    Od: newsfeed <d...@c...com>

    Waldemar "Jakec" Bulkowski wrote:

> [...]
    > identycznym oprogramowaniu stworzony na ich potrzeby często w ramach
    > wcześniej przeprowadzonych przetargów. I to oprogramowanie jest tylko pod

    Taen argument pada biorac pod uwage fakt ze wszystkie niezbedne czynosci
    mozna wykonywac na linuchu i jest calkowicie kompatybilny.

  • 8. Data: 2006-01-11 12:46:22
    Od: newsfeed <d...@c...com>

    sg wrote:

    > niestety ale Linux nie jest równoważny Windowsowi, może jednak były
    > jakieś przesłanki aby wybrać właśnie windowsa
    >
    > sg

    Tak, kompatbilnosc z nowymi grami MSyfu. Biurwy nie beda mogly grac
    niektorych gier na sluzbowych komputerach.

  • 9. Data: 2006-01-11 12:58:12
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    newsfeed napisał(a):

    > Tak, kompatbilnosc z nowymi grami MSyfu. Biurwy nie beda mogly grac
    > niektorych gier na sluzbowych komputerach.

    No to od razu po tym co napisałeś widać że się za bardzo nie znasz ;-)
    ale nie będę się zniżał do takiego poziomu i może kilka argumentów:

    - nie chodzi mi o gry, ale chociażby o dosyć rozbudowane arkusze excela,
    które nijak nie działają pod OpenOfficem
    - wsparcie dla programów do DTP jest, tzn raczej go nie ma
    - profesjonalne programy graficzne w sumie nie istnieją
    - CAD też nie chodzi
    - CRM, program do faktur, magazynu... tego w sumie nie ma pod linuksa

    Stabilność jest fajna, ale ja mam WindowsaXP na kilku komputerach i
    jakoś nic mi się nie wiesza i śmiga aż miło.

    Linux jest genialny jeśli chodzi o serwery, ale na desktop średnio się
    nadaje ze względu na brak oprogramowania.

    sg

  • 10. Data: 2006-01-11 13:13:41
    Od: Pav <n...@z...pl>

    http://tinyurl.com/7cdzb