  • 1. Data: 2006-05-02 13:56:12
    Temat: zakup (prawie) nowego mieszkania na rynku wtórnym
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    (Nie byłem pewien którą grupę wybrać - jest jeszcze grupa o bankach,
    domu i budowaniu, ale chyba prawo będzie najodpowiedniejsze)

    Znalazłem ciekawe mieszkanie do kupienia, ale dowiedziałem się, że mogą
    istnieć problemy ze zdobyciem na niego kredytu, a sam zastanawiam się
    czy taka tranzakcja jest na pewno bezpieczna...

    Mieszkanie to jest prawie nowe, budynek został wybudowany 2 lata temu,
    jest jednak jeszcze wykańczane (mieszkanie oczywiście oglądałem) i -
    jesli dobrze zrozumiałem - właściciel dopiero teraz podpisuje akt
    notarialny (nie udało mi się na razie dowiedzieć co się działo z tym
    mieszkaniem przez 2 lata, spróbuję po długim weekendzie).

    Problem jest taki, że takie mieszkanie prawdopodobnie (na to zwrócił
    uwagę pośrednik) nie ma założonej księgi wieczystej, lub w księdze
    wieczystej jako właściciel może być developer, a nie osoba, która
    sprzedaje mieszkanie.

    1) Jak zazwyczaj to wygląda w sytuacji, gdy sprzedawane mieszkanie jest
    w miarę nowe, a ktoś kupił je (prawdopodobnie) tylko po to, by wykończyć
    i sprzedać z zyskiem? czy takie mieszkania mają zakładaną księgę wieczystą?

    2) jak się zabezpieczyć przed oszustwem, tzn. sytuacją w której część
    albo całość pieniędzy zostaje przelana na konto sprzedającego a potem
    okazuje się, że z jakiegoś powodu nie zostaje się właścicielem
    mieszkania lub mieszkanie to obciążone jest już hipoteką? wiem, że banki
    starają się dużo sprawdzić i teoretycznie powinien to też robić
    pośrednik, co jednak ja, jako kupujący mogę zrobić, by dowiedzieć się
    więcej na temat stanu prawnego mieszkania?

    3) Co dzieje się w sytuacji, gdy już dojdzie do oszustwa? Pośrednik
    wspominał coś o ubezpieczeniu. Widzę przynajmniej trzy niekorzystne
    scenariusze:
    - wpłacam coś pośrednikowi i opłacam jakieś opłaty, a sprzedawca się
    wycofuje (to niby nie oszustwo)
    - wpłacam zaliczkę sprzedającemu przed podpisaniem aktu notarialnego,
    a do podpisania aktu nie dochodzi - jak wtedy odzyskać zaliczkę?
    - wpłacam całość pieniędzy po uzyskaniu kredytu i wtedy okazuje się,
    że cos jest nie tak, np. sprzedający się ulatnia

  • 2. Data: 2006-05-02 16:48:16
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > sprzedać z zyskiem? czy takie mieszkania mają zakładaną księgę wieczystą?

    Pierwsza częśc twojej wypowiedzi nie ma najmniejszego nzaczenia w jakim celu
    było kupione mieszkanie. Księga wieczysta jest urządzana automatycznie po
    zawarciu umowy o ustanowieniu odrebnej własności i sprzedazy mieszkania
    zawartej z developerem (taki wniosek będzie w akcie notarialnym).
    Najczęściej takie akty zą zawierane dużo później po odbiorze mieszkania.

> [...]
    > się, że z jakiegoś powodu nie zostaje się właścicielem mieszkania lub
    > mieszkanie to obciążone jest już hipoteką?

    Przedmiotem sprzedaży może być zarówno ekspektatywa, czyli przyszłe prawo do
    mieszkania od developera - umowa bedzie przepisana na ciebie i bedzie to
    dalej rynek pierwotny, lub po ustanowieniu odrębnej własności będzie już
    księga wieczysta i wtedy jest to już rynek wtórny. W pierwszym przypadku
    developer powinien wiedzieć o finansowaniu zakupu z kredytu. Różnie to
    wygląda w róznych bankach. Niektórebanki wymagają cesji praw z takiej umowy.
    W drugim przypadku gdy jest już księga wieczysta można sprawdzić jak
    poprzednio czy developer cos wie o kredycie i czy w sadzie nie złożono
    wniosku o wpis do KW.

> [...]
    > co jednak ja, jako kupujący mogę zrobić, by dowiedzieć się więcej na temat

    Na posrednika nie licz pod żadnym pozorem.

    ?

    > - wpłacam zaliczkę sprzedającemu przed podpisaniem aktu notarialnego,

    Nie zaliczkę, tylko najlepiej zadatek.

    > a do podpisania aktu nie dochodzi - jak wtedy odzyskać zaliczkę?

    Spisać umowę w trybie trzech siódemek, oświadczenie o dobrowolnym poddaniu
    się egzekucji.

    > - wpłacam całość pieniędzy po uzyskaniu kredytu i wtedy okazuje się, że
    > cos jest nie tak, np. sprzedający się ulatnia

    Moze się ulotnic jak podpisze dokumenty. Ale ciebie to nie obchodzi. W
    dalszym ciągu nie napisałes o który wariant chodzi: ekspektatywa czy juz po
    ustanowieniu odrebnej własności.

  • 3. Data: 2006-05-02 18:22:59
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    my newsreader told me that Boombastic wrote:
    > Księga wieczysta jest urządzana automatycznie po zawarciu umowy o
    > ustanowieniu odrebnej własności i sprzedazy mieszkania zawartej z developerem
    > (taki wniosek będzie w akcie notarialnym).

    To rozumiem.

    > Najczęściej takie akty zą zawierane dużo później po odbiorze mieszkania.

    A tego nie. Dlaczego dużo później po odbiorze?

    > W dalszym ciągu nie napisałes o który wariant chodzi: ekspektatywa czy juz po
    > ustanowieniu odrebnej własności.

    Bo nie wiem. Szczegółów dowiem się pewnie dopiero po długim weekendzie, ale
    dobrze wiedzieć, o co zapytać.

    --
    Free Software - find interesting programs and change them
    NetHack - meet interesting creatures, kill them and eat their bodies

  • 4. Data: 2006-05-03 09:34:28
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > A tego nie. Dlaczego dużo później po odbiorze?

    No tak to się dzieje. Nawet może to trwać do dwóch lat. Czasem ludzie o tym
    zapominają, czasem nie wiedzą, czasem sam developer to opóźnia by zawrzeć od
    razu jednorazowo wszystkie akty.