eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawozakres -- prawo spółdzielcze -- ostateczne ustalenie kosztów budowy › zakres -- prawo spółdzielcze -- ostateczne ustalenie kosztów budowy
    From: "ajashi" <n...@S...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zakres -- prawo spółdzielcze -- ostateczne ustalenie kosztów budowy
    Date: Sat, 5 Apr 2003 00:04:35 +0200

    Obecny status lokalu to spóldzielcze własnosciowe prawo do lokalu.

    Właśnie odebrałem pismo ze spółdzielni, która poinformowała mnie o
    ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy i okresliła cenę metra kwadratowego
    mieszkania.

    W umowie przyrzeczenia przydziału własnosciowego prawa do lokalu (1998)
    wstepna cena była okreslona w wysokości 2450zł (01.01.1998) za metr +
    indeksacja wskaźnikiem GUS robót budowlano-montażowych. Przy wyliczaniu
    wpłat spóldzielnia kierowała sie swoim przewidywanym wskaźnikiem w wyniku
    czego powstała nadpłata 20 000zł. "W zwiazku z tym, ze wskaźnik wzrostu cen
    publikowany jest przez GUS z trzymiesiecznym opóźnieniem - planowane raty
    zostana naliczone wg średniej wskaźników ostatnio publikowanych."

    Cena metra po indeksacji wyniosła 2800. Całą kwote uregulowałem do lipca
    2000 roku zgodnie z warunkami umowy.

    Liczyłem na zwrot ze spółdzielni nadpłaty 20 000zł, którą spółdzielnia
    dysponowała od lipca 2000 - spodziewalem sie oczywiscie ze zwrot tych
    pieniedzy nie obejmie odsetek za ten czas.

    KWIECIEŃ 2003 -- Spółdzielnia ustaliła cenę metra na 3800 i żąda ode mnie
    dopłaty 62 000 minus 20 000, które wczesniej juz wpłaciłem. Brakujące 42
    000zł jest skłonna rozłozyc mi nawet na 24 raty bez odsetek. W umowie był
    zapis ze jezeli koszty budowy będą większe od przewidywanych to mam 30 dni
    na wyrównanie wkładu.

    Jednocześnie spółdzielnia poinformowała mnie o mozliwosci odsprzedazy mojego
    długu w stosunku do spółdzielni lub przekazania go do windykacji
    wyspecjalizowanej w tym kierunku firmie na ustalonych przez zarząd
    spółdzielni zasadach. (czy ma takie prawo? czy można temu przeciwdziałać?)

    W umowie spółdzielnia zobowiazywała sie do wybudowania lokalu w terminie do
    dnia 20.11.2000.
    Przydział własnosciowego prawa do lokalu otrzymałem w marcu 2001 - czyli
    wypełniłem wszelkie warunki umowy i zapisy prawa spółdzielczego. Od tamtej
    pory w nim mieszkam.

    Moze ktos był w podobnej sytuacji lub ma wiedzę w tym temacie i poradzi
    jakie kroki teraz moge podjąc w tej sprawie.

    Czy moge sie nie zgodzić z decyzją zarzadu spółdzielni co do ceny metra
    która w porównaniu do ceny z umowy wzrosła o 1000 zł na metrze i jest teraz
    wyzsza od cen na rynku nieruchomosci nowych mieszkań w tym samym standardzie
    w mojej okolicy?

    Dodam ze spółdzielnia wpadła w straszne tarapaty finansowe, przyczyniajac
    sie miedzy innymi do bankructwa firmy budowlanej co przyczyniło sie do
    znacznego wzrostu kosztów budowy ze wzgledu na to, że przeinwestowała
    niedoszacowujac zapotrzebowania rynku mieszkaniowego. Zagadką jest dla mnie
    jak, mimo iż miała wystarczajace środki od obecnych mieszkańców, zaciagnęła
    potezne kredyty i ???? nie miała z czego płacic firmie budowlanej. Pewnikiem
    jest natomiast ze na swoje ostateczne rozliczenie kosztów budowy
    dokumentacja zgromadzona jest wzorowo.

    Będę wdzięczny za wszystkie rady.

    Z pozdrowieniami,
    ac