  • 1. Data: 2005-12-29 10:52:38
    Temat: zakaz prowadzenia pojazdów - czy obowiazuje za granicą?
    Od: "Sunny" <s...@o...pl>

    Znajomy ostatnio rzucił taki przypadek, mianowicie...
    Czy zakaz prowadzenia pojazdów orzeczony przez polski sąd obowiązuje za granicą?
    Tzn. czy jesli spisze delikwenta /polaka/ czeska policja w czechach na kontroli
    drogowej i powiadomi polską policje, bedzie mogł miec sprawe w polskim lub
    czeskim sądzie o złamanie zakazu sadowego - jeśli był wobec niego wcześniej
    orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów???
    Czy bedzie to tylko wykroczenie, za brak uprawnien do kierowania pojazdem ???
    Jak te przypadki się mają w państwach UE ? /niemcy, czechy, słowacja itp./
    Znacie jakies przypadki, jak sie zakonczyly ???

  • 2. Data: 2005-12-29 10:55:22
    Od: s...@o...pl

    Moze takze znacie jakies przypadki, jak orzekają sądy w przypadku zlamania
    zakazu sadowego prowadzenia pojazdów w Polsce ???

  • 3. Data: 2005-12-29 13:32:26
    Od: Ryszard Rączkowski <w...@p...pl>

    Użytkownik "Sunny" <s...@o...pl> napisał:

    > Czy zakaz prowadzenia pojazdów orzeczony przez polski sąd obowiązuje za
    > granicą?

    W sposób oczywisty obowiązuje: zakaz prowadzenia pojazdów jest równoznaczny
    z zabraniem dokumentu uprawniającego czyli prawa jazdy i jeśli zagranicą
    policmajster poprosi o okazanie a kierowca nie będzie go miał, natychmiast
    jedzie na komisariat i tam są dwa wyjścia: 1) albo twierdzi, że zapomniał i
    o istnieniu oryginału poświadczy placówka dyplomatyczna czyli klapa, bo
    prawka brak
    albo
    2) delikwent przyznaje się, że nie ma prawka i wówczas zostaje zatrzymany
    przez tamtejsze władze i oczekuje sprawy przed TAMTEJSZYM sądem a o fakcie
    zatrzymania pl-obywatela MUSZĄ zostać powiadomione polskie władze.

    Po powrocie do Polski osoba ta NIE MOŻE być sądzona za TO SAMO przewinienie
    czyli prowadzenie pojazdu bez uprawnień. Natomiast jak najbardziej może (i
    będzie) odpowiadać za złamanie sądowego zakazu. A za to się pójdzie
    siedzieć najprawdopodohbniej . Czyli powrót za kratki, tym razem polskie.

    --

    Rico - antylepperyzm i antygiertychizm gwarantowany.
    "Gdyby Andrzej Lepper wiedział, na ilu sprawach się nie zna,

  • 4. Data: 2005-12-29 13:41:56
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Ryszard Rączkowski <w...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > o istnieniu oryginału poświadczy placówka dyplomatyczna czyli klapa, bo

    Nie jest wcale równoznaczny. Poza tym co jeśli delikwent ma wtórnik? :}

> [...]
    > przez tamtejsze władze i oczekuje sprawy przed TAMTEJSZYM sądem a o fakcie
    > zatrzymania pl-obywatela MUSZĄ zostać powiadomione polskie władze.

    A jeśli prowadzenie bez wymaganych dokumentów w świetle prawa tego kraju jest
    tylko jakimś wykroczeniem i gość wogóle nie stanie przed sądem?

> [...]
    > będzie) odpowiadać za złamanie sądowego zakazu. A za to się pójdzie
    > siedzieć najprawdopodohbniej . Czyli powrót za kratki, tym razem polskie.

    Wątpię.
    1. Jeśli gość na miejscu zapłaci mandat to IMHO polski sąd się wogóle o tym
    nie dowie.
    2. Nie słyszałem o posadzeniu za złamanie zakazu. Myśle, że realne jest to li
    tylko w przypadku, gdy gość miał orzeczoną karę pozbawienia wolności w
    zawieszeniu.

    pozdr

  • 5. Data: 2005-12-30 00:05:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sunny [###s...@o...pl.###] napisał:

    Jeśli polskie organy się dowiedzą o tym, że gość prowadził, to będzie
    on odpowiadał karnie przed polskim sądem. Warunkiem takiej
    odpowiedzialności jest to, by w kraju, gdzie dana osoba prowadziła
    pojazd niestosowanie się do wyroku sądu było przestępstwem (art. 111§1
    kk). Pewnie większość państw tak ma to unormowane, ale nie można
    wykluczyć, że w którymś są inne mechanizmy z tym związane.

    Natomiast co do procedury postępowania z osobą nieposiadającą przy
    sobie prawa jazdy - odnosząc się do wystąpienia Ryśka - to już
    należało by się odnieść do miejscowych przepisów i zwyczajów w tym
    zakresie. W Polsce cudzoziemca zatrzymanego na prowadzeniu pojazdu bez
    posiadania przy sobie uprawnień nikt nie zatrzymuje i przez ambasady
    niczego nie potwierdza. Pomijając już kwestie techniczne, że
    niejednokrotnie na odpowiedź trzeba by było oczekiwać kilka dni lub
    dłużej, to przecież prowadzenie pojazdu bez uprawnień jest
    wykroczeniem. Nakłada się na cudzoziemca mandat gotówkowy albo w
    ostateczności stosuje tryb przyspieszony przed sądem i sprawę kończy.
    Podejrzewam, że w innych państwach będzie podobnie, choć odmienności w
    tym zakresie wykluczyć nie mogę.

  • 6. Data: 2005-12-30 05:12:28
    Od: Ryszard Rączkowski <w...@p...pl>

    Użytkownik " b" <b...@N...gazeta.pl> napisał:

    > 1. Jeśli gość na miejscu zapłaci mandat to IMHO polski sąd się wogóle o
    > tym nie dowie.

    Ale tak nie będzie. Jeśli nie będzie miał prawa jazdy, zapewne zostanie
    zatrzymany.

    > 2. Nie słyszałem o posadzeniu za złamanie zakazu. Myśle, że realne jest
    > to li tylko w przypadku, gdy gość miał orzeczoną karę pozbawienia
    > wolności w zawieszeniu.

    TEORETYCZNIE za to grozi więzienie, jak za wiele innych motoryzacyjnych
    wyskoków, ale jak praktyka niestety pokazała, to dopiero za SZÓSTYM
    zatrzymaniem nietrzeźwego kierowcy, sąd orzekł areszta.