  • 1. Data: 2005-02-22 16:49:35
    Temat: zakaz konkurencji i porozumienie stron
    Od: Tomek <u...@o...pl>

    Mam zawarta umowe o prace z pracodawca A. W umowie tej
    zawarty jest punkt o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy.
    Dodatkowo sporzadzona zostala osobna umowa o zakazie konkurencji
    po ustaniu stosunku pracy, w ktorej zwarto szczegolowo zobowiazania
    kazdej ze stron (odszkodowanie placone przez pracodawce i ewentualna
    kare placona przez pracownika). W chwili obecnej zatem obowiazuja
    zapisy wynikajace z tej drugiej umowy.

    Jezeli teraz przechodze od pracodawcy A do pracodawcy B na podstawie
    porozumienia stron, co implikuje, ze wszystkie zapisy umowy o prace
    pozostaja bez zmian, to czy takze osobna umowa o zakazie konkurencji
    tez zostaje automatycznie obowiazywac pomiedzy mna a pracodawca B ?

    Jezeli nie, to czy z racji malutkiego zapisu w umowie o prace
    zaczyna obowiazywac poprzedni niejako zapis mowiacy tylko o samym fakcie
    obowiazywania zakazu ? (oczywiscie ze standardowym odszkodowaniem
    wynikajacym z przepisow)

    Tomek

  • 2. Data: 2005-02-24 23:03:45
    Temat: Re: zakaz konkurencji i porozumienie stron
    Od: "Marcin A. Guzowski" <mvmagx@insaneUSUN_TO.pl>

    Tomek wrote:
> [...]
    > kazdej ze stron (odszkodowanie placone przez pracodawce i ewentualna
    > kare placona przez pracownika). W chwili obecnej zatem obowiazuja

    Wedlug mnie - z obydwu. Klauzula o niekonkurencji z umowy Ty - A
    i druga umowa (szczegolowa).
    Chodzi o tzw. zdarzenie przyszle niepewne (ustanie st. pracy),
    mozna od niego uzalezniac powstanie lub ustanie skutkow prawnych.
    Obie umowy zostaly zawarte (podpisane)?
    Wiec mamy dwie dwustronne czynnosci prawne uzalezniajace od
    pewnego zdarzenia powstanie skutkow prawnych.
    Tym zdarzeniem (warunkiem dodatnim) jest ust. st. pracy, a skutkami -
    powiedzmy zakazy konkurencji.
    Nastepuje zdarzenie, zaczynaja obowiazywac zakazy.
    ALE same zapisy umowne (czyli podstawa prawna powyzszego)
    obowiazuja juz od momentu podpisania umow.

> [...]
    > pozostaja bez zmian, to czy takze osobna umowa o zakazie konkurencji
    > tez zostaje automatycznie obowiazywac pomiedzy mna a pracodawca B ?

    Chwilke, nie moga wszystkie zapisy umowy o prace pozostac bez zmian,
    bo zmienia sie chocby podstawowy zapis - strona umowy (A->B) :)
    Jezeli w nowej umowie o prace zostanie zaimplikowana klauzula o niekonkurencji
    to tez i w stosunku do B bedzie ona obowiazywala, do A swoja droga
    rowniez (nadal - po to chyba pracodawca chcial sie zabezpieczyc
    dodatkowo ta druga umowa). Natomiast ta osobna umowa (szczegolowa)
    nie bedzie obowiazywala w st. do B samoistnie. Jesli dobrze rozumiem
    byla to nie powiazane formalnie w zaden sposob z umowa o prace umowa
    miedzy Toba a pracodawca ustanawiajaca pewne zobowiazania. B tu nic
    do tego nie ma.

> [...]
    > zaczyna obowiazywac poprzedni niejako zapis mowiacy tylko o samym fakcie
    > obowiazywania zakazu ? (oczywiscie ze standardowym odszkodowaniem

    Czyli jestes juz pracownikiem B, tak?
    To obowiazuje:
    - zakaz konkurencji w st. do A (juz)
    - warunkowo zakaz konkurencji w st. do B (od momentu ustania st. pracy z B),
    ale wynikajacy wylacznie z umowy o prace Ty - B, czyli standardowe odszkodowanie itd.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin A. Guzowski