  • 1. Data: 2009-06-27 12:50:40
    Temat: zadłużone mieszkanie
    Od: Grzegorz <g...@t...net.pl>

    Witam,
    proszę o pomoc w następującej sprawie:
    Rodzice mieszkają (są głównymi najemcami) w mieszkaniu spółdzielczym (nie
    wykupionym), razem z nimi zameldowany jest mój brat.
    Brat wyprowadził się w listopadzie 2008 ale nadal jest zameldowany.
    Obecnie rodzice są w bardzo ciężkiej sytuacji finansowej - potracili
    pracę skutkiem czego nie płacili za czynsz i zadłużyli mieszkanie.
    Dowiedziałem się w administracji, że sprawa zostanie skierowana do sądu z
    początkiem lipca.

    Proponowałem im zamianę mieszkania i spłatę długów. Moje mieszkanie
    (własnościowe) jest co prawda mniejsze ale tańsze w utrzymaniu. Niestety
    nie odpowiada im taka zamiana.

    Czy brat tak samo jak rodzice zostanie obciążony tym zadłużeniem przez sąd
    skoro jest tam zameldowany?
    Czy możliwa jest taka sytuacja, że brat spłaci ich długi w zamian za
    przejęcie praw członkowskich do lokalu a rodziców eksmitują?

  • 2. Data: 2009-06-27 16:00:16
    Temat: Re: zadłużone mieszkanie
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Grzegorz pisze:
    > Obecnie rodzice są w bardzo ciężkiej sytuacji finansowej - potracili
    > pracę skutkiem czego nie płacili za czynsz i zadłużyli mieszkanie.
    To "uproszczenie słowne", nie istnieje coś takiego jak "zadłużenie
    mieszkania", mieszkanie nie posiada osobowości prawnej, nie może się
    zadłużać. Zadłużony jest ten, który powinien płacić (czynsz za to
    mieszkanie, jak się domyślam), czyli _najemca_ (główny/jedyny).

    > Czy brat tak samo jak rodzice zostanie obciążony tym zadłużeniem przez
    > sąd skoro jest tam zameldowany?
    Czy jest najemcą mieszkania? Jeśli nie, to "w prost" nie widzę szans by
    został czymkolwiek obciążony. Jedynie rodzice mogliby chyba na drodze
    sądowej próbować (niezależnie od zadłużenia, wyroku w tej sprawie itd)
    próbować obciążyć go kosztami (czynszu). Posiadanie meldunku przez brata
    niewiele tu może pomóc im w wygraniu, jeśli faktycznie tam nie mieszka.
    Bo jeśli nie mieszka, to posiadanie meldunku to tylko "błąd w sztuce" że
    a) sam się nie wymeldował b) rodzice go nie wymeldowali.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-06-27 16:34:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Grzegorz wrote:

    > Czy brat tak samo jak rodzice zostanie obciążony tym zadłużeniem przez
    > sąd skoro jest tam zameldowany?

    Sąd obciąży tych co tam mieszkali. Wiec może też trafić na niego, bo sąd
    może przyjąć, że skoro jest zameldowany to mieszkał. Dlatego w jego
    interesie będzie wykazać, że nie mieszkał,a tylko niedopełnił obowiązku
    wymeldowania się.

    > Czy możliwa jest taka sytuacja, że brat spłaci ich długi w zamian za
    > przejęcie praw członkowskich do lokalu a rodziców eksmitują?

    Jeśli mieszkanie nie będzie zadłużone to nikogo nie będa eksmitowali.
    Ich nie obchodzi kto zapłaci.

    Niech brat pożyczy im pieniądze na spłatę dlugów, oni niech przekształcą
    mieszkanie na własnościowe i sprzedadzą bratu jakąś tam część jako
    spłatę pożyczki. Wówczas będzie współwłaścicielem. Albo całość jak brat
    ma tyle kasy, żeby to mieszkanie wykupić.

    Co do zamiany członkostwa bez wykupywania mieszkania trzebabt pogadać
    bezpośrednio w spółdzieli.
    Jeśli wszyscy troje, czyli rodzice, brat i spółdzielnia będą zgodni to
    pewnie się da. Gorzej będzie jeśli akaś pociotka prezesa spółdzielni już
    czeka na to mieszkanie.

  • 4. Data: 2009-06-28 11:19:14
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Rodzice mieszkają (są głównymi najemcami) w mieszkaniu spółdzielczym (nie
    > wykupionym), razem z nimi zameldowany jest mój brat.

    Wszyscy wykupywali!!!

> [...]
    > pracę skutkiem czego nie płacili za czynsz i zadłużyli mieszkanie.
    > Dowiedziałem się w administracji, że sprawa zostanie skierowana do sądu z

    Tak nagle, w ciągu miesiąca od utraty pracy (bo piszesz, że "obecnie")
    zadłużyli mieszkanie na taką kwotę, że aż do sądu idzie sprawa?

    Inż.prawa

  • 5. Data: 2009-06-29 10:25:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Grzegorz pisze:

    > Czy brat tak samo jak rodzice zostanie obciążony tym zadłużeniem przez
    > sąd skoro jest tam zameldowany?

    Skoro jest tam zameldowany, to założyć można, że tam mieszka - a
    lokatorzy odpowiadają solidarnie za czynsz.

    Jeśli powie sądowi, że tam nie mieszka, to w zamian sąd może mu dowalić
    grzywnę za złamanie ustawy o ewidencji ludności. Albo może nie uwierzyć.

  • 6. Data: 2009-06-30 08:30:12
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sat, 27 Jun 2009 18:00:16 +0200, BartekK napisał(a):

    > Czy jest najemcą mieszkania?

    Nie musi być.

    > Jeśli nie, to "w prost" nie widzę szans by został czymkolwiek obciążony.

    Krótkowzroczny jesteś ;)
    Chyba że znany jest Ci wiek tego brata (czy jest pełnoletni). Jeżeli jest
    pełnoletni - odpowiada solidarnie za takie zadłużenie.

    > Jedynie rodzice mogliby chyba na drodze sądowej próbować (niezależnie
    > od zadłużenia, wyroku w tej sprawie itd) próbować obciążyć go kosztami
    > (czynszu).

    688^1 § 1 i 2 KC

  • 7. Data: 2009-06-30 08:32:18
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 29 Jun 2009 12:25:24 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Jeśli powie sądowi, że tam nie mieszka, to w zamian sąd może mu dowalić
    > grzywnę za złamanie ustawy o ewidencji ludności.

    A czy to (zameldowanie) będzie przedmiotem postępowania sądowego?

    > Albo może nie uwierzyć.

    Przedstawi dowód na tą okoliczność, że faktycznie nie mieszka - to po co tu
    jakaś szczególna 'wiara sądu'?

  • 8. Data: 2009-06-30 09:04:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Herald pisze:

    > A czy to (zameldowanie) będzie przedmiotem postępowania sądowego?

    Pozywający wykaże: "ten pan był tu zameldowany, więc de facto sam
    oświadczał, że tu mieszka - bo chyba nie będziemy go posądzać o łamanie
    przepisów?" ;)

    > Przedstawi dowód na tą okoliczność, że faktycznie nie mieszka - to po co tu
    > jakaś szczególna 'wiara sądu'?

    Bo sąd kieruje się przepisami oraz "doświadczeniem życiowym", które może
    być z sufitu wzięte ;)

  • 9. Data: 2009-06-30 11:08:33
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 11:04:30 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Pozywający wykaże: "ten pan był tu zameldowany, więc de facto sam
    > oświadczał, że tu mieszka - bo chyba nie będziemy go posądzać o łamanie
    > przepisów?" ;)

    Heheh - nawet sam bym się na takim miejscu przyznał do złamania 'przepisu o
    meldunku' :)
    Na pewno grzywna (o ile by w ogóle była) będzie mniejsza niż te zaległości
    w opłatach :)

    > Bo sąd kieruje się przepisami oraz "doświadczeniem życiowym"

    Dlatego też sąd zdaje sobie sprawę że obowiązek meldunkowy jest często
    traktowany po macoszemu przez społeczeństwo. Zapytałby by pewnie:
    - mieszka pan tam czy nie mieszka?

  • 10. Data: 2009-06-30 11:13:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    >
    > Dlatego też sąd zdaje sobie sprawę że obowiązek meldunkowy jest często
    > traktowany po macoszemu przez społeczeństwo. Zapytałby by pewnie:

    Podoba mi się to - ile tutaj bajtów tracimy na teoretyzowanie,
    przerzucanie się paragrafami, straszenie karami, gdy tymczasem w
    praktyce sąd właśnie podchodzi do tego życiowo. Mieszka pan, czy nie
    mieszka? Nie mieszka, no to dobrze. A że Andrzej Lawa straszy przy
    każdej okazji karami za niedopełnienie obowiązku meldunkowego, tak jakby
    od zameldowania życie zależało. Sąd już się takimi bzdurkami nie
    zajmuje. Strachy na lachy i tyle :)

    --
    Liwiusz