  • 1. Data: 2005-09-12 09:15:13
    Temat: zachowek dla dzieci - ponoć się NIE należy ?
    Od: l...@v...pl

    Proszę o odpowiedż.

    Umiera Babka - pozostawia 2 córki 1 syna - mąz umarł wcześniej, w testamencie
    zaisuje córkom cały majątek, synowi nic nie zapisała, syn jednak umiera zaraz po
    niej i zostawia dzieci i żonę, mam pytanie czy dzieci mają prawo do zachowsku po
    zmarłej babce ?

    W mojej ocenie, zachowek jest dla tych którzy byliby powołani do dziedziczenia z
    ustawy, a po zmarłej babce w momencie jej śmierci powołany byłby jej syn, czyli
    ojciec owych dzieci, tylko czy to wystarcza, że po śmierci ojca prawo do
    zachowku przejdzie na jego dzieci żyjące ?

    Dziękuję Wam za pomoc

  • 2. Data: 2005-09-12 10:50:11
    Temat: Re: zachowek dla dzieci - ponoć się NIE należy ?
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Użytkownik <l...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ojciec owych dzieci, tylko czy to wystarcza, że po śmierci ojca prawo do
    > zachowku przejdzie na jego dzieci żyjące ?

    Witam
    Czy po śmierci męża babci zostało przeprowadzone postępowanie
    spadkowe?-STWIERDZENIE NABYCIA SPADKU
    Jeżeli takowego postępowania nie było, to dzieci zmarłego syna jako
    następcy prawni dziedziczą solidarnie część spadku która przypada mu z mocy
    ustawy.
    tj. mają udział w tej części która z mocy ustawy przypadłaby mężowi babci
    czyli dziadkowi jak sądzę.
    Natomiast babcia może wydziedziczyć tylko z tej części majątku , która jej
    przypada z mocy ustawy.
    Brak szczegółów , które mogą być bardzo istotne w przedmiotowej sprawie
    i być podstawą do odmiennej oceny.
    Pozdrowienia KK

  • 3. Data: 2005-09-12 12:35:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>
    napisał w wiadomości news:dg3mht$412$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Czy po śmierci męża babci zostało przeprowadzone postępowanie
    > spadkowe?-STWIERDZENIE NABYCIA SPADKU

    Moim zdaniem to nie ma nic do rzeczy. Sam proces sądowy nabycia spadku
    jest po prostu procedura stwierdzającą fakt, który nastał w chwili
    śmierci spadkodawcy. Natomiast pytający ma inny problem zamykający się
    pytaniem, czy spadkobiercy mogą wystąpić z powództwem o zachowek
    należny za życia spadkodawcy.

    Odpowiedzi na to pytanie udziela art. 1002 kc: "Roszczenie z tytułu
    zachowku przechodzi na spadkobiercę osoby uprawnionej do zachowku
    tylko wtedy, gdy spadkobierca ten należy do osób uprawnionych do
    zachowku po pierwszym spadkodawcy". Ponieważ wnuki należą do zstępnych
    dziadka więc są uprawnieni do zachowku (art. 991 kc) i moim zdaniem
    roszczenie to jest możliwe do dochodzenia przez nich.

  • 4. Data: 2005-09-12 14:40:23
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kazimierz Kotowicz napisał(a):
> [...]
    > ustawy.
    > tj. mają udział w tej części która z mocy ustawy przypadłaby mężowi babci

    A jakie znaczenie ma przeprowadzenie postępowania spadkowego?
    Spadkobiercą jest się w chwili śmierci, więc w chwili śmierci babki jej
    spadkobiercą stał się ojciec. Spadek po nim, to odrębna sprawa.
    Natomiast co do zachowku po babci - roszczenie o zachowek po babci
    przeszło na synów (wnuków) bo są to osoby, które również byłyby
    uprawnione do zachowku po babci (art.1002 kc).

    > Natomiast babcia może wydziedziczyć tylko z tej części majątku , która jej
    > przypada z mocy ustawy.

    ???
    Co masz na myśli i z czego miałoby wynikać to ograniczenie?
    Pomijając już że wydziedziczenie (art.1008 kc) to trochę co innego niż
    nieuczynienie kogoś spadkobiercą.

    KG