  • 1. Data: 2007-09-22 09:01:58
    Temat: zachowek
    Od: "infras" <k...@w...pl>

    Rodzice zmarli pozostawiwszy testament, w którym całym swoim dorobkiem
    obdarowują jednego z pięciorga wnuków. Ostatnio odbyła sie sprawa w sądzie
    na której stwierdzono prawidłowośc testamentu, ja i mój brat nie wnosiliśmy
    żadnych zastrzeżeń. Problemem jest to że o ile syn brata otrzymał wszystko,
    moje dzieci w testamencie nie zostały ujęte. Nie chcę dochodzić dlaczego
    rodzice tak postanowili, testament spisany był dwa lata temu i ja o nim nic
    nie wiedziałem, w przeciwieństwie do mojego brata. Doczytałem się że należy
    mi się zachowek który postanowiłem przeznaczyć dla swoich dzieci tak jakby
    zostali obdarowani przez dziadków. Rozumiem że musiałbym założyć sprawę
    sądową o zachowek od mojego bratanka. Jaka część majatku rodziców należy mi
    się ustawowo, nie wiem czy mój brat będzie występował o zachowek, twierdzi
    jak na razie że nie, choć już dysponuje samochodem po rodzicach. W spadku
    był również garaż oraz mieszkanie. Proszę o informacje, pozdrawiam.

    Infras

  • 2. Data: 2007-09-22 10:36:30
    Temat: Re: zachowek
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "infras" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > występował o zachowek, twierdzi jak na razie że nie, choć już dysponuje
    > samochodem po rodzicach. W spadku był również garaż oraz mieszkanie.

    Przyjmując, że do kręgu spadkobierców ustawowych należy tylko Pan i brat (a
    więc wasz udział spadkowy wynosi po 1/2 części spadku) - zachowek będzie
    wynosił odpowiednio 1/4 część spadku lub 1/3 część spadku jeśli jest Pan
    osobą trwale niezdolną do pracy.
    Takie wyliczenie jednak z braku danych jest nieco uproszczone. Brakuje w
    Pana opisie bowiem daty śmierci obojga rodziców, a precyzyjniej mówiąc daty
    wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku po każdym z rodziców
    (były osobne postępowania czy jedno wspólne dopiero teraz po śmierci
    drugiego rodzica?). Prawo do wypłaty zachowku przysługuje powiem oddzielnie
    po śmierci każdego z rodziców.

    Pozostaje teraz wezwać pisemnie bratanka do wypłaty zachowku w kwocie .....
    zł - a w razie braku chęci do współpracy - pozew do sądu.

    ----------
    Forum Prawników - www.forum.prawnikow.pl - bezpłatne porady prawne

  • 3. Data: 2007-09-22 10:52:07
    Od: "infras" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Łukasz N" <l...@s...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > będzie wynosił odpowiednio 1/4 część spadku lub 1/3 część spadku jeśli
    > jest Pan osobą trwale niezdolną do pracy.
    ciach ...

    Rodzice zmarli w odstępie roku czasu, postępowanie spadkowe było wspólne (po
    śmierci drugiego rodzica). Pytanie, w przeciagu jakiego okresu czasu i od
    którego z terminów (zgon, orzeczenie sądu) roszczenie o zachowek przedawnia
    się. Dziękuję za pomoc, pozdrawiam ...

    Infras

  • 4. Data: 2007-09-22 11:20:17
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    infras pisze:

    > Pytanie, w przeciagu jakiego okresu czasu i od którego z terminów (zgon, orzeczenie
    sądu) roszczenie o zachowek
    > przedawnia się.

    Art. 1007 kc.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 5. Data: 2007-09-22 11:34:01
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > od którego z terminów (zgon, orzeczenie sądu) roszczenie o zachowek
    > przedawnia się. Dziękuję za pomoc, pozdrawiam ...

    witam

    roszczenie o zachowek przedawnia się w terminie 3 lat od dnia ogłoszenia
    testamentu

    pzdr

  • 6. Data: 2007-09-22 12:36:50
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Łukasz N pisze:
> [...]
    > wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku po każdym z rodziców

    a jakie to ma znaczenie? (data postanowienia)

    KG

  • 7. Data: 2007-09-22 16:45:55
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > a jakie to ma znaczenie? (data postanowienia)
    >
    > KG

    Takie od kiedy liczyć początek biegu przedawnienia roszczenia o zachowek.
    Sądzi Pan, że dokonali otwarcia i ogłoszenia testamentu w osobnym
    postępowaniu?

    --------------
    Forum Prawników - www.forum.prawnikow.pl - bezpłatne porady prawne

  • 8. Data: 2007-09-22 17:59:19
    Od: "infras" <k...@w...pl>

    > Sądzi Pan, że dokonali otwarcia i ogłoszenia testamentu w osobnym
    > postępowaniu?

    Nie, z prośby o odpis aktu urodzenia (mojego), zawarcia małżeństwa, przez
    mojego brata ( i w końcu informacji z Sądu) wnoszę że to jest jeden ciąg
    postępowania ... Wszystkim pomocnym thx ...

    Infras

  • 9. Data: 2007-09-22 20:14:04
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Łukasz N pisze:
    > Takie od kiedy liczyć początek biegu przedawnienia roszczenia o zachowek.
    > Sądzi Pan, że dokonali otwarcia i ogłoszenia testamentu w osobnym
    > postępowaniu?

    może tak, może nie (raczej to drugie)
    ale już nie zakładałbym że data otwarcia testamentu jest identyczna z
    datą postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku

    KG

  • 10. Data: 2014-04-07 22:12:48
    Od: l...@g...com