  • 1. Data: 2004-06-25 14:57:34
    Temat: ... z zastrzeżeniem ... co to takiego oznacza?
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Witam serdecznie
    Czy szanowni grupowicze mogą mnie oświecić co dokładnie oznacza termin
    legislacyjny "z zastrzeżeniem"?
    Szukałem w zasadach techniki legislacyjnej i nie znalazłem nic, a przecież w
    wielu ustawach jest takie właśnie stwierdzenie.
    Np.
    1. Obowiązuje norma A z zastrzeżeniem 2.
    2. Obowiązuje norma B

    czyli
    1.Generalnie obowiązuje norma A a jak zajdzie przypadek ze wystąpi norma B
    to ona obowiązuje TAKŻE?
    2. Generalnie obowiązuje norma A a jak zajdzie przypadek że wystąpi norma B
    to obowiązuje TYLKO norma B a norma A nie obowiązuje?

    Liczę na pomoc i wskazanie aktu prawnego który to normuje.

  • 2. Data: 2004-06-25 15:26:12
    Temat: Re: ... z zastrzeżeniem ... co to takiego oznacza?
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to obowiązuje TYLKO norma B a norma A nie obowiązuje?
    >
    > Liczę na pomoc i wskazanie aktu prawnego który to normuje.

    zastrzeżenie jest przepisem szczególnym ,który w określonych sytuacjach
    uchyla przepis ogólny i tylko on obowiązuje.
    np.1) obowiązek kupowania jabłek z zastrzeżeniem 2)
    2) w przpadku wystąpienia powodzi lub zejścia lawiny:) obowiązek kupowania
    bananów

    pozdr.:P
    b.

  • 3. Data: 2004-06-26 07:03:04
    Od: "gosia" <g...@i...pl>

    Norma B jest lex specjalis czyli norma szczególną, w stosunku do normy A
    (lex generalis). I lex specjalis derogat legi generali czyli ustawa
    szczególna deroguje ustawę ogólną, czyli jeżeli jest jakas norma szczególna
    regulujaca daną sytuacją pawną to obowiązuje norma szczególna a nie ogólna.
    Rozstrzyganie kolizji norm prawnych, na pewno było na prawoznawstwie czy
    czymś takim. ;)

    pzdr

  • 4. Data: 2004-06-26 07:17:44
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "gosia" <g...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ogólna.
    > Rozstrzyganie kolizji norm prawnych, na pewno było na prawoznawstwie czy

    Dzięki wielkie za pomoc
    Czyli z tego co zrozumiałem zastrzeżenie oznacza, że jeżeli wystąpi sytuacja
    inna to obowiązuje TYLKO zastrzeżenie :-)
    Jest to rozsądne ale jak życie pokazuje ilu prawników tyle definicji tego
    nieszczęsnego "z zastrzeżeniem":-)
    Teraz tylko pozostaje mi poszukać jakąś książkę do prawoznawstwa i sprawa
    załatwiona.
    Nie, żebym nie ufał, ale jak będę argumentował swoją interpretację słowa "z
    zastrzeżeniem" nie za bardzo mogę opierać się na "grupie" ;-)
    Dzięki wielkie
    Darek