  • 1. Data: 2007-02-18 09:37:22
    Temat: wypowiedzenie umowy o zakazie konkurencji - możliwe?
    Od: wuja <A...@p...fm>

    Witam,

    na początku lutego zmieniłam pracę. Z poprzednim pracodawcą wiąże mnie
    jednak umowa o zakazie konkurencji, obowiązująca przez rok od momentu
    ustania stosunku pracy. Szkopuł w tym, że mój poprzedni pracodawca - po
    tym jak dowiedział się gdzie pracuję teraz i że w żaden sposób nie
    naruszam umowy o zakazie działalności konkurencyjnej, postanowił tę
    umowę wypowiedzieć, aby nie wpłacać przez rok na moje konto tzw.
    odszkodowania karencyjnego.

    Zastanawiam się jednak czy ma do tego prawo, czy nie jest to z jego
    strony nadużycie.

    W podpisanej przeze mnie umowie o zakazie działalności konkurencyjnej
    tylko w jednym miejscu jest mowa o możliwości jej rozwiązania. Pojawia
    się jednak jedno "ALE". Dla jasności zacytuję ten fragment:

    §8
    (...)
    3. Strony zgodnie ustalają, że Pracodawca może rozwiązać niniejszą umowę
    w przypadku braku comiesięcznych pisemnych oświadczeń Pracownika, o
    których mowa w ust. 5 tego paragrafu.
    4. Rozwiązanie umowy następuje w trybie natychmiastowym bez podawania
    przyczyn rozwiązania.
    5. Pracownik, po ustaniu stosunku pracy, zobowiązany jest do
    zawiadamiania Pracodawcy o przezstrzeganiu zakazu określonego w §3 w
    każdym miesiącu jego obowiązywania pismem doręczonym Pracodawcy do
    ostatniego dnia roboczego danego miesiąca.

    Mam wątpliwości jak interpretować zapis w ustępie 4. Czy odnosi się on
    bezpośrednio do ustępu 3? Czy ma wymiar ogólny?

    Dodam też, że pracę zmieniłam w tym miesiącu, więc przyczyną nie może
    być brak oświadczenia o przestrzeganiu zakazu, które to muszę dostarczyć
    do końca lutego.

    Może ktoś z Was miał podobną sytuację, albo potrafi powiedzieć czy w tym
    przypadku pracodawca może wypowiedzieć umowę o zakazie działalności
    konkurencyjnej. A jeśli nie, to co mogę zrobić w takiej sytuacji (jeśli
    ust.4 dotyczy tylko sytuacji opisanej przez ust.3 danego paragrafu)?

    Pozdrawiam,
    Magda

  • 2. Data: 2007-02-18 10:42:30
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Obrzydliwy typek. Nienawidzę takich cwaniaków.

    Pracodawca chce Cię po prostu wyjelenić. I na podstawie tego, co napisałaś
    nie ma do tego żadnego prawa. Musisz tylko skrupulatnie przestrzegać
    terminów składania oświadczeń.

    Spójrz na to w ten sposób:
    Podpisując z Tobą umowę pracodawca chciał, żebyś nie pracowała u
    konkurencji. Przez to miałaś mnóstwo problemów ze znalezieniem odpowiedniej
    pracy. W firmie o podobnym profilu znalazłabyś od razu. A ponieważ
    obowiązywał Cię zakaz, miałaś związane ręce. Poza tym z powodu zakazu nie
    pracujesz w profilu, który lubisz i w którym chcesz pracować. A kiedy w
    końcu po wielu trudach znalazłaś pracę, którą nie łamiesz zakazu i uczciwie
    dotrzymałaś umowy - pracodawca chce Cię teraz oszukać i nie wypłacić
    odszkodowania za ten trud.

    Jak będzie Ci podskakiwał, to powiedz mu, że masz dużo lepszą propozycję od
    konkurencji. Jeśli spróbuje rozwiązać umowę, to będziesz mogła tam przejść
    :)

    --
    Lukasz

  • 3. Data: 2007-02-19 08:54:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 18 Feb 2007 10:37:22 +0100, wuja napisał(a):

> [...]
    > odszkodowania karencyjnego.
    >
    > Zastanawiam się jednak czy ma do tego prawo, czy nie jest to z jego

    Jeśli dobrze pamiętam (z artykułów w prasie) to interpretacje sądowe są
    takie, że pracodawca ma prawo wypowiedzieć umowę o zakazie konkurencji.
    Tylko, że takie wypowiedzenie zwalnia pracownika z zakazu, ale nie zwalnia
    pracodawcy z płacenia odszkodowania.