  • 1. Data: 2004-05-12 10:11:42
    Temat: wypowiedzenie umowy o prace - brak kwalifikacji
    Od: "Roland Zerek" <n...@n...com>

    Witam,

    Czy brak kwalifikacji jest dostatecznym argumentem do wypowiedzenia umowy o
    prace w szkole specjalnej, jesli w tej samej szkole pracuja rowniez inne
    osoby bez wymaganych kwalifikacji, a nawet bez wyzszego wyksztalcenia (nie
    wspominajac o pedagogicznym).

    Sprawa ma sie nastepujaco: wczoraj moja zona otrzymala od dyrektora
    wypowiedzenie umowy o prace. Umowa zostala zawarta miedzy nia, a jeszcze
    poprzednim dyrektorem - na czas nieokreslony. Obecna dyrekcja, jest na zone
    cieta, wypowiada jej ta umowe, zarzucajac brak wymaganych w ustawach
    kwalifikacji (te same ustawy mowia, ze do roku 2006 jest jeszcze czas na ich
    uzupelnienie). Jednak ta sama dyrekcja (w jednej i tej samej osobie)
    zatrudniala takiez osoby. Co najmniej jedna z tych osob nie posiada nawet
    wyksztalcenia wyzszego i jedynym faktem przemawiajacym za jej zatrudnienie
    jest fakt bieglej znajomosci jezyka obcego. Ponadto czesc z tych osob jest
    emerytami, a czesc jest w wieku emerytalnym. Pisze to, jesli mialoby to
    jakies znaczenie.

    Rozumiem, ze zona samo wypowiedzenie MUSI przyjac i pokwitowac jego odbior.
    Ma tez 2 tyg. na odwolanie sie do sadu pracy... Kiedys jeszcze dyrekcja
    musiala zasiegnac opinie zw. zawodowego - czy sie myle?

    Prosze o szybka odpowiedz...

    TIA

    --
    Roland

  • 2. Data: 2004-05-12 13:29:30
    Od: Hanna<o...@p...onet.pl>

    Twoją żonę jako nauczycielkę obowiązuje Karta Nauczyciela,art 27
    mówi o rozwiązywaniu umowy o pracę zawartej na czas nie okreslony,
    dochodzą tu jeszcze wymogli "zaliczania" kolejnych stopni
    nauczycielskich przewidzianych w Karcie Nauczyciela, jeśli tutaj twoja
    żona nie naruszyła swoich obowiązków, to dziwne wydaje się takie
    uzasadnienie wypowiedzenia a czy uczyła przedmiotu związanego z jej
    kwalifikacjami, tzn. języka obcego, czy jeszcze innych przedmiotów?
    Jakim ma okres wypowiedzenia.
    Art. 27. 1. Rozwiązanie umowy o pracę zawartej z nauczycielem na
    czas nie określony następuje z końcem roku szkolnego, za
    trzymiesięcznym wypowiedzeniem.
    2. Rozwiązanie umowy o pracę zawartej z nauczycielem na czas nie
    określony może nastąpić w każdym czasie i bez wypowiedzenia w razie
    niezdolności nauczyciela do pracy z powodu choroby trwającej dłużej
    niż jeden rok, chyba że w szczególnie uzasadnionych wypadkach
    lekarz leczący stwierdzi możliwość powrotu do pracy w zawodzie
    nauczyciela. W tym wypadku okres nieobecności w pracy spowodowanej
    chorobą może być przedłużony do dwóch lat, licząc łącznie okres
    niezdolności do pracy i urlopu dla poratowania zdrowia.
    3. Do rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na
    podstawie umowy o pracę na czas nie określony stosuje się również
    przepisy art. 23 ust. 1 pkt 3-6, ust. 2 pkt 3-6 oraz ust. 3-5.

    Art. 23. 1. (86) Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na
    podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:
    1) na wniosek nauczyciela,
    2) (87) w razie czasowej niezdolności nauczyciela
    do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności
    przekracza rok, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się
    również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których
    w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w
    szczególnie uzasadnionych wypadkach - po stwierdzeniu przez lekarza
    leczącego poprawy stanu zdrowia nauczyciela i możliwości powrotu do
    pracy - okres nieobecności w pracy spowodowanej chorobą może być
    przedłużony ponad rok, nie dłużej jednak niż do dwóch lat, licząc
    łącznie okres niezdolności do pracy i urlopu dla poratowania zdrowia,
    3) (88) w razie orzeczenia przez lekarza
    przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności
    nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy,
    4) (89) w razie ukończenia przez nauczyciela 65
    lat życia; jeżeli z ukończeniem 65 lat życia nauczyciel nie nabył prawa
    do emerytury, dyrektor szkoły przedłuża okres zatrudnienia, nie dłużej
    jednak niż o 2 lata od ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia,
    5) w razie uzyskania negatywnej oceny pracy
    dokonanej w trybie i na zasadach określonych w art. 6a,
    6) w razie cofnięcia skierowania do nauczania
    religii w szkole na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
    2. (90) Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na
    podstawie mianowania z przyczyn określonych w ust. 1 następuje
    odpowiednio:
    1) z końcem roku szkolnego, po uprzednim
    złożeniu przez nauczyciela trzymiesięcznego wypowiedzenia,
    2) z końcem tego miesiąca, w którym upływa
    okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy,
    3) (91) z końcem miesiąca, w którym dyrektor
    szkoły otrzyma ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności
    nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy,
    4) (92) z końcem roku szkolnego, w którym
    nauczyciel ukończył 65 lat życia, po uprzednim trzymiesięcznym
    wypowiedzeniu,
    5) z końcem tego miesiąca, w którym upływa
    trzymiesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela
    negatywnej oceny pracy,
    6) z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło
    cofnięcie skierowania do nauczania religii.
    3. Rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego w wypadkach
    określonych w ust. 2 pkt 1 i 4 nie dotyczy nauczyciela szkoły, w której
    w organizacji pracy nie przewidziano ferii szkolnych.
    4. (93) Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na
    podstawie mianowania może nastąpić również:
    1) na mocy porozumienia stron,
    2) (94) w razie nieusprawiedliwionego
    niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne, z
    końcem miesiąca, w którym dyrektor otrzyma o tym informację, z
    zastrzeżeniem ust. 5.
    5. (95) Dyrektor szkoły może skierować nauczyciela mianowanego na
    badanie okresowe lub kontrolne z własnej inicjatywy w każdym czasie.
    W przypadku dwukrotnego nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się
    nauczyciela na badanie ust. 4 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
    orzeczenia sądów

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2004-05-12 13:50:55
    Od: "Roland Zerek" <n...@n...com>

    Użytkownik "Hanna" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uzasadnienie wypowiedzenia a czy uczyła przedmiotu związanego z jej
    > kwalifikacjami, tzn. języka obcego, czy jeszcze innych przedmiotów?

    Sytuacja jest o tyle nienormalna (w tej szkole), ze o ile ona tam jest
    zatrudniona od roku 2000, o tyle NIKT nie zadal jej pytania o odbycie
    stazu - tutaj sytuacja moze byc dla niej zla, bo wlasciwie, to nie wiem na
    jakim etapie sciezki zawodowej ona jest! Wiele razy ja namawialem zeby sie
    tym zainteresowalem, ale jakos nie przekonalem jej. Ona twierdzi, ze i tak
    ajak znajdzie inna prace, to... Ale na razie jej nie ma, a pieniadze sa
    potrzebne...

    Zona uczy jezyka polskiego w szkole specjalnej przy szpitalu i generalnie
    uczy dzieci z normalnych szkol, tylko w troche dziwnych warunkach - ta
    szkola w ogole jest dziwna, ale jest. Uczy tego przedmiotu zgodnie z
    przygotowaniem zawodowym. Nie ma tylko oligofrenopedagogiki, ktora jest w
    szkolach specjalnych wymagana...

    Okresy wypowiedzenia sa zachowane zgodnie z karta. Bulwersuje nas tylko
    ponizajace/selektywne traktowanie przez dyrektorke. Tutaj IMHO jest to
    praktycznie mobbing, tylko jak go udowodnic... No i ta argumentacja IMHO
    jest baaardzo naciagana - nikogo innego nie zwalnia.

    --
    Roland

  • 4. Data: 2004-05-12 14:10:51
    Od: Hanna<o...@p...onet.pl>

    no to radzę zaskarżyć do sądu pracy, nic Was to nie kosztuje a można
    otrzymać odszkodowanie/przywrócenie do pracy. Postępowanie jest
    bezpłatne, mobbing będzie trudno udowodnić, ale niekoniecznie
    trzeba się na tym skupiać, może być jedynie czynnikiem dodatkowym,
    radzę skupić się na wypowiedzeniu, nie znalazłam takiej przyczyny
    wypowiedzenia w Karcie, być może się mylą, pierwszy raz widzę ten
    akt, należy podkreślić w uzasadnieniu, że ma kwalifikacje, w
    przeciwnym razie nie zostałaby zatrudniona, ponadto ma wyższe
    kwalifikacje niż pracownicy na podobnych stanowiskach, z powodu
    konfliktu z dyrektorem była szykanowana i zwolniona. Można opisać
    przykłady dowodzące mobbing w tym przypadku, który był
    okolicznością poprzedzającą zwolnienie mającą doprowadzić żonę do
    złożenia wypowiedzenia przez nią. Powodzenia. Hania

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-05-12 14:18:46
    Od: Hanna<o...@p...onet.pl>

    jeszcze przepisy prawne które mogą mieć zastosowanie,
    nie wnikam czy żona spełniła wymogi "rozwoju" nauczyciela zawarte w
    odrębnych przepisach, tu ocena należy do niej.

    Art. 44. Pracownik może wnieść odwołanie od wypowiedzenia umowy o
    pracę do sądu pracy, o którym mowa w dziale dwunastym.

    Art. 45. § 1. W razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę
    zawartej na czas nie określony jest nieuzasadnione lub narusza
    przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy - stosownie do
    żądania pracownika - orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a
    jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu - o przywróceniu pracownika do
    pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu.
    § 2. Sąd pracy może nie uwzględnić żądania pracownika uznania
    wypowiedzenia za bezskuteczne lub przywrócenia do pracy, jeżeli
    ustali, że uwzględnienie takiego żądania jest niemożliwe lub
    niecelowe; w takim przypadku sąd pracy orzeka o odszkodowaniu.
    § 3. Przepisu § 2 nie stosuje się do pracowników, o których mowa w
    art. 39 i 177, oraz w przepisach szczególnych dotyczących ochrony
    pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę,
    chyba że uwzględnienie żądania pracownika przywrócenia do pracy jest
    niemożliwe z przyczyn określonych w art. 411; w takim przypadku sąd
    pracy orzeka o odszkodowaniu.

    Art. 471. Odszkodowanie, o którym mowa w art. 45, przysługuje w
    wysokości wynagrodzenia za okres od 2 tygodni do 3 miesięcy, nie
    niższej jednak od wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-05-12 14:32:44
    Od: "Roland Zerek" <n...@n...com>

> [...]
    > okolicznością poprzedzającą zwolnienie mającą doprowadzić żonę do
    > złożenia wypowiedzenia przez nią. Powodzenia. Hania

    Jeszcze jeden szczegol - byc moze istotny:

    Poprzedni dyrektor zatrudnil zone na czas nieokreslony. Czy mial do tego
    prawo, a jesli nie czy ma to w obecnej sytuacji znaczenie...

    Dzieki za odpowiedzi.

    --
    Roland